Medicin dossering og optælling m.m. (job)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.087 visninger
16 svar
0 synes godt om
25. december 2008

linemus

Er der nogen af jer, der står for optælling og dossering af medicin i jeres daglige arbejde? I så fald har jeg nogle spørgsmål, da jeg er ved at runde mit speciale af (ja, jeg ved det er jul...) - skal aflevere først i det nye år Så hvis I trods julehyggen vil hjælpe mig lidt med nogle gode argumenter, vil det varme meget

Jeg arbejder med en ny medicinemballage og er derfor interesseret i at høre om jeres erfaring med forskellige emballager - glas med skruelåg/vippelåg m.m., blisterpakninger osv. Alt hvad I kan komme i tanke om. Hvad er rigtig godt og hvad er noget værre lort? Har I haft nogle dårlige oplevelser med en bestemt emballage, f.eks. en situation med medicindossering, der bare gik af h.... til? Hvor mange tabletter dosserer I dagligt? osv.

Knus og glædelig jul
Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2008

...

Altså jeg er elev i hjemmeplejen.

Og nu får alle de gamle medicinen doseret på apoteket, så nu skal vi bare åbne små plastposer.

Anmeld

27. december 2008

linemus

Op!

Mener der er flere af jer, der arbejder inden for området Vil meget gerne høre fra jer

Jeg vil også gerne høre om jeres erfaringer med blisterpakninger f.eks. om du har prøvet (eller kender til det fra andre) at skulle klemme et stort antal tabletter ud af blisterpakninger og om det er hårdt for fingrene osv.

Anmeld

27. december 2008

linemus

MonicaM skriver:

Altså jeg er elev i hjemmeplejen.

Og nu får alle de gamle medicinen doseret på apoteket, så nu skal vi bare åbne små plastposer.

Nu spørger jeg nok dumt, men ellers bliver jeg jo ikke klogere. Når man arbejder i hjemmeplejen, er det så der, hvor man tager hjem til de ældre og hjælper dem? Altså det er ikke på plejehjem så?

Hvordan gør du sådan helt specifikt? Hvordan åbner du posen, hælder du pillerne i noget andet, før du giver det til den ældre/patienten (hvad kalder I dem?), rører du ved pillerne osv.?

Tak fordi du svarer

- Line

Anmeld

27. december 2008

stumpen-89

Hjemmepjelen er der, hvor man kommer ud til folk..

Ved os er det assistenterne der dosser i æsker og nej vi rører ikke ved pillerne Vi pjeler bare at hælde dem i hånden på de ældre eller lægger vi dem på bordet

Anmeld

27. december 2008

fam.4xc

Nu er jeg også hjælper og må altså ik dosere, så kan ik svare på andet end at jeg arbejder på plejehjem og at vi der udlevere den medicin der er doseret af vores assistenter eller sygeplejsker til vores beboere. Jeg tæller pillerne efter for at se om det passer med medicin skemaet og hælder dem over i et medicin bæger før jeg gir beboeren det. Har de svært ved at sluge dem for de dem med feks yoghurt.

Anmeld

27. december 2008

JonTri

Hey...
Jeg er sygeplejerske på et acut psyk modtagelse - og vi doserer ALT medicin. Lige fra blisterpakninger, medicinglas af glas og plastic, injektioner af forskellig art, smelt tabletter oma.
Synes at det fungerer fint - trykker jo mange piller ud af blisterpakninger, men det er ikke generende - endnu i hvert fald.
Når jeg ikke trykker piller ud bruger jeg pincet og/eller handsker. Det afhænger lidt at hvad jeg doserer. Sådan noget som cytostatika eller flydende medicin bruger jeg altid handsker. Jeg doserer ned i pilleglas og rører ikke medicinen når jeg afleverer til patienten.

Hvad uddanner du dig til? Det lyder spændene.

Håber det kan bruges... Godt nytår.,

Anmeld

27. december 2008

linemus

Jeg læser industriel design og i mit speciale, som jeg næsten er færdig med, har jeg arbejdet med at lave en ny medicin emballage, hvor jeg har taget særlig fokus i patienter med leddegigt. Det har været utrolig spændende, og jeg har fået indblik i et felt, hvor jeg før har været totalt uvidende, kan jeg se nu.

Og hvad er så grunden til, at jeg har spurgt jer? Emballagen jeg laver, er ikke kun til gigtmedicin, da gigtpatienter jo også får meget andet medicin, som de heller ikke kan åbne. Derfor skal jeg bruge nogle argumenter for, hvordan det også kan hjælpe andre Eller hvorfor den nuværende emballage kan gøres bedre.

Rikke:
Hvor mange piller (cirka) kan du komme til at trykke ud af blisterpakninger om dagen?
Når du bruger pincet, er det så fra pilleglas, du tager dem med pincettet? Det lyder besværligt
Er der slet ikke noget, der er træls

- Line

Anmeld

28. december 2008

finkedinke

For ca. 117 år siden læste jeg til sygeplejerske og har dengang været med til at dosere medicin. Jeg har siden skiftet fag, så måske er der ændret meget siden dengang.

Jeg var mest irriteret på de blister pakninger hvor folien kunne falde helt af og sammen med pillen ryge ned i æsken/glasset. Så skulle man sidde og rode i pillerne for at få folien op igen.
Ud over det er det så upraktisk med stikpiller, de "flapper" der er til at holde i når man trækker pakningen fra hinanden er ganske enkelt for små og svære at håndtere når man har handsker på.
Men hensyn til pincettet kan jeg fortælle at jeg hældte nogle piller op i låget fra deres eget pilleglasog tog dem med pincet derfra.

Berith

Anmeld

28. december 2008

JonTri

finkedinke skriver:

For ca. 117 år siden læste jeg til sygeplejerske og har dengang været med til at dosere medicin. Jeg har siden skiftet fag, så måske er der ændret meget siden dengang.

Jeg var mest irriteret på de blister pakninger hvor folien kunne falde helt af og sammen med pillen ryge ned i æsken/glasset. Så skulle man sidde og rode i pillerne for at få folien op igen.
Ud over det er det så upraktisk med stikpiller, de "flapper" der er til at holde i når man trækker pakningen fra hinanden er ganske enkelt for små og svære at håndtere når man har handsker på.
Men hensyn til pincettet kan jeg fortælle at jeg hældte nogle piller op i låget fra deres eget pilleglasog tog dem med pincet derfra.

Berith

Hej hej...
Jeg slutter mig til det finkedinke skriver mht blisterpakninger. Jeg doserer ved mellem 50 og 100 tbl. i løbet af en vagt - både fast og pn medicin. Derfor kommer der også en vis rutine mht blisterpakninger. Men surt når foliet ryger med ned. Bruger ikke stikpiller, men husker specielt i hjemmeplejen, hvor træls den pakning var - den når nærmest at smelte inden man får den ud.

Jeg bruger pincet, da jeg finder det nemmest. Enten henter jeg pillen nede i glasset eller hælder dem i låget. Det er en stor blå plasticpincet, så den er nem at håndtere. Kunne ikke finde på at røre ved pillerne. Ikke engang pinex. Grunden til jeg ikke bruger handsker hver gang, er fordi der er fordi bakterierne øges voldsomt i sådanne. Derfor bruges de kun når jeg håndterer cytostatika eller flydende.

Klem Rikke...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.