At tale eller ej...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er børn, der bruger sut længere om at lære at tale end børn, der ikke bruger sut?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.901 visninger
17 svar
0 synes godt om
25. juli 2011

Hasselnødden

Har gået og tænkt en tanke om hvorvidt børn der bruger sut er længere om at lære at tale end børn, der ikke bruger sut?

Hvad er jeres viden/formodning/antagelse/tanke omkring dette....?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

Mi

Jeg har ikke stemt, for hvad vil det sige at barnet bruger sut? Tænker du på at de går med den i munden hele tiden, eller blot når de er kede af det eller trætte?

Anmeld

25. juli 2011

Hasselnødden

Mi skriver:

Jeg har ikke stemt, for hvad vil det sige at barnet bruger sut? Tænker du på at de går med den i munden hele tiden, eller blot når de er kede af det eller trætte?

Ja, du siger noget...

Så vil jeg mene når de bruger den meget i løbet af dagen, både som hyggesut, puttesut, grædesut, gå-rundt-med-sut, samle-op-sut.. og hvad der ellers er...  

Anmeld

25. juli 2011

Mettefpigen

Jeg kan ikk helt forstå hvorfor der skulle være forskel......

Anmeld

25. juli 2011

Nalle

Det har overhovedet ingen betydning haft her, vores datter er 2½ år, og har siden hun var 2 år, fået afvide hun snakkede som en på 3 år, vi fortæller hende bare hver gang hun snakker at hun skal tage sutten ud

Anmeld

25. juli 2011

Mi

Fru Petersen - Mor til Elias skriver:

Ja, du siger noget...

Så vil jeg mene når de bruger den meget i løbet af dagen, både som hyggesut, puttesut, grædesut, gå-rundt-med-sut, samle-op-sut.. og hvad der ellers er...  

Hvis de går rigtig meget med den, så kan deres udtale godt blive påvirket af den. Altså de vil have sværere ved at udtale de lyde, hvor tungen skal op i ganen, for dem vil de være vant til at udtale anderledes, når sutten er i munden.

Men i praksis må jeg sige, at jeg ikke har mødt børn som hvis sprog har været meget påvirket af deres brug af sut. Jeg syntes at forældre generelt er gode til at bede deres børn tage sutten ud af munden når de taler.

Om de taler senere ved jeg ikke, men jeg kunne ikke forestille mig det. Jeg vil i hvert fald mene, at der er mange andre faktorere som har større betydning for sproget end brug af sut.

Anmeld

26. juli 2011

Femøre

og det er svært at sige hvordan barnet ville have talt ellers. Så det er ikke nemt at sammenligne, hvis du forstår. Der er jo ikke to børns sprogudvikling der er ens

Anmeld

26. juli 2011

TbCp

Jeg har stemt nej...

Tror ikke sutten gør at de taler senere, men det kan gøre at udtalen ikke er så god.

Vores datter var "suttoman" og det kunne høres på sproget... så snart sutten blev lagt skete der kæmpe fremskridt og udtalen blev meget meget bedre!

Anmeld

26. juli 2011

Ansemusen

For meget brug af sut kan sagtens forsinke deres sprog, både mht. udtale og fordi de ikke øver sig lige så meget, når de gumler på sutten. Kender selv til eksempler på det. Min sundhedsplejerske sagde også, at det var vigtigt at tage sutten fra Thias i løbet af dagen, da han var ca. 9 måneder, netop pga. udviklingen af sproget, som tager fart netop der!

Anmeld

26. juli 2011

MinNoah

Har stemt nej.. men kun udfra egen erfaring.. Har en dreng på 23 mdr som har brugt temmelig meget sut men som er langt foran jævnaldrende rent sprogligt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.