overvejelser omkring tidlig start på fast føde..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.495 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. august 2011

stinemark

Hej alle her på baby.dk

Jeg er ny mor til Iben på 3½ måned. Lige nu ammer jeg hvilket går fint, men ville egentlig gerne starte tidligt med overgangsmad, da jeg synes at amningen er svær at holde i gang.

Som enhver anden førstegangsmor søger jeg information, og jeg kan forstå at start på fast føde før seks måneder, er en smule umoderne pga. barnets umodne tarmsystem.

Men kan mærke at jeg mangler lidt bedre dokumentation før jeg dropper mine planer, og hænger i med modermælken et par måneder mere. Og så tænkte jeg at der sikkert sidder en masse mødre med mange erfaringer herinde, som kan give mig svar

Det jeg er ude efter er, hvad konsekvensen af for tidlig opstart af overgangsmad er. Hvad er der af dokumenteret inden for området? Er risikoen 'kun' en urolig mave, eller er der andre ubehagelige følger?

Glæder mig til at høre hvad I har af viden og erfaring.

Hilsen Stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2011

mortilflere

75 % af mine har fået ske mad fra de var ca 10 uger 

den sidste del fik ik af den eneste grund at hun var 2 år før hun spiste rigtigt

Anmeld

6. august 2011

Nettemor

altså jeg er af den overbevisning af det ikke kan betale sig at gå over på skemad før baby selv er klar til det. altså ikke mættes af mælken.

vores søn var 4½ mdr da vi begyndte og det var fordi jeg simpelthen ikke kunne mætte ham længere.

det jeg har hørt som ulemper er at der er større risiko for udvikling af allergi så man skal være mere påpasselig med hvad de får. og så læste jeg et sted(kan desværre ikke huske hvor) at selv om de starter på fast føde tidligt så bliver de ikke ordentlig vant til de før dem der venter. altså de har bare en længere indkøringsperiode.  giver det mening når jeg skriver det på den måde?

held og lykke med opstart på fast føde

Anmeld

6. august 2011

Thalia

En af konsekvenserne ved at starte for tidligt med faste føde kan være svær kronisk forstoppelse, som følgeaf at barnets umodne tarme ikke kan håndtere maden.

Det er ekstremt smertefuldt for børnene, og tager ofte en del måneder at rette op på.

Anmeld

6. august 2011

TineA

Min erfaring siger "nej". Vi startede skemad da knægten var 3-4 mdr, han var ikke mæt af mme.MEN - det var alt for tidligt! Han havde den grimmeste forstoppelse og vi måtte droppe skemaden og vente halvanden måned mere - så måtte han bare få en flaske noget oftere! Og vi måtte op maaaaange gange om natten, fordi han var sulten! Men hellere dét end at se sit barn lide hver gang han skulle af med afføringen! Da han var 5 1/2 måned gik det hele meget bedre og vi tog det stille og roligt - først et måltid om dagen, så to osv.Hvad med vælling ? Har du overvejet det? Jeg har ingen erfaring her, da vi aldrig har givet det. Håber mit svar kunne bruges.Undskylder , at det er skrevet ud i én køre, vi er på via iPhone

Anmeld

6. august 2011

Tona

stinemark skriver:

Hej alle her på baby.dk

Jeg er ny mor til Iben på 3½ måned. Lige nu ammer jeg hvilket går fint, men ville egentlig gerne starte tidligt med overgangsmad, da jeg synes at amningen er svær at holde i gang.

Som enhver anden førstegangsmor søger jeg information, og jeg kan forstå at start på fast føde før seks måneder, er en smule umoderne pga. barnets umodne tarmsystem.

Men kan mærke at jeg mangler lidt bedre dokumentation før jeg dropper mine planer, og hænger i med modermælken et par måneder mere. Og så tænkte jeg at der sikkert sidder en masse mødre med mange erfaringer herinde, som kan give mig svar

Det jeg er ude efter er, hvad konsekvensen af for tidlig opstart af overgangsmad er. Hvad er der af dokumenteret inden for området? Er risikoen 'kun' en urolig mave, eller er der andre ubehagelige følger?

Glæder mig til at høre hvad I har af viden og erfaring.

Hilsen Stine

Amanda begyndte på vælling da hun var 3 mdr og skemad et par uger efter. Det var simpelthen nødvendigt da hun skreg og skreg af sult. Hun var flaskebarn hvor det jo desværre tit er et problem. Der var ingen komplikationer overhovedet og hun blev glad og tilfreds. Men hun var jo så tydeligvist også klar. Meget interesseret i hvad vi spiste og kunne håndtere skeen i munden og synke fint.

Jeg syntes dog at man skal overveje det nøje før man begynder tidligt på skemad. Der er jo visse risikoer for forstoppelse i alt fald før de 4 mdr. Dette kan self. afhjælpes med at give sveskemos, men alligevel. Jeg tror ikke at det er godt at starte dem op før de er klar til det. Du kunne jo overveje, hvis det er svært at holde amningen i gang at supplere op med flaske med Nan 2 eller Allomin 2 el. lign. efter hver amning. Men igen, hvis dit barn bare græder af sult og er utilfredst og ikke sover ordentligt osv, så ville jeg starte det op på skemad før tid, for det er ingen tjent med. Så ville jeg røre et par teskefulde sveskemos i maden for at holde gang i maven hvis det bliver et problem

Anmeld

6. august 2011

stinemark

Hej igen, hvor er I søde til at svare !

både fordele og ulemper er med til at gøre beslutningen nemmere at tage.

Iben og jeg starter på mit sidste skoleophold start september, hvor Iben er lidt over 4 mdr. Kender min ustabile mælkeproduktion, og forudser at mælken vil svigte mig så snart jeg møder det mindste stress og jag af dagligdag, så jeg vil jo bare gerne komme en evt. meget sulten baby i forkøbet.

Så hvis nogen af jer kender skrækhistorier eller risikotal så kom endelig med dem, for kan jo stadig nå at skifte menning og supplere med en flaske mme når min mælk svigter. 

Anmeld

6. august 2011

Tona

stinemark skriver:

Hej igen, hvor er I søde til at svare !

både fordele og ulemper er med til at gøre beslutningen nemmere at tage.

Iben og jeg starter på mit sidste skoleophold start september, hvor Iben er lidt over 4 mdr. Kender min ustabile mælkeproduktion, og forudser at mælken vil svigte mig så snart jeg møder det mindste stress og jag af dagligdag, så jeg vil jo bare gerne komme en evt. meget sulten baby i forkøbet.

Så hvis nogen af jer kender skrækhistorier eller risikotal så kom endelig med dem, for kan jo stadig nå at skifte menning og supplere med en flaske mme når min mælk svigter. 

Altså sundhedsstyrelsens officielle anbefaling er jo at det er sikkert at begynde på skemad når de er 4 mdr og uden risiko, men det er bedst at vente til 6 mdr hvis barnet ikke viser parathed og sult efter det før.

Anmeld

6. august 2011

132319

Begge mine er først startet omkring de 6 måneder, dog fik den største vælling fra han var 4 måneder

Jeg ville ikke starte så tidligt...

Anmeld

6. august 2011

sandratobias

Amanda startede på skemad, da hun var knap 4 måender.. Hun manglede lige en uge..
Hun var så interesseret i alt hva vi spiste og drak.. Og det er gået fint med hende, så længe man starter langsomt op så tror jeg ikk der ville ske noget ved det... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.