Jern i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.840 visninger
12 svar
0 synes godt om
15. juni 2011

december-babyen

Jeg er 12+4 idag og har underligt nok slet ikke fået fortalt at jeg skal begynde at spise jern.

Har undret mig lidt over hvorfor min læge ikke har gjort mig opmærksomt på dette.

Har desuden hørt at en del har problemer med almindelige jern tabletter og vil derfor høre hvad man så kan spise istedet da jeg selv har en ekstremt skrøbelig mave og ofte lider af forstoppelse.

Håber nogen kan informere mig lidt mere omkring emnet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2011

Jakob'sMor

december-babyen skriver:

Jeg er 12+4 idag og har underligt nok slet ikke fået fortalt at jeg skal begynde at spise jern.

Har undret mig lidt over hvorfor min læge ikke har gjort mig opmærksomt på dette.

Har desuden hørt at en del har problemer med almindelige jern tabletter og vil derfor høre hvad man så kan spise istedet da jeg selv har en ekstremt skrøbelig mave og ofte lider af forstoppelse.

Mærkeligt din læge ikke har sagt noget der er også jern i grønne grøntsager, der spiste jeg og gør stadig også pga sart mave

Håber du kan bruge det

Anmeld

15. juni 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

december-babyen skriver:

Har du ikke fået nogle papir omkring kost, eller Liberos bog som de fleste får hos lægen? Der står en del om det. Jeg har selv afholdt mig fra det dagligt, da jeg får igennem min vitaminpille, men ud over det ikke kan tåle jern i store mængder. Enten bliver jeg meget oppustet/forstoppet, eller også ryger det op igen.  Så jeg spiser gerne noget med jern dagligt, og så tager jeg et tilskud af jern hver anden - tredje dag så jeg får bare lidt ekstra. 

Jern kan du få fra:

Fisk, kød, specielt lever, grønne grøntsager, nødder, jordbær, kornprodukter. 

Anmeld

15. juni 2011

december-babyen

Jeg lider desværre ekstremt meget af kvalme så spiser næsten kun ristet franskbrød med skrabet smør og ellers blommer og nektariner (noget jeg lige er begyndt på).

Jeg er derfor nok lidt ekstra udsat for at komme i jerne mangel men er ikke meget for de tabletter da jeg er bange for de skal ødelægge min mave helt..

Andre gode alternativer når man som mig heller ikke kan spise mange grønne grøntsager?

Anmeld

15. juni 2011

Julemusen

Der er jo ikke så meget andet at gøre end at prøve med gravijern og se hvordan det går. Før min graviditet og i starten døjede jeg også med hård mave. Også da jeg startede på gravijern, men så fandt jeg på at tage dem om eftermiddagen med et stykke frugt og vand og har ikke haft problemer siden  er i 22. uge så er nu 10 uger uden hård eller tynd mave. Så vil foreslå at du prøver og ser.

Held og lykke med det 

Anmeld

15. juni 2011

Wimmie

december-babyen skriver:

Min læge fortalte mig det heller ikke - måske fordi det er noget der tilrådes men ikke noget man skal. Jeg læste mig selv til det fra starten

Har ikke haft problemer med de piller jeg købte på apoteket.

Anmeld

15. juni 2011

Ka+Ma=Be

december-babyen skriver:

Aminojern er et godt forslag, hvis du nemt har forstoppelse

Det er skånsomme jernpiller som let optages over cellemembranen.
De er lidt dyrere end de fleste andre piller, men til gengæld har jeg ikke har problemer med forstoppelse.

Bare husk at de ikke må tages i forbindelse med et måltid og at de bedst optages hvis de tages i forbindelse med juice

Anmeld

15. juni 2011

Holbæktrunten

Det anbefales at tage 40-50 mg jern dagligt fra 10 graviditetsuge...

Hvis jeg var dig ville jeg gå på apoteket og købe ferrojern - det skulle være mildere ved maven. Det er det jeg selv bruger. Endvidere har jeg Magnesia hjemme, og tager en enkelt i ny og næ, når jeg synes maven begynder at blive for træg. Virker fint.

Hvis du i forvejen har let til forstoppelse, skal du ikke regne med at gennemgå en hel graviditet uden, ligemeget om du spiser jern eller ej. Det er desværre endnu en af graviditetens "glæder".

Anmeld

15. juni 2011

K&S

december-babyen skriver:

Jeg kunne slet ikke tåle de almindelig jerntabletter, så jeg fik nogle, der hed Niferex. Jeg tog dem hver anden dag, fordi dosen er 100mg. pr. tablet

Anmeld

15. juni 2011

Fenja09

Jeg har også døjet med maven - også før jeg blev gravid, men startede på Gravijern og tog dem som man "skulle" hver dag indtil maven gjorde vrøvl, derefter tog jeg hveranden dag og nogle gange hver tredje dag istedet - hvis man vælger at springe dage over er det vigtigt at man får tjekket sin blodprocent lidt hyppigere end normalt, så der kan holdes kontrol med om du mangler.

Barnet skal nok tage det den har brug for, men der skal også være til dig

Idag (uge 30) tager jeg jern hver dag og der er ingen problemer.

Synes du skal prøve dig frem og se om du ikke få maven til at følge med og ellers må du se om du ikke få lidt fødevarer ned, som indeholder jern, andet er der vist ikke for.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.