Hvis du spørger førende internationale forskere - f.eks. Harvard School of Public Health og Vitamin D-Council - om den optimale dosis D-vitamin til børn, så vil de sige 20-25 mcg om dagen.
Til voksne anbefales mindst 35 mcg, til teenagere 50 mcg.
Det samme anbefaler førende danske speciallæger i knogleskørhed også.
Den viden er bare ikke helt banket igennem i hos de danske sundhedsmyndigheder endnu (!), da vi traditionelt er meget vitaminforskrækkede og ikke den hurtigste knallert på molen, når det kommer til at opdatere anbefalinger.
I min research til min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag) har jeg gået meget i dybden med emnet D-vitamin til børn.
Alle anbefalingerne i bogen er godkendt af læge Irene Hage, som ud over sit alm. lægestudie har en treårig overbygningsuddannelse i komplementær medicin fra Bastyr University, Seattle (og ja, de er noget længere fremme i vognen mht. sundhed via vitaminer, mineraler og ernæring end vi er i DK. Læren om ernæring fylder forsvindende lidt på lægestudiet og sp-studiet).
D-vitamin er ikke - som mange tror - et klassisk fedtopløseligt vitamin som for eksempel A-vitamin, så man kan godt slappe af over for bekymringen om vitaminforgiftning. D-vitamin er hormonlignende stoffer, som har stor betydning for en sundheden, bl.a. for at aktivere de celler, som bekæmper infektioner i kroppen.
Mangel på D-vitamin medfører ikke bare knogleskørhed, men øger også risikoen for hjerte-kar-sygdomme, neurologiske sygdomme, infektioner og formentlig flere forskellige kræftsygdomme.
10 mcg er en ekstremt lav dosis. Man må her tænke på, at huden genererer mange hundrede mcg D-vitamin bare ved et kvarter i solen uden solcreme (som næsten blokerer D-vitamin-optaget). I Danmark kan huden kun danne D-vitamin fra april til september.
Jeg anbefaler derfor en god multivitamin, som typisk indeholder 10 mcg D-vitamin, PLUS en D-pearl 20 mcg hver eller hver anden dag.
D-pearls er D-vitamin i olivenolie, og det er en fordel, da D-vitamin er fedtopløseligt.
I medicinske terapi bruger man op til 2500 mcg i døgnet til at slå en influenza ned (dette skal dog gøres under lægelig supervision).
Jeg gennemgår meget grundigt de mest optimale kosttilskud til baby og tumlinger i min bog BABY.
kh Rebecca, rebeccapersson.com
Anmeld