Hvad skal jeg bruge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.362 visninger
22 svar
0 synes godt om
24. august 2011

Anonym trådstarter

Jeg er ved at udvikle en interesse i at lave kager med fondant pynt. Det er totalt meget baby.dk's skyld, fordi jeg bliver så fristet af alle de flotte og garanteret lækre kager I laver. Skam jer! 

Jeg har kigget lidt hjemmesider og er ved at falde død om. Der er bare så meget!!! Hvor starter man? 

Jeg vil gerne kunne lave runde eller firkantede kager i nogle lag og med meget enkel pynt. 

Er der nogen der kan give mig nogle råd om, hvor meget jeg behøver for at kunne gå igang?

Kan jeg for eksempel bruge en ganske almindelig springform til at lave bundene med og skal jeg bruge en bestemt rulle til at rulle fondanten med?

Hvad er jeres erfaring?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2011

GitteC78

Jeg kigger lige med, håber det er ok

Anmeld

24. august 2011

eirene

Anonym skriver:

Jeg er ved at udvikle en interesse i at lave kager med fondant pynt. Det er totalt meget baby.dk's skyld, fordi jeg bliver så fristet af alle de flotte og garanteret lækre kager I laver. Skam jer! 

Jeg har kigget lidt hjemmesider og er ved at falde død om. Der er bare så meget!!! Hvor starter man? 

Jeg vil gerne kunne lave runde eller firkantede kager i nogle lag og med meget enkel pynt. 

Er der nogen der kan give mig nogle råd om, hvor meget jeg behøver for at kunne gå igang?

Kan jeg for eksempel bruge en ganske almindelig springform til at lave bundene med og skal jeg bruge en bestemt rulle til at rulle fondanten med?

Hvad er jeres erfaring?

Du kan sagtens bruge en almindelig springform til at lave bunde. Du kan også sagtens bruge amo's kageblandinger til at lave kage af. En ganske almindelig kagerulle fungerer fint. Men jeg har en med silicone-belægning. Det er mest for min egen skyld. Mariamiss har lavet en vejledning med opskrifter og det hele. Skriv til hende så har du hele grundopskriften på at starte på at lave kager.

God fornøjelse, men pas på - man bliver grebet af det.

Anmeld

24. august 2011

Laura.

Anonym skriver:

Hvad er jeres erfaring?

Hehe... du er bestemt ikke den eneste. Jeg kunne også godt tænke mig at lære hvordan man laver disse flotte kager. Jeg har bare ikke lige modet til at springe ud i det... Håber du kommer igang og får lavet en masse flotte og lækre kager !

Anmeld

24. august 2011

Anonym trådstarter

eirene skriver:

Du kan sagtens bruge en almindelig springform til at lave bunde. Du kan også sagtens bruge amo's kageblandinger til at lave kage af. En ganske almindelig kagerulle fungerer fint. Men jeg har en med silicone-belægning. Det er mest for min egen skyld. Mariamiss har lavet en vejledning med opskrifter og det hele. Skriv til hende så har du hele grundopskriften på at starte på at lave kager.

God fornøjelse, men pas på - man bliver grebet af det.

Lyder nemt nok. Så 'behøver' jeg sådan set ikke kaste mig ud i det vilde redskabskøberi. Men hvis jeg skulle bruge nogle 'specielle' redskaber, er der så noget særlig du kan anbefale eller ikke undvære?

Anmeld

24. august 2011

Anonym trådstarter

Dk_lady skriver:

Hehe... du er bestemt ikke den eneste. Jeg kunne også godt tænke mig at lære hvordan man laver disse flotte kager. Jeg har bare ikke lige modet til at springe ud i det... Håber du kommer igang og får lavet en masse flotte og lækre kager !

Du kan jo hoppe ud i det sammen med mig. Håber at tråden udvikler sig til noget a la Fondantkager for dummies

Anmeld

24. august 2011

Laura.

Anonym skriver:

Du kan jo hoppe ud i det sammen med mig. Håber at tråden udvikler sig til noget a la Fondantkager for dummies

Gid det var så let.. skal også have tiden til det..

Hvor bor du da henne af i landet ?

Anmeld

24. august 2011

eirene

Anonym skriver:

Lyder nemt nok. Så 'behøver' jeg sådan set ikke kaste mig ud i det vilde redskabskøberi. Men hvis jeg skulle bruge nogle 'specielle' redskaber, er der så noget særlig du kan anbefale eller ikke undvære?

Udstikkere af forskellig slags er guld værd og så nogle tyller..

Anmeld

24. august 2011

eirene

Anonym skriver:

Må jeg egentlig spørge hvorfor du er anonym? Der er vel ikke noget hemmeligt i at ville lære at lave kager...  Og jeg har lidt på fornemmelsen at flere vil hjælpe når man ikke er anonym, når det er sådan noget her det handler om...

Anmeld

24. august 2011

Ansemusen

Hejsa og velkommen i kageklubben  Det er ikke så forfærdeligt længe siden jeg selv var ny i 'faget'

Grej afhænger af, hvor vigtigt det er for dig at finish'en er helt i top og hvor prof den skal se ud. Jeg startede selv med at købe alle de gode og vigtige redskaber, men man behøver ikke.

Anbefaler:

- Silikone-kagerulle (evt. alm. kagerulle)

-En smoother til at glatte fondanten med for at få en pæn og ensartet overflade.

- Evt. sådan en til at gøre hjørnerne enten runde eller kantede ensartet hele vejen rundt om kagen.

- Udstikkere med evt. præger (fx. blomster) - her kan du købe sukkerkugler til midte af blomsten, som du 'limer' på med lidt vand eller tylose-lim (kagelim - købes som pulver kaldet 'Tylose pulver').

Evt. udstikker til en bord rundt om kagen, da kanten er svær at lave helt pæn.

- skumklud med flormelis i samlet med en elastik, som en lille 'duster', som kan dosere et jævnt tyndt lag flormelis på bordet, udstikkere, prægere mm. for at forhindre, at fondanten sidder fast.

Hvis du vil lave kager i etager, kan du fx. købe sådan en plasticplade i samme størrelse som den kage, som skal ovenpå en anden kage samt nogle tykke 'sugerør' (fås bl.a. hos Specialkøbmanden).
De meget tykke 'sugerør' (et kraftigt hvidt rør) stikkes ned igennem den nederste kage 4 steder fordelt i yderkanten af den øverste kages diameter, dog lidt længere inde, så den øverste kage dækker. Plasticpladen sættes ovenpå kagen og den øverste kage sættes på plasticpladen. Denne plade er nu ikke synlig, og det ser ud som om, de to kager er stablet direkte ovenpå hinanden.

Så skal du bruge evt. pastafarver til indfarvning af fondant, og nogle tools (små redskaber til formning af fondant - til små detaljer mm.) er også en meget god ting at have.

Spørg endelig hvis der er mere. Jeg kan godt huske, hvor uoverskueligt det hele virkede, men det kan sagtens lade sig gøre at lave en fin første kage  Vedhæfter lige et par billeder af min den første (er netop i skrivende stund igang med kage nr. 5. - bundene driller ).

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.