Lisbeth85 skriver:
ARGH! Det der separationsangst-halløj gør mig seriøst crazy! Andre der kæmper med jeres babyer om aftenen inden sengetid? Jeg lægger ham ind efter sin flaske, kysser ham, nynner en sang og siger derefter 'Godnat, nu skal vi sove'. Herefter starter 'showet' så. Så snart jeg træder hen mod døren så begynder han at blive ked, rejser sig og græder. Jeg går ud og venter lidt tid, hvorefter jeg så går ind igen, siger godnat til ham, putter sutten i munden på ham og tager hans puttedyr tæt på ham. Men ak.... så snart jeg går er det bare forfra med hans skrigeri. jeg ved godt, at det bare er en periode... men er det rigtigt det jeg har gang i? Eller er der andre råd for, hvordan de kommer over deres separationsangst-periode? I dag endte det så med (efter en time og 10 min.) at jeg gav ham lidt kamillethe med sukker i. Det hjalp med det samme, men vil gerne lære ham at sove selv UDEN en flaske kamillethe... jeg gjorde det i aften, da jeg simpelthen ikke kunne mere. Når man er oppe kl. 5 er man ikke så tålmodig om aftenen - ISÆR ikke, når ens bette pus er MEGET træt. Gaaab! ;-)
Han er 9½ måned gammel, og det har stået på i ca. 1-1½ uge nu. Håber på lidt gode råd 
jeg har lige læst i en bog (og ja jeg ved godt at det er noget fis nogengange at gøre det man læser sig frem til..)
men MHT det der seperationsangst kan det godt være svært at bryde det mønsker man havde da ens barn ikke havde seperationsangst. mender stod i bogen og jeg vil gerne lige citere...
PSYKISK OG SOCIAL UDVIKLING 6-9 Mdr..
"styrken af den symbiotiske realation med moderen eller/og faderen aftager markant. Det, at barnet samtidig med dette får en større forståelse af tid og rum kan hos mange børn føre til den såkalte seperationsangst omkring 8 mdrs alderen. Barnets angst for seperation eller adskillelse kan variere. hos nogle børn må mor eller far slet ikke flytte sig ud af syne, Hos andre børn hos andre børn handler det om at de f.eks er bange for at sidde hos bedsteforældrene ell. andre..
Seperationsangsten kan komme fra den ene dag til den anden og forsvinde igen lige så brat. Det kan i nogle tilfælde hjælpe på seperationsangsten at barnet begynder at kravle. fordi det så selv kan følge med forældren når en af dem går ud af rummet. Under alle omstendigheder gælder det om at respektere og forstå sit eget barns behov. barnet har ikke glæde af at sidde og græde på aandres skød,( eller i sin seng) lad i stedet barnet være der hvor det føler sig trygt og tilfreds.. Ellers må du berolige barnet ved at tale til det mend su er ude af syne. så det i hvertfald kan høre dig.
Tag det med ro, og vent, til seperationsangsten går over af sig selv. det kan være en krævende periode for både barn og forældre, men er du opmærksom på barnets signaler og respektere seperationsangsten som en reel følelse, forsvinder den som regel hurtigt igen"
(citeret fra bogen LEG MED DIN BABY fra politiken...)
det kan jo være du kan bruge det til noget... 
men jeg tror bare det gælder om at få beroliget dit barn om det så betyder at du lige må putte med dit barn evt i din egen seng til barnet sover, så er det det du må gøre i den periode hvor der er seperationsangs så dit barn ikke føler dig forladt og alene..
held og lykke med det