Mærkelig chokomousse??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

863 visninger
11 svar
0 synes godt om
17. juni 2011

linemus

Jeg har lavet en chokomousse af fløde og mørk chokolade. Smeltet det i en gryde, ladet det stå på køl i lang tid, og derefter pisket det. Normalt bliver det ligesom en slags chokolade-flødeskum - let og luftigt. Men denne gang skulle jeg kun piske få sekunder, så var det lige ved at blive hårdt som smør

Det smager stadigvæk godt nok, men det fylder ikke så meget. Er der noget jeg kan gøre nu? Og hvad mon jeg har gjort galt?

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2011

Susan1978

måske er der for meget chokolade i ...

hvad hvis du pisker noget frisk flødeskum og blander i?

Anmeld

17. juni 2011

LISBETH:-)

linemus skriver:

Jeg har lavet en chokomousse af fløde og mørk chokolade. Smeltet det i en gryde, ladet det stå på køl i lang tid, og derefter pisket det. Normalt bliver det ligesom en slags chokolade-flødeskum - let og luftigt. Men denne gang skulle jeg kun piske få sekunder, så var det lige ved at blive hårdt som smør

Det smager stadigvæk godt nok, men det fylder ikke så meget. Er der noget jeg kan gøre nu? Og hvad mon jeg har gjort galt?

- Line

Lyder som om du rigtig hygger dig med den kage Line

Stemmer for Susan's forslag

Anmeld

17. juni 2011

ano14316

nåh jeg laver chokolade mousse, om det er med eller uden æggeblommer, så lader jeg da ikke chokoladen stå på køl inden jeg vender det. først så vender en 1/4 af flødeskummen i og den klasker ret meget sammen, og så vender jeg resten i, så den er let og luftig. er det med æggeblommer, pisker jeg sukker og æggeblommer sammen så det er luftigt, og rører den smeltet chokolade i, og herefter vender jeg flødeskum i. 

et lille fif er at lave halvdelen af portionen med lys marabou med hakket nødder, og den anden halvdel med mørk ckokolade, og så servere det i "lag", det smager så fantastisk!

Anmeld

17. juni 2011

linemus

Susan1978 skriver:

måske er der for meget chokolade i ...

hvad hvis du pisker noget frisk flødeskum og blander i?

Ja, det var måske en ide... Jeg har jo også lige 2 dl tilbage, jeg alligevel ikke skal bruge...

Jeg har lavet moussen af 8 dl fløde og 400 g chokolade, så synes netop ikke, der er for meget chokolade, da jeg prøvede det sidste gang. Synes du det?

Min mor mente, det var blevet for koldt - altså havde stået på køl for længe

Anmeld

17. juni 2011

linemus

lisbeth2910 skriver:

Lyder som om du rigtig hygger dig med den kage Line

Stemmer for Susan's forslag

Ja for sadan, det ku' ikke gå bedre

Nu har jeg så opdaget problemer med stativet. Arhmen... Gæt hvor meget jeg glæder mig til søndag

Anmeld

17. juni 2011

linemus

ano14316 skriver:

nåh jeg laver chokolade mousse, om det er med eller uden æggeblommer, så lader jeg da ikke chokoladen stå på køl inden jeg vender det. først så vender en 1/4 af flødeskummen i og den klasker ret meget sammen, og så vender jeg resten i, så den er let og luftig. er det med æggeblommer, pisker jeg sukker og æggeblommer sammen så det er luftigt, og rører den smeltet chokolade i, og herefter vender jeg flødeskum i. 

et lille fif er at lave halvdelen af portionen med lys marabou med hakket nødder, og den anden halvdel med mørk ckokolade, og så servere det i "lag", det smager så fantastisk!

Tak for input og opskrift. Jeg ved der er forskel på de forskellige opskrifter, men den her plejer at virke for mig. Og jeg kan ikke begynde på noget andet nu

Anmeld

17. juni 2011

LISBETH:-)

Ja for sadan, det ku' ikke gå bedre

Nu har jeg så opdaget problemer med stativet. Arhmen... Gæt hvor meget jeg glæder mig til søndag

Oh shit - får stress bare af og læse dine tråde!

Håber resten går som en drøm

Anmeld

17. juni 2011

linemus skriver:

- Line

Det har jeg også oplevet nogle gange..

Jeg tænkte at det var fordi jeg havde puttet for meget chokolade i, for jeg måler ik så'n helt præcist af.  

Jeg har også prøvet en gang hvor ejg stillede den i fryseren, da jeg var i tidspres, og der blev den også alt for hurtig stiv og fast.... Så  måske der er noget om det kulde der!?

Stine og Lisa.

Anmeld

17. juni 2011

Susan1978

linemus skriver:

Ja, det var måske en ide... Jeg har jo også lige 2 dl tilbage, jeg alligevel ikke skal bruge...

Jeg har lavet moussen af 8 dl fløde og 400 g chokolade, så synes netop ikke, der er for meget chokolade, da jeg prøvede det sidste gang. Synes du det?

Min mor mente, det var blevet for koldt - altså havde stået på køl for længe

det er mere chokolade end jeg bruger.

jeg bruger ca 200 gram til ½ liter fløde.. 

jeg smelter fløden direkte i fløden og svag varme, lader det køle af og lader det stå til dagen efter.. så det står meget længe..

jeg pisker det så op til det godt stift.. 

det eneste jeg har oplevet er at hvis jeg har fået "overpisket" det, så blir det en smule grynet..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.