Panik.... vægt på pige: 1 år????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.620 visninger
17 svar
0 synes godt om
23. december 2008

Mutti2

Hej Piger.

Jeg tror nok jeg er ved at gå i panik lige nu.....

Min datter der bliver 1 år her den 10 januar, havde her for lidt siden en rød numse. Så jeg tog bleen af hende, og lod hende kravle rundt lidt uden, så huden lige kan få lidt luft!!!! Så kom jeg til at se hvor tynd hun egentlig ser ud. Så mig ud og stå på vægten et par gange både med og uden hende...

Ifølge min vægt, skulle hun nu veje 8,2. Da jeg så går ind og finder papirene hvor hendes vægt fra d. 16/9 står, vejede hun dengang 7,8 .... Det vil sige 400 g på over 3 mdr.....

Er det normalt?? Eller er der okay grund til at jeg flipper ud, og ikke rigtigt kan stoppe med at græde.... hun svinder jo ind!!

pls hjælp

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2008

wamse

Der kan altså være meget stor forskel på vægten hos dig og den ved lægen. Din datter er jo også i en alder, hvor hun er meget mere aktiv end nogensinde før Hvis hun virker tilfreds, så ingen grund til panik, du har garanteret en super frisk datter med krudt i måsen. Min datter er også gået fra en lille prop, til en lang smal pige.
Kram herfra

Anmeld

23. december 2008

linemus

Inden du panikker helt, så se lige på hendes almen tilstand, for det er den der er allervigtigst. Ser hun ud til at trives? Er hun glad, spiser fint, sover godt, aktiv osv.? Det er de bedste tegn på, at hun har det godt.

Men 400 g lyder ikke af så meget. Er du sikker på du har regnet rigtigt Hvis du har, så synes jeg du skal snakke med lægen om det og få dem til at kontrolveje hende. Ikke noget akut, hvis hun ellers har det godt.

Vi skal selv til lægen i starten af januar, for at få Nanna vejet igen (så er der gået 3 mdr. siden sidst). Hun tager ikke så meget på af gange og vejer noget mindre end hendes tvil. søster. Men hun er den gladeste, sundeste pige, der spiser fint - dog lidt mindre end søs - så det er ikke noget, der går mig på.

Til sammenligning vejede hun 8,6 da hun var 1 år + 3 uger. Så måske du bare har en af de små piger, som der jo også skal være nogen af. Du skal i hvert fald holde op med at græde Det får hende jo ikke til at gro

Hjalp det lidt?

Knus Line

Anmeld

23. december 2008

linemus

Og ja, som Wamse skriver, så kan der sagtens være stor forskel på vægten hos dig og lægen. Det glemte jeg at skrive. Der er også nogle gange forskel på målene fra lægen og fra sp.

Vi fik også at vide, at hun jo var begyndt at bevæge sig meget mere og være aktiv på en anden måde, og derfor forbrændte en masse.

Håber ikke jeg har gjort dig mere urolig, for det var ikke meningen, tværtimod.

Knus Line

Anmeld

23. december 2008

Bastian

Jeg er enig i det de andre skriver, så det vil jeg ikke gentage. Men tjek lige vækstkurven her for piger. Hun ER inde for normalområdet, ja i den kategori der hedder lille barn, men der er da også nogen der "bare" er små. Men er du nervøs, så skal du hellere tage en snak med lægen.
http://www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/id=615/sprog=1/grp=9/menu=1/

Anmeld

23. december 2008

bette

det var lidt det samme med mikkel.. men hun er jo sikkert begyndt at bevæge sig meget mere nu. kan hun gå? for det bruger de jo meget energi på..
og som en anden skriver så se på hende og tænk på om hun trives.. spiser hun sin mad.. osv osv.

lad være med at sammenligne hendes vægt med andre på hendes alder.. for der kan være enorme forskelle..

hvis jeg skulle bedømme mikkels vægt ud fra andre børn.. puha så ville han være undervægtig.. hih.. men når man ser på ham så ser han jo godt ud.. og han æder gerne hele dagen lang..

nogen børn har bare ik så stor tendens til at tage hurtigt på.. men det skal nok komme stille og roligt.. bare der kommer noget ind den ene vej og noget ud igen den anden vej.. så tror jeg ik du skal være nervøs

Anmeld

23. december 2008

fam.4xc

En hovedregel er at de har 3 dobbelt deres fødselsvægt når de fylder et år. Min Catrine vejede 3570g og ved 1 år forleden var hun 10,5...

Men drop alt det vægt fokus og se på barnet istedet. Virker hun glad og tilfreds, sover godt osv som andre også skriver, så trives hun da
Og så gi hende sødmælk, smør på brødet, godt med leverposteg på rugbrøddet osv videre hvis du synes hun trænger til lidt ekstra godt på side benene

Nu skal du jo så sikkert snart til 1 års undersøgelse, så der kan du jo helt naturligt ta en snak med lægen om det.

Anmeld

23. december 2008

Honningblomst

Prøv at SE på hende...ikke fysisk, men på hende som helhed...trives hun, sover hun, spiser hun osv...børn er tit tykke omkring 8-10 mdr. inden de begynder at drøne rundt og så er det jo klart de ikke tager voldsomt på.
DEn der "dumme" regel om at tre doble, den kan man ikke bruge til noget som helst...se om dit barn har det godt.
Min søn tog intet på fra han var 1-2 år og som to årig havde han kun lige fordoblet sin fødselsvægt.
Knus Eva...med en tyk, en tynd og en mellem søn..

Anmeld

23. december 2008

twinboys

Kan kun tilslutte mig det de andre skriver, så se lige hvor mine drenge ligger...

Og de vejer kun lige 15kg så de er endda under ...

Men de trives fint, spiser godt, men er børn med krudt i numsen...

Men hvis jeg var dig ville jeg kontakte lægen efter nytår og få en kontrol vejning..

Majbritt

Anmeld

23. december 2008

Honningblomst

Sjovt..min den store vejede ikke mere end dine majbritt, da han var 5 år og han startede som næsten 5 kg...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.