Amning og blufærdighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.565 visninger
19 svar
0 synes godt om
23. august 2011

Moms

Der er nu længe til, jeg skal føde, men jeg kom ind på en tråd ang. amning for og imod og det satte nogle tanker i gang.

Jeg vil gerne amme, men ved jo ikke om jeg kan. Det er ikke noget jeg frygter - ikke i forhold til barnet og faderen eller mine bryster i hvert fald, men jeg kunne godt forestille mig at jeg ville føle mig temmelig udsat, blottet og irriteret over at skulle sidde og amme foran andre. Og af en eller anden grund især svigerfar.....

Så hvis andre har været i den situation, vil I så fortælle, hvad I gjorde? Da jeg gerne vil amme, er det ikke så relevant, hvis jeres valg var at give flaske - eller...hov...kunne man give flaske, hvis man nu var i byen, og så vente med brystet til man kom hjem? Altså springe en amning over? Gør det ondt? Kan man veksle mellem bryst og flaske?

Jeg tænker, at jeg vil tage mit barn med i et separat rum eller gå lidt for mig selv, men man kan jo ikke sidde og hvæse, hvis nogle kommer og vil kigge alligevel. Det ville vel også virke mærkeligt eks. at lægge en stofble over skulderen, som dækker bryst og barn?

Håber på idéer og forslag...

Moms

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2011

Nettemor

hej.

kn godt forstå dine tanker.

mht til flaske når man er i byen. nogle kan. men gør du det mens bebs er lille kan du risikere at bebs ikke vil spise ved dig fordi h*n finder ud af at det er meget nemmere med flasken.

der er ikke noget problem i at gå i et rum for sig. de fleste frstårog respektere det. og skulle der så endelig komme nogen ind til dig så sørgor t du sidder i en stol for så sætter de sig ikke helt klods op a dig og du er derfor ikke så udsat når bebs spiser er brystet jo dækket af en lille lækker en og når bebs så skal op og bøvse så tager du stofben(brugte jeg) som d læger på på skulderen (den side du har amet fra) og lader den gå ned over brystet også. så får folk allerhøjst et glimt af dit bare bryst mens du lige flytter bebs.

så det kan sagtens lade sig gøre. men hvis jeg var dig ville jeg ikke spekulere så meget på det. jeg var også meget nervøs for det inden jeg fødte men det var som om at blufærdigheden forsvandt lidt omkring mine bryster. det gjorde mig ikke det store (de lignede jo heller ikke så meget mine egne bryster) men idag (min søn er 17 mdr) ville jeg ikke sidde og 'pakke dem ud', det ville være for grænseoverskridende mens at for bare 9 mdr (ca) gjorde jeg det dagligt ..  

Anmeld

23. august 2011

modesty

Flere af mine veninder har brugt finten med at lægge en stofble på skulderen og lade den gå ned over babys hoved og brystet. På den måde kan man sev have visuel kontakt til baby mens andre ikke kan se brystet - og samtidig får baby ro til at koncentrere sig om brystet. Så det kan man sagtens :-)

Anmeld

23. august 2011

Muttitil1+1

Har haft de helt samme tanker som dig, da jeg selv er helt opsat på at amme. Jeg fødte for 2½ uge siden, og hold da op, hvor har det gjort meget ved mig. Da jeg lå på fødestuen, væltede hele svigerfamilien ind og der lå jeg med bare bryster og ammede, så der røg den blufærdighed
Vi havde en del der besøgte os på hospitalet, og jeg gad (synes ikke man kunne være bekendt) simpelthen ikke bede dem gå ud eller selv finde et tomt rum, hvor jeg kunne sætte mig og amme, så jeg måtte bare hive brystet frem og made min søn. Så jeg blev meget hurtig ligeglad - der hvor jeg tænker at en stofble til at dække bliver nødvendig for mig, er hvis jeg er hos nogle andre eller sidder i al offentlighed, hvor nogen måske kan føle sig krænket. Men hjemme hos os selv, vil jeg have lov til at tage mig den frihed at give min søn mad uden alverdens foranstaltninger - det må folk tage med, når de kommer på besøg

Så hav den med stofbleen i baghovedet og ellers så vent og se tiden an - måske du får det på samme måde som jeg - der er jo ikke noget seksuelt i at amme, det er en helt naturlig ting - og så er det usandsynligvis første gang de ser et bryst hehe...

Held og lykke med det - det skal nok gå

Anmeld

23. august 2011

Mor Christa

Uhh, kan sagtens forsgtå dine tanker. Jeg havde de samme tanker dengang jeg var gravid. Jeg havde det heller ikke særlig fedt med at skulle amme foran SPECIELT min svigerfar.. når jeg så var ude, og skulle amme min søn, gik jeg jo bare lidt væk fra "flokken"..
Eksempel: vi sidder og spiser ved spisebordet hos mine svigerforældre. vores søn vil ammes, jeg tager ham op, og går over i en lænestol der er i stuen. "Pakker" mit bryst ud og skynder mig at lægge min søn til. Jeg svøber minm søns babydyne omkring baby og mit bryst. Brystet er derfor pakket væk, og jeg sidder afsides fra de andre .. Det virker

Anmeld

23. august 2011

Silja&Noam

Forstår dig godt jeg gik for så vidt muligt ind for mig selv. Derudover er det vigtigt du siger fra hvis du gerne vil være i fred og ik vil ha de står og kigger. Det er meget privat og intimt. Når vi var ude fx. På udendørs kræmmermarked så sad jeg i bilen og gjorde det. Jeg har aldrig været vild med tanken om at smække babserne i hovedet på fremmede.

Anmeld

23. august 2011

Bshizzle

Jeg har lige præcis samme tanke..

Desværre ammede jeg kun min store dreng i få dage, da han ikke gad / eller tog nok på.
Men jeg var osse nervøs ved at skulle amme foran familien og vennerne, at jeg bad min søn's far om at gå en lille tur med gæsterne så jeg kunne amme alene.

Men denne gang her er jeg osse nervøs..
Jeg smækker bestemt ikke babserne frem foran familien eller vennerne for den sags skyld
Så den med stofbleen eller dynen/tæppe er noget jeg har i baghovedet.

Men syntes det er smukt mange kan være ligeglad, for det er HELT naturligt at amme..  

Anmeld

23. august 2011

Wimmie

MissChrista skriver:

Uhh, kan sagtens forsgtå dine tanker. Jeg havde de samme tanker dengang jeg var gravid. Jeg havde det heller ikke særlig fedt med at skulle amme foran SPECIELT min svigerfar.. når jeg så var ude, og skulle amme min søn, gik jeg jo bare lidt væk fra "flokken"..
Eksempel: vi sidder og spiser ved spisebordet hos mine svigerforældre. vores søn vil ammes, jeg tager ham op, og går over i en lænestol der er i stuen. "Pakker" mit bryst ud og skynder mig at lægge min søn til. Jeg svøber minm søns babydyne omkring baby og mit bryst. Brystet er derfor pakket væk, og jeg sidder afsides fra de andre .. Det virker

Præcis dét du beskriver vil nok blive min strategi når (hvis) jeg skal amme. Jeg er heller ikke vild med tanken om bare at hive brystet frem foran andre (heller ikke familien), men jeg har aldrig syntes det var mærkeligt hvis nogen valgte lige at forlade rummet eller lægge en stofble over for at dække lidt

Anmeld

23. august 2011

kiwilouise

NadiaSK skriver:

Har haft de helt samme tanker som dig, da jeg selv er helt opsat på at amme. Jeg fødte for 2½ uge siden, og hold da op, hvor har det gjort meget ved mig. Da jeg lå på fødestuen, væltede hele svigerfamilien ind og der lå jeg med bare bryster og ammede, så der røg den blufærdighed
Vi havde en del der besøgte os på hospitalet, og jeg gad (synes ikke man kunne være bekendt) simpelthen ikke bede dem gå ud eller selv finde et tomt rum, hvor jeg kunne sætte mig og amme, så jeg måtte bare hive brystet frem og made min søn. Så jeg blev meget hurtig ligeglad - der hvor jeg tænker at en stofble til at dække bliver nødvendig for mig, er hvis jeg er hos nogle andre eller sidder i al offentlighed, hvor nogen måske kan føle sig krænket. Men hjemme hos os selv, vil jeg have lov til at tage mig den frihed at give min søn mad uden alverdens foranstaltninger - det må folk tage med, når de kommer på besøg

Så hav den med stofbleen i baghovedet og ellers så vent og se tiden an - måske du får det på samme måde som jeg - der er jo ikke noget seksuelt i at amme, det er en helt naturlig ting - og så er det usandsynligvis første gang de ser et bryst hehe...

Held og lykke med det - det skal nok gå

Anmeld

23. august 2011

Isabeau

Moms skriver:

Der er nu længe til, jeg skal føde, men jeg kom ind på en tråd ang. amning for og imod og det satte nogle tanker i gang.

Jeg vil gerne amme, men ved jo ikke om jeg kan. Det er ikke noget jeg frygter - ikke i forhold til barnet og faderen eller mine bryster i hvert fald, men jeg kunne godt forestille mig at jeg ville føle mig temmelig udsat, blottet og irriteret over at skulle sidde og amme foran andre. Og af en eller anden grund især svigerfar.....

Så hvis andre har været i den situation, vil I så fortælle, hvad I gjorde? Da jeg gerne vil amme, er det ikke så relevant, hvis jeres valg var at give flaske - eller...hov...kunne man give flaske, hvis man nu var i byen, og så vente med brystet til man kom hjem? Altså springe en amning over? Gør det ondt? Kan man veksle mellem bryst og flaske?

Jeg tænker, at jeg vil tage mit barn med i et separat rum eller gå lidt for mig selv, men man kan jo ikke sidde og hvæse, hvis nogle kommer og vil kigge alligevel. Det ville vel også virke mærkeligt eks. at lægge en stofble over skulderen, som dækker bryst og barn?

Håber på idéer og forslag...

Moms

Da jeg var gravid 1. gang, tænkte jeg at når jeg skulle amme, ville jeg gå ind i et andet rum for mig selv, men faktisk tog jeg bare "patten" frem! Undskyld mig! Jeg havde selvfølgelig en stofble henover, så inden kunne se selve brystvorten eller brystet.

Ville nok ikke få glip af noget, når de andre snakkede  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.