Hjælp mig piger!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2011

Muhmi

Flade og indadvendte brystvorter kan være årsag til mange og oftest unødvendige bekymringer hos gravide og nybagte mødre. Det kan være en nyttig viden, at det ikke er brystvortens størrelse og udseende, der har betydning for amningen. Derimod er brystets elasticitet og evne til at kunne strækkes og formes afgørende for en vellykket ammestart. Barnet skal gabe over både brystvorte og en del af det brune område, når det skal have rigtig fat på brystet, og en god billedlig beskrivelse af korrekt sutteteknik, er at forestille sig, at barnet skal gabe over en burger for at få godt fat. Når det så lukker munden sammen og begynder at die, malker det med underkæben og tungen, så brystet og mælken bliver presset ind i munden, op i ganen og ned i den bageste del af svælget. Hvis dine brystvorter er flade, og måske hårde og svære for barnet at gabe over, er der forskellige ting du kan gøre: Sørg for fra fødslen at have barnet hos dig, allerbedst hud mod hud Lad det prøve at sutte, før det bliver målt og vejet efter fødslen. De fleste børn kan få rigtigt fat lige efter fødslen, hvis de ikke bliver forstyrrede. Hvis man som mor har oplevet, at barnet godt kan første gang, vil man have mere tro og mod på at kæmpe videre, hvis det viser sig at blive lidt mere besværligt, end man havde regnet med Prøv så vidt muligt at undgå, at der gives tilskud, og hvis det er nødvendigt, så giv det på kop eller lignende, men ikke i sutteflaske, da det kan forvirre sutteteknikken Mange kvinder har glæde af at trække brystvorten frem med en ”niplette”, ”båthorn” eller ved at malke ud med hånden eller på maskine Ved udmalkning stimuleres også til kraftigere mælkeproduktion, hvilket kan være en fordel, hvis barnet har haft svært ved at få så meget mad de første par levedage og derfor er særlig sultent. På mange fødesteder tilbydes suttebrikker, når mor har flade eller indadvendte brystvorter. Hvis man har prøvet at lægge barnet til i nogle dage, og måske er ”startet forfra” uden succes, er der er ikke noget galt i at bruge en suttebrik som sidste udvej. Brug af suttebrik kan hjælpe til at få brystvorten strukket og nemmere for barnet at få fat om. Sørg for at få god vejledning i, hvordan suttebrikken skal bruges, og i hvordan du slipper af med den igen, uden at ødelægge amningen.

https://www.baby.dk/videnom/10p193/amning-flade-og-indadvendte-brystvorter.aspx

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2011

Topp

Zibi_84 skriver:

Hej alle. Jeg blev mor til en MEGET sutteglad dreng, for en uge siden. Han sutter så godt, at han på højre bryst har suttet en fæl flænge. Har prøvet alle cremer, købt uld ammeindlæg, vaseline og ammer kun med suttebrikker. men selv når der er en stor suttebrik på, så lykkes det ham at sutte godt hul igen... Det er så stor en smerte hver gang, at det påvirker lysten til at amme meget! Vil prøve at købe en pumpe i dag, og pumpe lidt ud, så vorten kan få lov at hele imens. Nogle der har gode råd??

sådan er det i starten - man må lige bide det i sig - det varer kort - og bliver godt bagefter.

ang pumpe ud - så syntes jeg det er ENDNU værrer

Anmeld

16. juli 2011

Mka

Zibi_84 skriver:

Tak for dit svar. ja det er så smertefuldt!! Min mand har købt en pumpe, og den virker vildt godt. Giver ham det udpumpet mælk på flaske, og så sutter han på det andet. Ind til såret er helet..Men du har ret, den er super god til at forme brystvorten Tak for hjælpen

God ide, bare du stadig ammer ham så han får det trygge hos dig stadig

Og selvom at det er helet, så kan der stadig komme lidt blod, men det sker der ikke noget ved når hanspiser.

Der er noget om at det skal gøre ondt før det gør godt   Bare du ikke giver op, for det er fantastisk når du er kommet over den periode.

For mig var perioden lang, og tror at det var brikkernes skyld at de ikke kunne hele. Jeg stoppede med brikkerne efter 14 dage, for så kunne hun få fat, vi skulle bare øve os lidt. Jeg kunne heller ikke amme liggende for så fik hun slet ikke ordenligt fat, og brikken røg af og det var møg besværligt. Jeg synes det gjorde mere eller mindre ondt den første mdr. Jeg havde håbet at der var en der havde givet mig rådet med pumpen. Vores fik sut da hun var lidt over en uge, for hun havde sådan et stort sutte behøv, og så fik mine bryster bare lidt fred. Ved ikke om han bruger sut, men sutten var en lettelse.

Anmeld

16. juli 2011

Aprilmor11

Zibi_84 skriver:

Hej alle. Jeg blev mor til en MEGET sutteglad dreng, for en uge siden. Han sutter så godt, at han på højre bryst har suttet en fæl flænge. Har prøvet alle cremer, købt uld ammeindlæg, vaseline og ammer kun med suttebrikker. men selv når der er en stor suttebrik på, så lykkes det ham at sutte godt hul igen... Det er så stor en smerte hver gang, at det påvirker lysten til at amme meget! Vil prøve at købe en pumpe i dag, og pumpe lidt ud, så vorten kan få lov at hele imens. Nogle der har gode råd??

Jeg ammede næsten i 2 måneder men måtte stoppe, fordi at det begyndte at gøre ondt og fik også en mega revne .. Jeg købte en brystpumpe, men den har samme suge effekt som barnet og derfor gjorde det ikke mindre ondt .. Begyndte at bløde til sidst .. Jeg prøvede og alverden, for ville godt blive ved, men kunne ikke holde mere .. Men du kan malke ud i hænne det gjorde ikke lige så ondt, men det var hårdt .. God bedring og håber at du finder en løsning ..

Anmeld

16. juli 2011

Moster Lagkage

hvis flængen ikke helt vil hele, skal du være opmærksom på at der kan gå noget baktierier i det. jeg måtte til sidst til lægen og få noget cream. efter 3-4 uger er det bare ikke sjovt længer. så modermælk er ikke altid løsningen, i mit tilfælde gjorde det det bare værre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.