Mit råd er:
* Ikke at lade hende falde i søvn hos dig, for i det øjeblik hun opdager/fornemmer du ikke er der vågner hun. Måske bliver hun så utryg over at "hov hvor er mor, hun lå ved siden af mig før og nu er hun væk". det kan hos nogle gøre at de sover dårligere.
* jeg ville prøve at putte hende færre gange. Måske kun forsøge en eller to gange. Havde selv en datter der var vældig vågen og MEGET overtræt om aftenen. Det vi gjorde var at vi lagde vægt på hun faldt i søvn selv og så var jeg standhaftig og tog hende ikke op af barnevognen før hun havde sovet. Det var hårdt men inden ret længe fandt hun ud af, at selvom hun lå med åbne øjne, brokkede sig osv. tog jeg hende ikke op (selvf. hvis jeg kunnehøre hun var rigtig ked af det, tog jeg hende op, men med rigtig ked af det meneer jeg ikke den alm. gråd/brokken). Nå men hun fandt som sagt ud af det og begyndte at sove, Først 1/2 af gange * 2 sien 45 min* 2 og nu er vi opppe på mellem 1 1/2-3 timer * 1 lur om dagen.
.
* Når du så putter hende de 2 gange så hold ved, måske det tager 30 min måske det tager en time. men hold ved selvom det er hårdt og man bare har brug for at sidde og slappe af når man nu kunne have muligheden.
* ik altid tage hende op med det første hun vågner. f.eks. hvis I er ude og gå og hun vågner, så forsøg at hjælp hende til at falde i søvn igen evt. dæk barnevognen med en stofble så der ik er det store at kigge på. Undlad at tale med hende men prøv at ae lidt og genputte. hvis det ikke virker i begyndelsen så accepetere at hun lige pt kun kan sove 30 min. Hun skal jo lige lære
* tror du skal starte med at være tilfreds med den halve time hun sover selv. De små skal jo lære en god sovevane og det kommer lige så stille. Man skal bare holde ved og ikke tage op ved alm. gråd/brok. Tror man skal stole på at det man gør for sit barn også er det rigtige. Specielt når man føler sig som en dum mor fordi man lader barnet brokke sig indtil de sover. Så længe barnet som sagt ikke er dybt dybt ulykkeligt tgaer de ikke skade af, at brokke sig til de sover. De skal bare vide at selvom mor har lagt dig i barnevognen/sengen så er hun ved dig. det kan man vise ved at genputte barnet til det bliver ligggende, ved at vugge med barnevognen ikke hele tiden med i perioder. så den lille lige ved at mor er her altså. Jeg vuggede min datter meget meget lidt fordi jeg gerne ville have at hun skulle kunne falde i søvn uden vuggen og køren med barnevognen. det var da hårdt fordi det måske betød hun faldt senere i søvn, men tilgengæld kunne jeg et par mdr efter bare lægge hende i barnevognene og vupti så sov hun. Det gav mig mere tid til de andre huslige ting og f.eks. når jeg var i mødregruppe så behøvede jeg ikke forlade selskabet når hun skulle sove, men kunne bare ligge hende ud og putte hende.
* jeg tror at søvn er noget vi skal lære dem, altså den gode søvn. tror vi skal have massere af tålmodighed, men kan samtidig se at det altså kan virke. Jeg læste meget om søvn i diverese bib. bøger, så kan anbefale dig at gøre det samme. F.eks. Godnat og sov godt, "den gode søvn" osv. Og så tage det du nu føler du kan bruge og skabe din egen.
Nåja så ville jeg putte hende på det samme tidspunkt evt. 18.30 hver dag så længe hun kun tager 30 min af gange om dagen. Når hun så tager længere kan du rykke sengetiden til 19.00-19.30.
Nå men håber du kan bruge lidt af mine forslag eller at de kan være til inspiration. Det er rigtig hårdt når man har en bette der ikke vil sove længere tid en 30 min af gange og det er dybt frustrende når de om aftenen er smadder trætte. Men ved hos hjalp dte at lære hende en god sovevane og holde ved. simpelthen holde ved og være lige så stædig som dit barn og vide at det du gør er det rigtige for dit barn.
Nogle gange er brøn nemmere at få til at sove om aftenen fordi der mener vi det mere når vi siger godnat du skal sove, end vi gør om dagen. den sammen sikkerhed i stemme/opførsel skal være der om dagen evt. kan man også om dagen lavet et putteritual for at skabe mere fklare rammer for "nu skal du sove lille ven og mor mener det".
*faste putteritualer både aften og dag og om aftenen så blive puttet det samme sted på samme måde.
Idag har jeg en datter på 15 måneder som sover så fint både om dagen og om aftenen. Hun nupper en lur på ca 2 timer fra 12-14 og så sover hun først igen kl. 19.00. Fik hun senere lur end 14 sov hun ik før kl. 21, så væk med den sidste lur, min datter har åbenbart ik brug for så meget søvn i løbet af dagen. Hun sover tilgengæld lige så snart jeg har puttet hende.

Håber det hodler ved.
Nåja ups et langt svar..lader mig rive med