Boller i karry for dummies -Opskrift søges!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juni 2011

Mira0911

IsabellaCiinea skriver:

Du gemmer det vand du har kogt dine kødboller i =) For det skal du bruge! =)

Sovs:

Smelt margarine, kom karry i og svits det (at brænde det af, hedder det =)

Så putter du mel i og så skal der ellers bare kødbolle-vand i, lidt efter lidt, indtil du har den ønskede tykkelse sovs, og så smager du til med salt og peber =) så så ellers i med kødbollerne =D

Lige præcis denne måde jeg gør også... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2011

Fenja09

Jeg laver karrysovs med følgende ingredienser:

1 løg, 1 madæble, 15 g smør, 1-3 tsk karry, 2 spsk mel, 4 dl kogevand fra kødbollerne.

Hak løget fint. Skræl og riv æblet fint. Damp løget klart i smør uden at det tager farve. Drys karry og æble i og lad det svitse lidt. Drys melet over og rør det, til det er helt opsuget. Hæld kogevandet fra bollerne i lidt ad gangen, mens du pisker. Lad sovsen småkoge i 5 min. Smag den til. Varm bollerne i sovsen.

/Fenja

Anmeld

17. juni 2011

132319

Tak for hjælpen, jeg prøver mig frem.

Ellers må den stå på burgere fra den lokale, som backup 

Anmeld

17. juni 2011

skønneunger

132319 skriver:

Tak for hjælpen, jeg prøver mig frem.

Ellers må den stå på burgere fra den lokale, som backup 

jeg kommer ikke margarine i gryden før efter jeg har ristet min karry, altså ca en stor spiseskefuld karry rister du lige i gryden ca 1-2 min (den skal ikke brænde på ) også plejer jeg at kommer margarine i og ellers bare laver det som en normal opbagt sovs, min mor plejede at komme små æblestykker i som der næsten koger helt ud, men det var fordi hun ikke brød sig om stærk mad og æblerne tog lidt af det stærke

Anmeld

17. juni 2011

bullerbassen

Ummm Boller i Karry er også min YNGLINGS ret... Elsker det ...

Smelter margarine i en gryde , svitser karry af deri. Tilsætter mel . Bruger vandet fra bollerne . Lidt salt , peber og evt boulion terning.

Ummm det smager altid godt. Vigtig er ikke at puttet for meget mel i margarinen. Og IKKE bruge mælk da det tager smager .

Anmeld

17. juni 2011

Michala

Jeg har lige tilladt mig at kopiere en del fra Fenja09, da jeg laver en karrysovs meget magen til. Dog bruger jeg ikke altid æble og aldrig kogevandet fra bollerne - synes at det har en tendens til at smage lidt mærkeligt. Men istedet brug en 1/2 l. vand med 1 terning hønsebouillion. Det er vi helt vilde med herhjemme, fordi at det kommer til at smage af meget uden at være alt for fed. Og så også gerne en rød peberfrugt skåret i tern, således at det bliver:

1 løg, 1 rød peberfrugt, 15 g smør, 1-3 tsk karry, 2,5 spsk mel, 5 dl vand og 1 hønsebouillion.

Hak løget fint. Damp løget klart i smør uden at det tager farve. Drys melet over og rør det, til det er helt opsuget. Drys karry i og lad det svitse lidt. Hæld vand i lidt ad gangen mens du pisker og derefter hønsebouillion. Tilsæt rød peberfrugt i tern. Lad sovsen småkoge i 5 min. Smag den til. Varm bollerne i sovsen.

Håber at det lykkes for dig at lave boller i karry, med succes, med den opskrift du synes passer dig bedst

Anmeld

22. juni 2011

patella

Har lige læst tråden. Må prøve at lave det en dag. Men min mand er altså bare ikke så vild med de dér kødboller lavet af svinekød. Han syns det smager af gris Er der nogen der ved hvordan det blir, hvis man laver kødbollerne af oksekød?

Anmeld

22. juni 2011

patella

22. juni 2011

L.J.L

132319 skriver:

Min ex bliver 35 på søndag og kommer herhjem og fejrer det med ungerne og jeg. 

Hans livret er boller i karry, så det skal han da have 

Eneste ret store problem er; Jeg er en kæmpe nød i et køkken og især boller i karry, kikser hver gang 

Jeg har tænkt mig at "snyde" og laver bollerne af medister, sådan kan han bedst lide det men sovsen, den forbistrede sovs altså 

Er her nogen der har en opskrift hvor det bare ikke KAN gå galt? 

Et rigtig godt tip til karrysaucen, kom 1 tsk brun farin i det giver den lækreste smag !

Anmeld

22. juni 2011

patella

Faldt lige over denne opskrift på boller i karry, som er indisk inspireret:

(4 personer)
500g magert hakket oksekød
1 fint hakket løg
1 fed presset hvidløg
1 æg
Saft og skal af ½ citron
evt. lidt koldt vand

Sauce:
1½ spsk olie
1 stort løg i tynde skiver
1-2 fed presset hvidløg
3 cm frisk revet ingefær
2 tsk karry (retten kan sagtens tåle mere karry efter min smag)
2 tsk spidskommen
2 dl græsk yoghurt naturel
2 tsk hønsebouillonpulver
5 dl vand
2 tsk majsstivelse

Tilbehør:
Basmatiris

Blandkødet med løg, hvidløg, æg og citronsaft og -skal og ælt det sammen til en ret fast fars. Lidt vand kan evt. tilsættes. Tril farsen til valnødstore boller med våde hænder. Sæt dem på en tallerken og stil dem i køleskabet, til saucen er færdig.
Varm olien op i en bredbundet gryde. Kom løg, hvidløg, revet ingefær, karry og spidskommen i. Rør et par minutter. Tilsæt yoghurt og rør til det næsten er kogt ind. rør bouillion og vand i, lidt ad gangen. Pisk godt, men saucen koger sammen. Den skal se lidt skilt eller grynet ud. Jævn den evt. hvis den ønskes tykkere. Læg de kolde kødboller ned i saucen og lad dem dampe under låg ved svag varme i ca. 15 min. Ryst dem af og til. smag saucen endelig til og server med risene.

NB.... Retten får et ekstra pift med rosiner, mandler eller kokos drysset over risene... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.