Kurve op og kurve ned...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.111 visninger
16 svar
0 synes godt om
29. juli 2011

Hasselnødden

Hej med jer.

Ja, ville egentlig bare dele min erfaring med jer - eller hvad det nu kan betegnes som..

Vores søn er et lille nips, dvs. han fulgte ikke nogen vægtkurve og vi blev sendt til børneambulatoriet i Kolding (fantastisk service) for at få checket op på ham. Han fejlede så ikke det mindste og blev konstateret til at være mere fremme, motorisk, end andre drenge i hans alder. Det var selvfølgelig rigtig dejligt at få at vide at vi ikke havde noget at bekymre os om, men der er da ingen tvivl om at det dog alligevel siden har ligget i vores bagerste tanker, når han f.eks. ikke spiste så meget og indimellem har vi også reageret på det, de voksne imellem, vi har aldrig tvunget ham til noget! Da det bestemt ikke er vejen frem.

Nuvel, nu har vi så været til 15mrds. undersøgelsen, han er dog 18mrd. men det gjorde ikke noget, hvor han blev vaccineret og vi fik vejet og målt ham. Han føler sin egen kurve vægtmæssigt () men nu er der et knæk i højdekurven istedet for...  så vores læge vil gerne se ham inden han fylder 2 år i januar 2012, så vi skal derind i september igen... jeg syntes ærligt talt ikke det er til at blive klog på med de kurver... vi kan jo ikke gøre meget til og fra. han er aktiv, nysgerrig, er ved at lære at tale og han virker som en dejlig lille dreng, så helbredsmæssigt er jeg ikke bekymret, men.. syntes bare godt at kurverne kunne harmonere.. for det er da lidt træls at få at vide og hvor meget er de i grunden værd...

Hverken far eller mor var andet end små skravl som små og vi er heller ikke verdens længste mennesker, så han følger vel bare trop udfra de gener vi nu har serveret for ham...

Men hvad kan sådan en højdekurve bruges til?

Forventer at han kommer tilbage på sporet ligesom han har med sin vægt.

Det ville være rart med ro på

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2011

Hasselnødden

Op op...

Anmeld

31. juli 2011

Noneother

Altså med mindre at han ligger under den nederste kurve har i jo ikke det store at bekymre jer om. + at vægt/højde kurverne helst ikke må lige mere end 2-3 kurver fra hinanden.

Så længe han ellers udvikler sig fint, synes jeg bare at du bør se det som en ekstra service at de lige tjekker op på ham. Det gør de jo netop for bedst at kunne forebygge eventuelle problemer i fremtiden, skulle der være nogen.

Jeg tør næsten vædde med at de ikke finder noget, som du selv siger er i ikke de største mennesker i verden, så det er jo nok bare det han har arvet. -men det er da rart at de tjekker, frem for bare at være ligeglade.

Anmeld

31. juli 2011

Hasselnødden

Noneother skriver:

Altså med mindre at han ligger under den nederste kurve har i jo ikke det store at bekymre jer om. + at vægt/højde kurverne helst ikke må lige mere end 2-3 kurver fra hinanden.

Så længe han ellers udvikler sig fint, synes jeg bare at du bør se det som en ekstra service at de lige tjekker op på ham. Det gør de jo netop for bedst at kunne forebygge eventuelle problemer i fremtiden, skulle der være nogen.

Jeg tør næsten vædde med at de ikke finder noget, som du selv siger er i ikke de største mennesker i verden, så det er jo nok bare det han har arvet. -men det er da rart at de tjekker, frem for bare at være ligeglade.

Det er det bestemt helt sikkert, jeg klager heller ikke over vores læge

Anmeld

2. august 2011

Christina.78

ha vi står lidt i det samme..cecilie er også et nips men det tager vi bare som det kommer..vi har snart lært at slappe af mht det..

Anmeld

2. august 2011

Maja88

har en niece på 2 år og hun vejer lige knap 8kg....

hun går også til diverse kontroller.. og er blevet sendt på fedekur...

altså ekstra smør, olie osv....

hun trives og udvikles også i top..

men er vidst noget med.. hvis hun ikke har nået en vis højde når hun er 4.. skal der tages stilling til om hun skal have noget hormon

Anmeld

2. august 2011

Hasselnødden

Christina.78 skriver:

ha vi står lidt i det samme..cecilie er også et nips men det tager vi bare som det kommer..vi har snart lært at slappe af mht det..

Det er lige præcis det jeg tror jeg gør og så nogen gange så vælter en tanke bare læsset, ikke på nogen dramatisk måde, men bare sådan lidt - suk-agtig indeni..

Anmeld

3. august 2011

eElak

Når i skriver at i har små nipsebørn, som ikke følger kurven - hvor små er de så?

og hvor gamle er de?

Min søn er også lille af sin alder - hvilket startede omkring 1 års alderen..

Da han belv født (knapt 4 uger for tidligt) vejede han 3224 gram, så han var lidt af en basse der..

Men nu - hvor han er knapt 2,5 vejer han 11 kg og er ca 86 cm lang.

Så jeg kunne da godt tænke mig at høre omkring jeres børn, når nu der er tale om undersøgelser og fedekure...

Anmeld

3. august 2011

B&J

vores dreng følger sin egen kurve... nu ved jeg ikke hvor lang og høj din dreng er vores dreng bliver 17mdr og han er 84høj og vejer 9,7kg

Anmeld

3. august 2011

Henri84

Man er mest obs på om de følger længdekurven eller ej, vægtkurven er ikke helt så vigtig, så synes egentlig din læge bare har gjort hvad en læge 'bør' gøre hvis et barn falder på længdekurven.. Er ikke helt klar over hvorfor det er sådan egentlig, men noget med at længden er det sidste der bliver påvirket.. MEN når han er i så fin trivsel ellers, tror jeg ikke du har det store at være nervøs for Mange børn vokser jo også bare i ryk, står stille i laaang tid, for derefter at vokse et godt stykke relativt hurtigt -det gør min pige i hver fald Hun voksede ikke en cm 3 mdr. i streg, men er tilgengæld nu vokset 5-6 cm på 3 mdr
Min dreng på knap 3, falder tilgengæld også i kurverne konstant men nu virker det til han endelig har fundet sin 'egen' kurve længdemæssigt, så nu følger han sin kurve, han vokser bare langsomt
Han lå hele det første år et stykke over kurverne, men begyndte så at knække en hel del, og ligger nu under, men fra 2-års til 3-års us. følger han igen sin egen kurve.. Vægten er tilgengæld helt hen i hegnet, men det er fordi han er immundefekt, har astma osv. så derfor er meget syg, og har svært ved at holde vægten pg.a. det..
Han er nu hvor han er næsten 3, 94 cm og 10,5 kg. Vægten er det højeste den har været på længe, han svinger som regel mellem 8,9-10,5 kg, og har svært ved at tage mere på pg.a. alt det sygdom..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.