Jeg tænker umiddelbart, at hvis hun ikke spiser så hyppigt om natten - måske heller ikke så meget? - så ville jeg sige, at det er fint, at hun spiser relativt meget om dagen. Jeg kan ikke helt forstå, at der skal gå 3 timer mellem måltiderne, især hvis hun ikke spiser sådan voldsomt meget ad gangen. Måske har hun brug for, at der kun går 2 timer mellem måltiderne i hvert fald noget af dagen. Så kan det være, at det stilner af andre tidspunkter på dagen.
Man kunne kigge på, hvad hun spiser i løbet af et døgn i forhold til hendes vægt og alder.
Jeg synes umiddelbart at det lyder af store mængder kamillete/vand.
Hvordan trives hun ellers?
Det kan også være et appetitspring, som går over igen.
Nogle babyer sover ikke særlig længe ad gangen om dagen, uanset om de er sultne eller ej.
Babyer på 2-3 mdr. kan ikke fordøje vælling, desværre. Deres tarmsystem er kun gearet til mm eller mme. Så hvis de sover som en sten på en portion vælling, er det sandsynligvis fordi det ikke fordøjes og "knockouter" baby. Det "virker" måske på kort sigt, men på lang sigt kan det give problemer, fordi tarmen overbelastes - og da 70% af immunsystemet bor i tarmsystemet, kan det danne grobund for senere sygdom, f.eks. fødevareintolerancer. Det er meget individuelt, hvor hurtigt tarmen modnes.
Jeg ved godt at dette er et følsomt emne, som kan skabe meget stærke reaktioner. Men nu nævner jeg det alligevel. Det er ikke ment som kritik af nogen, det er simpelthen for at give grundlag for at træffe et bevidst og oplyst valg.
Alt godt -
kh Rebecca, rebeccapersson.com
BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag)
Min fremhævning:
Jeg vil med alt mulig respekt tillade mig at være uenig og det vil jeg på baggrund af lægers råd. Hvis man ikke har prøvet at stå med et barn i armene der skriger og skriger og skriger af sult med tårerne vældende ud af øjnene i flere døgn i træk, så tror jeg helt ærligt heller ikke man forstår det. Og hvis man så har set det samme barn lykkeligt og mæt og "sig selv igen" efter vælling så ved man at man har gjort det rigtige.
Min datter er verdens nemmeste pige, undtagen da hun sultede og ikke blev mæt. Da hun fik vælling og senere grød blev hun ikke "bevidstløs" som du skriver om, hun blev bare glad og mild og kunne lege og sove igen som før. (3 mdr. gammel ved opstart).
Jeg tror at det er meget forkert at starte på vælling og grød før barnet er klart til det. Og man skal self. prøve med øget mælkemængde og Nan 2 først. Men hjælper det ikke så skal man, efter min mening videre til vælling. Børn er individuelle og klar på forskellige tidspunkter og et barn der skriger uophørligt af sult og hverken kan sove eller lege har brug for noget mere end mælk.
I øvrigt har jeg undersøgt meget om dette emne efter vi selv var igennem det forløb med Amanda og historien går igen overalt. Man ligefrem vader i historier om desperate forældre, især til flaskebørn, som ikke kan holde dem mætte og ikke kan passe ind i anbefalingerne. Jeg mener at det er dybt problematisk at man ikke ændrer på vejledningen eller i alt fald åbner op for at nogle børn har brug for mere. Jeg er sikker på at i en ideel verden blev alle børn fuldammet indtil de var 6 mdr. Ingen tvivl om at det er det bedste. Men for dem af os som ikke ammer eller hvis børn er for sultne til at passe ind i skabelonen så må der være forståelse.
Mit råd ville være at gøre det som man selv føler er det rigtige for ens barn.
Ikke for at diskutere eller være træls at jeg skriver dette, men måtte bare lige sige min mening