Gudmor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.877 visninger
15 svar
0 synes godt om
22. juli 2011

Alba

Hvis vi dropper alt fra selve religionen (da vores barn skal døbes af tradition og ikke religiøse årsager) hvad indebær så en god gudmor eller far? Vi diskuterer det her hjemme da vi ikke er helt enige, så vil høre jer hvad der forpligter når i hører ordet "godmor/far"???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2011

Madam Blå

Alba skriver:

Hvis vi dropper alt fra selve religionen (da vores barn skal døbes af tradition og ikke religiøse årsager) hvad indebær så en god gudmor eller far? Vi diskuterer det her hjemme da vi ikke er helt enige, så vil høre jer hvad der forpligter når i hører ordet "godmor/far"???

For os er det "bare" en titel. Den forpligter ikke som sådan, men vi forsøger at vælge folk, som vil være en del af vores og vores kommende datters liv de næste mange år. Men skulle det ske, at man mister forbindelsen, ja, så er det bare sådan..

Vi har valgt at gøre vores brødre til gudfædre, og så finder vi en veninde til titlen som gudmor. Så er den skid slået For nøj hvor har vi da brugt lang tid på at finde ud af hvem skal være hvad, osv.

Anmeld

22. juli 2011

Nynne88

I mine øjne kan man ikke pille religionen fra, da det er en kristen tradition. Gudmor/gudfar betyder for mig, det som præsten siger; at opdrage barnet i den kristne tro, hvis forældrene skulle gå bort. 

Der er mange som mener at det er gudmoren/gudfaren som skal "overtage" barnet, hvis forældrene skulle gå bort - sådan har jeg det bestemt ikke. Jeg ser det mere som en hyggeting 

Anmeld

22. juli 2011

Silja&Noam

Her er det min storesøster der er gudmor og skal os være det til den lille ny. Det betyder for os at hun er den vi ville betro vores børn hvis noget skulle ske med os!! Gud forbyde det..

Anmeld

22. juli 2011

Mettefpigen

For mig er det også en titel.... Men stadigvæk en stor ting!!... Her skal det også være nogen som er der for den lille, og som barnet altid kan komme til hvis der skulle være noget han havde brug for og som vi (forældrene) ikk lige kan bruges til

Anmeld

22. juli 2011

Alba

Nynne88 skriver:

I mine øjne kan man ikke pille religionen fra, da det er en kristen tradition. Gudmor/gudfar betyder for mig, det som præsten siger; at opdrage barnet i den kristne tro, hvis forældrene skulle gå bort. 

Der er mange som mener at det er gudmoren/gudfaren som skal "overtage" barnet, hvis forældrene skulle gå bort - sådan har jeg det bestemt ikke. Jeg ser det mere som en hyggeting 

Men hvor mange gudmødre/fædre går op i at opdrage barnet i kristen tro? det kender jeg ikke nogen der gør, og det skal vores barn heller ikke, vi holder os til traditionen i stedet, og hvis vi dør så er det alligevel ikke dem som skal tage sig af vores barn, det sørger myndighederne for bliver taget sig af, så de "gamle" grunde for en gudmor eller far er ikke aktuelle for os. men hvad er så de "nye" grunde???

Anmeld

22. juli 2011

De3Guldklumper

Alba skriver:

En gudmor/far er den der bærer barnet til dåben. Ellers hedder det faddere. Herhjemme har farmand båret begge unger til døbefonden mens vi har valgt fadderer med omhu - vi har med vilje ikke taget hensyn til hverken den ene eller andes følelser men valgt udfra hvad vi ville. I dag er det ikke fadderer el gudmor/far som får barnet ved død som det var førhen.

Anmeld

22. juli 2011

Jonatansmor

I traditionens øjne er det vel bare dem der bærer barnet under dåben?

Hjemme har vi ingen gud-forældre, men vi har lavet testamente der giver min mor forældremyndigheden og råderet over hans formue, hvis vi begge skulle være så uheldige at ryge samtidigt. Så teknisk set er hun vel hans Gudmor, Gud-far figur har vi ikke noget af, de eneste "mandige" kontakt drengen har, er med far og hansfå nære venner...

Anmeld

22. juli 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Der kan vel kun være én Gudmor eller Gudfar, og så er resten faddere? 

Som jeg har forstået det, er det en gammel tradition, at man valgte en Gudmor/Gudfar til at overtage opdragelsen af barnet i den kristne tro, hvis begge forældre skulle gå bort eller forhindret på anden måde. Og så har man faddere som ekstra sikkerhed for at dette sker, hvis f.eks. Gudmor/Gudfar ikke kan bære opgaven alligevel. 

I dag virker det som om, at de fleste vælger en Gudmor/Gudfar ud fra hvem der er tættest på dem/barnet. Typisk en søskende eller en meget nært stående ven/veninde. 

Hvem der så skal være værge for barnet hvis det skulle blive nødvendigt, er en hel anden sag. Men derfor kan det jo godt være en og samme person. Men det har ofte ikke noget med hinanden at gøre. 

Anmeld

22. juli 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Der kan vel kun være én Gudmor eller Gudfar, og så er resten faddere? 

Det er korrekt, at i papirerne hos præsten er det enten gudmor eller gudfar - resten er faddere. Men man kan jo sagtens vælge en gudmor OG gudfar alligvel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.