Krydderier til barn på 6 mdr.??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2011

Tona

Tusind tak for alle jeres fine svar. Nu føler jeg mig helt beroliget og bekræftet i det jeg også selv har tænkt. Så vil jeg da bare begynde at give hende krydderier fra i morgen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2011

Rebecca Persson

Mettemus skriver:

Hvordan med persille - er det også ok? Min Sp har nemlig noget lignende det TS har fået at vide, samtidig med at hun har udleveret opskrifter med fx. hvidløg i?

Hvornår siger du GO! til kød? Der har jeg nemlig også fået forskelligt at vide. Ingen kød før 7 mdr af SP og i de papirer hun har udleveret står der at man SKAL introducere kød før 7 mdr,

Undskyld TS, at jeg bryder ind i din tråd

Det er interessant, for undersøgelser viser, at babyer faktisk fordøjer findelt kød nemmere end grød. De får også mere zink og jern på den konto. Jeg ville sige findelt kylling ved 7 måneder, lam, vildt og kalkun ved 8 måneder (men jeg er også til den langsomme side - mange vil nok gå lidt hurtigere frem). Bedst at kødet er kogt og findelt, ikke branket. Oksekød er tungest at fordøje. 
Linser, bønner m.m. også fint fra 7 måneder - som mos. 

Mht krydderurter og køkkenhygiejne, så:
Giv gerne det grønne drys  på KOLD mad. Rester skal kasseres.
URter i varm mad skal KOGE med. De må ikke drysses på varm mad pga. jordbakterier. 
Retter med kogte urter må gerne genopvarmes, bare de har været hurtigt afkølet og kogt grundigt. 
Rester fra tallerkenen kasseres. 

Anmeld

17. juli 2011

Tona

Hvad så med ris...hvornår må de få det? Evt blendet?

Anmeld

17. juli 2011

Mettemus

Rebecca Persson skriver:

Det er interessant, for undersøgelser viser, at babyer faktisk fordøjer findelt kød nemmere end grød. De får også mere zink og jern på den konto. Jeg ville sige findelt kylling ved 7 måneder, lam, vildt og kalkun ved 8 måneder (men jeg er også til den langsomme side - mange vil nok gå lidt hurtigere frem). Bedst at kødet er kogt og findelt, ikke branket. Oksekød er tungest at fordøje. 
Linser, bønner m.m. også fint fra 7 måneder - som mos. 

Mht krydderurter og køkkenhygiejne, så:
Giv gerne det grønne drys  på KOLD mad. Rester skal kasseres.
URter i varm mad skal KOGE med. De må ikke drysses på varm mad pga. jordbakterier. 
Retter med kogte urter må gerne genopvarmes, bare de har været hurtigt afkølet og kogt grundigt. 
Rester fra tallerkenen kasseres. 

Tak for svar, det er hermed noteret

Anmeld

17. juli 2011

Rebecca Persson

Amandas-mor skriver:

Hvad så med ris...hvornår må de få det? Evt blendet?

Ris er godt at starte med, sammen med hirse, når der skal grød/korn på bordet. 

Den Første Grød fra Aurion er de nemmeste grødtyper at fordøje, da kornet er langtidsristet. Så smager det også lidt sødere.
Nemt at lave, koges et par minutter med vand, køler af, blandes med lidt mm/mme og 1 tsk koldpresset olie, så er den serveret. Meget gerne sammen med grønt eller frugt, evt. protein.

Fås i seks varianter tror jeg nok.  

Det er nemmere end kogt, blendet ris. Vælg helst fuldkornsris, der er flest mineraler i. 

Anmeld

17. juli 2011

Tona

Rebecca Persson skriver:

Ris er godt at starte med, sammen med hirse, når der skal grød/korn på bordet. 

Den Første Grød fra Aurion er de nemmeste grødtyper at fordøje, da kornet er langtidsristet. Så smager det også lidt sødere.
Nemt at lave, koges et par minutter med vand, køler af, blandes med lidt mm/mme og 1 tsk koldpresset olie, så er den serveret. Meget gerne sammen med grønt eller frugt, evt. protein.

Fås i seks varianter tror jeg nok.  

Det er nemmere end kogt, blendet ris. Vælg helst fuldkornsris, der er flest mineraler i. 

Men hun må også gerne få alm kogt, blended ris? Det er fordi hendes aftensmad er baseret på den mad vi får og når vi så får ris, så ville det jo være fint hvis vi bare kunne blende en portion til hende sammen med de grøntsager og det kød vi får 

Og noget andet jeg gerne ville spørge om: hun er 6 mdr nu og hun kan virkelig ikke spise noget der ikke er blended. Ikke engang kartoffel most med gaffel. Og hun kaster desideret op hvis man prøver fordi hun kløjs i det. Er det fint nok at hun får det blended endnu? Og hvornår skal det holde op?

Anmeld

17. juli 2011

Rebecca Persson

Amandas-mor skriver:

Men hun må også gerne få alm kogt, blended ris? Det er fordi hendes aftensmad er baseret på den mad vi får og når vi så får ris, så ville det jo være fint hvis vi bare kunne blende en portion til hende sammen med de grøntsager og det kød vi får 

Og noget andet jeg gerne ville spørge om: hun er 6 mdr nu og hun kan virkelig ikke spise noget der ikke er blended. Ikke engang kartoffel most med gaffel. Og hun kaster desideret op hvis man prøver fordi hun kløjs i det. Er det fint nok at hun får det blended endnu? Og hvornår skal det holde op?

Så er det fint, at I blender jeres ris.

Og ja, det er helt fint, at det er blendet indtil videre. Det skal nok komme hen ad vejen, i hendes tempo

Min yngste datter ville slet ikke have klumper i laaaaang tid. Og nogle elsker fingermad fra 6 mdr. Det er meget individuelt. 

Som tommelfingerregel vil jeg sige, at man kan begynde at ændre madens konsistens fra blendet til grovere når barnet er ca. 8 måneder. Men igen, meget individuelt. 

Anmeld

18. juli 2011

Tona

Rebecca Persson skriver:

Så er det fint, at I blender jeres ris.

Og ja, det er helt fint, at det er blendet indtil videre. Det skal nok komme hen ad vejen, i hendes tempo

Min yngste datter ville slet ikke have klumper i laaaaang tid. Og nogle elsker fingermad fra 6 mdr. Det er meget individuelt. 

Som tommelfingerregel vil jeg sige, at man kan begynde at ændre madens konsistens fra blendet til grovere når barnet er ca. 8 måneder. Men igen, meget individuelt. 

Okay, tak for gode råd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.