Testamente

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.287 visninger
14 svar
0 synes godt om
22. august 2011

Anonym trådstarter

Hej, de damer og få mænd.

Dette er en tanke jeg fik efter og have læst om den alt for tidlige død hos en af de andre brugere. Intet der skal ses forkert.

Kan man i en alder af starten af 20'erne lave et testamente, der er barn i forholdet, ikke gifte. Men kan man igennem et testamente sikre hinanden, barnet, sine ønsker osv?

Kan man dette i den alder og selvom man ikke er gift?

I såfald, hvor og andet man bør vide?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2011

AndreasMor84

Fandt dette:

Lever du papirløst og I
har kun fællesbørn
, vil et testamente særligt være
relevant, hvis I har købt fast ejendom. Fællesbarnet/-børnene arver afdødes del
af boligen og samleveren arver intet.

Ofte vil familiens bolig skulle sælges for
at fællesbarnet/-børnene kan få udbetalt deres arv. Med et testamente vil arven
til fællesbarnet/-børnene kunne reduceres til "tvangsarven" af afdødes værdier
og derved sikres samleveren bedre. Den længstlevende af jer får større
økonomiske chance for at kunne blive boende i ejendommen.

Din samlever anses for din "nærmeste
pårørende" på forsikringer og pensioner, eftersom I venter, har
eller har haft et fælles barn. Dette gælder dog ikke for pensioner og
forsikringer, som du allerede havde før den 1.1.2008, så det er væsentligt at du
sørger for at indsætte din samlever som begunstiget på disse

Anmeld

22. august 2011

AnneBJ

Ja det kan man da!

Vi er 25 og 26 år og har ét barn. Vi er ikke gift, og bliver det ikke de næste par år. Vi har sikret hinanden gennem et testamente, samt så vidt muligt sikret vores barn, i tilfælde af der sker os begge noget.

Vi tog til en advokat og fik rådgivning og testamentet udført!

Anmeld

22. august 2011

otlitrom

AnneBJ skriver:

Ja det kan man da!

Vi er 25 og 26 år og har ét barn. Vi er ikke gift, og bliver det ikke de næste par år. Vi har sikret hinanden gennem et testamente, samt så vidt muligt sikret vores barn, i tilfælde af der sker os begge noget.

Vi tog til en advokat og fik rådgivning og testamentet udført!

Hvad kostede det, spørger den nysgerrige?

Anmeld

22. august 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Dette er en tanke jeg fik efter og have læst om den alt for tidlige død hos en af de andre brugere. Intet der skal ses forkert.

Kan man i en alder af starten af 20'erne lave et testamente, der er barn i forholdet, ikke gifte. Men kan man igennem et testamente sikre hinanden, barnet, sine ønsker osv?

Ja det kan du fra dit fyldte 18 år, når du bliver myndig.

Og ja..det er dumt ikke at få det gjort..især hvis der er børn.

I forvejen er det uklogt ikke at være gift, når man får børn, men det er så noget andet.

Anyway, så kan man lave gensidigt testamente og et børnetestamente hvis man enten er ugift men samlevende og et børnetestamente også hvad enten man er ugift eller enlig med barn/børn.

Det koster lidt hos en advokat, men jeg synes det er klogt at lave, for at sikre sig selv og sine kære.

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. august 2011

AnneBJ

kitty skriver:

Hvad kostede det, spørger den nysgerrige?

3000 bobs.... Og 300 til notaren så dokumentet var gyldigt... men som min kloge "mand" siger:

"Det kunne du ikke have holdt et bryllup for"......  Og det må jeg jo give ham ret i... Det er pengene værd at vide, at jeg kan beholde bilen hvis Jørn skulle dø, at jeg arver 7/8 dele, og den sidste 8. del er Felix' uanset om vi bliver gift eller ej (Jørn og mig altså...) 

Vi har gjort det sådan, ud fra den overbevisning, at Felix ikke har brug for penge hvis han mister en (eller begge) forælder(re). Han har brug for at der er ro, tid og kærlighed frem for økonomiske problemer. Skulle både Jørn og jeg gå bort inden Felix er fyldt 18 år, arver min lillebror 7/8 af vores samlede aktiver, i fald han vælger at opfylde rollen som Felix' værge. Kan han af en eller flere grunde ikke påtage sig rollen som aftalt, arver han intet.

Anmeld

22. august 2011

otlitrom

AnneBJ skriver:

3000 bobs.... Og 300 til notaren så dokumentet var gyldigt... men som min kloge "mand" siger:

"Det kunne du ikke have holdt et bryllup for"......  Og det må jeg jo give ham ret i... Det er pengene værd at vide, at jeg kan beholde bilen hvis Jørn skulle dø, at jeg arver 7/8 dele, og den sidste 8. del er Felix' uanset om vi bliver gift eller ej (Jørn og mig altså...) 

Vi har gjort det sådan, ud fra den overbevisning, at Felix ikke har brug for penge hvis han mister en (eller begge) forælder(re). Han har brug for at der er ro, tid og kærlighed frem for økonomiske problemer. Skulle både Jørn og jeg gå bort inden Felix er fyldt 18 år, arver min lillebror 7/8 af vores samlede aktiver, i fald han vælger at opfylde rollen som Felix' værge. Kan han af en eller flere grunde ikke påtage sig rollen som aftalt, arver han intet.

Det er simpelthen skide smart! Vi har talt om noget lignende herhjemme, og har ikke fået gjort noget ved det endu. Og Gud forbyde at der sker noget, men man ved aldrig. Jeg taler med Bjørnen om det i aften, for jeg synes det der er en skide smart løsning!

I er sgu da også så kloge i Kolding

Anmeld

22. august 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Det kan man sagtens, men man kan aldrig sikre hinanden via testamente lige så godt, som hvis man var gift Desuden er det også meget billigere og nemmere at blive gift

Anmeld

22. august 2011

Nalle

Få det gjort, for guds skyld få det gjort, før det er for sent.

Anmeld

22. august 2011

AnneBJ

kitty skriver:

Det er simpelthen skide smart! Vi har talt om noget lignende herhjemme, og har ikke fået gjort noget ved det endu. Og Gud forbyde at der sker noget, men man ved aldrig. Jeg taler med Bjørnen om det i aften, for jeg synes det der er en skide smart løsning!

I er sgu da også så kloge i Kolding

Det ER vi nemlig!!  

Ej, det var mig der insisterede. Jeg ville faktisk gerne have været viet i al hemmelighed på rådhuset inden jeg fødte. Men det ville Jørn iKKE! Så jeg krævede testamentet! Det med at arve 7/8 er "særligt" for testamentet. Altså sådan er det ikke selvom man bliver gift. Så arver man vist 50% og så er der tvangsarven til barnet. Men igen; hvad hulen skal barnet/børnene med de penge/ting/whatever?

Vi har sørget for, at vores barn ikke er omtalt ved navn (vi kendte ikke navn så det var så nemt) men der står blot alle vores fælles børn... Så skal vi ikke lave det om når Felix skal være storebror, og heller ikke selvom vi bliver gift.. måske... engang.... 

En anden ting I kan overveje og tale om, fordi advokaten nok vil spørge er, hvordan I stiller Jer over for "nye ægtefæller" i tilfælde af dødsfald. Altså må Hallurs nye kone arve "med" af Jeres fælles aktiver, hvis du er afgået ved døden, og må hendes eventuelle børn, hvad med deres evt. fælles børn osv.

Den var vi ikke forberedte på, og brugte lige et par dage på at tygge på. Vi er (og var fra start) heldigvis enige, så det har ikke som sådan trukket tænder ud, det er bare meget diffust at sidde og tale om...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.