.... til brug for lidt statistik:
Hvor gamle var jeres babyer, da de ramte 80 cm i længde?
Jeg surfer rundt efter nogle kurver at bruge for at undersøge, hvad der er "normalen", men enten er de world wide baserede, oldgamle eller utroværdige...
Ligger du inde med en opdateret vækstkurve for de nordiske lande/DK, vil jeg meget gerne se den...
Nogen der ved, om DST laver noget på området?
Jeg ved, rammerne for det normale er vide, men min datter rammer forventeligt meget snart 80 cm, og er knap 7 måneder, så jeg bekymrer mig lidt. Dertil kommer, at hun er i udredning, da hun tilsyneladende er lidt anderledes og har haft mange store udfordringer allerede (spiseproblemer, motorisk mv...)
Håber, nogen kan hjælpe.
Det kan være farligt at sætte sit barn i en 'kasse'...
'Normalen' er at din pige følger sin egen kurve...
De grafer/kurver er udregnet statistisk, med en normal streg - ovre og under streg. Så i reliatet kan de ikke bruges, men du skal sætte din piges tal ind og se om hun følger sin kurve og ikke hier efter hvad der er normalen.
Bare hun trives og følger sin egen kurv.. Hun har sikkert været lang/stor fra fødsel af og derved også følge den høje ende i cm kurven.
Hvis hun havde de vilde spiseproblemer, altså ikke at ville have mad - ville hun også gå i stå vækst mæssigt og det lader det ikke til hun er med den længde.
Ved at normalen for drenge er ca 25 cm det første leveår, og andet leveår ca 12 cm.
For piger er det lidt mindre...
Men se også på hvordan I selv var som baby/barn, det kan også give et praj...
Vi har nemlig en dreng der stadig bliver fulgt af fagfolk, men det er også fordi han ikke er vokset det han burde via egen kurve og er gået fra at ligge på over den øvre streg i cm kurven - til nu at ligge et stykke under normal. Vægten heller ikke rykket sig de sidste mere end 500 g på 2 år..