Oliver´s fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.208 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. december 2008

snefnug

Hej

Jeg vil starte med at fortælle at Oliver blev til ved hjælp af reagensglas og ægsortering. Min termin fra skejby hed d. 23-11-2007, men til 20ugers scanningen på viborg blev den rykket til d 17-11-2007, hvilket jeg synes var mærkeligt, eftersom der ikke var nogen tvivl om hvornår jeg var blevet gravid.

Noget af det bliver skrevet efter hvad jeg kan huske og noget er fra fødejournalen

Den 17 november kom og gik da også uden nogen tegn at jeg snart ville føde.

Onsdag den 21 november kl. 20.00 mens vi var ved at rydde af bordet i vandet så. Og påtros af vi havde snakket om det til fødelsforbedredelse, havde jeg ikke søger for nogen bind hjemme, så alternertive måtte finds. Når men fik ringet til fødegange(fg), der gerne ville at ventede en times tid og så skulle jeg ringe igen da hun ikke var sikker på at mit vand var gået. Så den næste time skulle så bare går, hvor hver gang jeg rejste kom der en ny skylde. Snakkede med fg igen kl 21.00, hvor det blev aftalt at jeg lige skulle komme der op og blive kontrolleret, jeg havde ikke stadigvæk ikke noget der lignede skygge af veer.
Vi har 50 km. til viborg så vi var der oppe kl. 22.00, der blev der kørt en strimmel hvor de også kontasteret at jeg ikke havde veer, og at jeg var ca. 1 finger åben. Vi fik besked på at tage hjem, og få en god nat søvn, da der nok ville gå længe inden vi ville få en igen og så skulle vi komme igen næste dag kl 11.00 hvis der altså ikke var sket noget inden.
Vi hjemme ca. kl 23.45 og efter lige at have lufte hundene gik vi seng.

Torsdag vågner ca. 4.00 men kraftige plukveer, som kommer med ca 10 min. mellemrum og var ca. 30 sek. så det var den søvn. de stopper igen omkring kl. 7.00. Min mand var stået op kl 6.00 han skulle jo have meddelt sit arbejde om st han ikke kom. Så fik vi ellers morgenmad, kom i bad og informeret de forskellige bedsteforældre om hvad der forgik, samt aftalt luftning af hunden med naboen.

Ankommer på fg kl 11.00, hvor undersøgelse vise at alt var præcis som det var aftene før. kl. 12.00 kommer jeg på svangergangen hvor jeg får en stik pille for at sætte mig igang, jeg skal ligge i sengen den første time, så der må mande varte mig op.
Stikpille virker heldigvis som den skal, så omkring kl. 14.00 er veerne igang, og jordmoderne som gav mig pille møder jeg på gange mens jeg har en ve, hun små grine og sige når nu sker der noget. Omkring kl. 16.30 er styrken på veerne den samme, men smerten efter veerne bliver sidden i mine hofte ben, så jeg har bare ondt hele tiden, Vi høre til om jeg ikke må kommer ned på fg, men de har 4 fødsler igang så de vil gerne have at jeg venter lidt. Kl. 17.30 gør det bare så ondt, så vi får lov at komme ned på fg, hvor vi er i undersøgelse rummet, hvor vi ligge indtil kl 19.45, før er der ikke en jm, der har tid til se til os.
Jeg bliver undersøgt og jeg har stadigvæk ikke åbnet mig og der ca 6 min mellem veerne
Kl 20.30 bliver det besluttet at jeg skal have ve-drop, og samtidig for jeg lov at en epiduralblokade, men alle først at jeg have pencili fordi det er så lang tid siden vandet er gået, og det skal jeg have ca. 2 time
kl 21.50 bliver epidural lagt, men den viiker kun halvt har stadigvæk ondt i højre hofte
Kl 22.55 startes ve-droppet.
Under hele forløbet er jeg glad for ilt masken, men jeg har en tendens til at rykke den fra hinanden, hvilket min mand for skylden for, han måtte ligge øre til meget den nat. Han sagde bagefte at mit sprog passede til sømandsbeværtning.
Kl. 23.00 er der vagt skiftet, og heldigvis er den nye jm lige så sød som den første.
KL. 0.00 forsøg der at rette epiduralkateter men uden effekt, så kl. 0.40 bliver det besluttet at lægge en ny, som blev tilsluttet kl 1.45 og den virkede så i ca 1 time.
Kl. 0.40 veer 2-3 min interval, 1 min varighed

Og som jeg ikke havde ondt nok pga af veer og smerter i hoften, begynder jeg også få ondt i ryggen, så der for får jeg steriltvandpapler og lænden, kan ikke huske og de virkede. Kan huske at jeg siger til min mand, at jeg troede ikke at det at føde var være end at have migrene, men det er det.

Resten af natten står lidt som en tåge i min hukommelse, jeg havde ondt og var træt, og hvis de havde spurgt om jeg ville have kejsersnit havde jeg sagt ja tak. Jeg er stort set resten i min egen lille bobbel.

kl. 4.15 begynder jeg at få pressetranng, men eftersom jeg kun er 8 cm. åben er det lidt fortidligt.
Kl. 4.45 for jeg pudendusblokade, pga tidlig voldsom pressetrang
kl.5.10 9 cm åben
kl. 6.00 krafigt pressetrang, og jubii er jeg er helt åbent så jeg får lov at presse. Det er dejligt at få love at presse selv og det gør ondt.
kl 6.25 bliver ve-droppet skruet op da der bliver længere mellem veerne.
kan huske at jm, sige til mig at jeg skal søge for at føde inden hendes vagt slutter kl. 7.00
Kl 6.40 fødes Oliver(ikke at vi viste det var en dreng, eller hvad han skulle hedde) han kommer op på min mave og for apg scor 10-10-10
moderkage føder jeg 5 min. efter og den er "flot" med 3 kar i navlesnoren.
Men der er ikke så godt men mig, jeg bløder kraftigt, den anslår at da jeg har født moderkage, har jeg midste 700ml. 5 min efter 1000 ml.

Kl 7.25 bliver jeg kørt på operations stuen hvor jeg bliver lagt i fuld bedøvelse, da epiduralen jo ikke virker og hvor de så for stoppet bødningen og syget mig sammen har en 3. grads sprægning hvilket vil sige at en del af min ringmuskel er sprunget.

vågner så små af nakosen omkring kl. 8.15, på opovågning hvor min mand og søn venter på mig.

kl. 9.00 bliver målt: vægt: 3860 gr. og 52 cm lang

Dog vil jeg sige at epiduralblokade en virkning, jeg kunne ikke selv tømme min blære før kl. 22.00 om aftene, så hele dagen igen fik jeg tømmet min blæret vha kateter hver 3. time

Og hvis du ikke har regnet det ud så blev han på den terminsdato fik fra Skejby

Og til der ikke har født endnu, så vil jeg sige, at selv om det var en barsk oplevelse, så vil jeg gå det hele igennem igen, hvis vi får flere børn

tak fordi du gad at læse dette her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.