Når man forbereder sig til eksamen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.533 visninger
22 svar
0 synes godt om
15. juni 2011

JustAnotherName

Kommer man så nogensinde til det punkt, hvor man bare tænker :
"Så!! - Sådan! - Så er jeg sgu blevet færdig og klar" ???

Jeg sidder her, og kan ikke komme videre.
Syntes aldrig jeg når at kunne det hele ....og det skal jeg selvfølgelig heller ikke kunne - men altså, man vil jo gerne være så forberedt som muligt, selv på det værste. Og føle at man er klædt på til at kunne snakke og svare på de spørgsmål, som de nu måtte komme med derinde.
Men jeg ved jo ikke HVAD de vil spørge om. Og så er det svært at være klar, uden at kunne det hele ....OG DET KAN JEG IKKE!!

Jeg har en masse tanker og lidt papir klar.
Men jeg tror nærmest mine notater gør mig mere hæmmet i at tale frit, end de hjælper mig. Men jeg KAN ikke gå ind uden at have det med!! Så risikerer jeg jo, at jeg går i stå, og ikke har mine "trygge noter" at falde hen på.

Måske jeg skulle øve mig, og lære at kunne sige meget udfra kun et enkelt stikord. Men det syntes jeg ikke virker let.

HVORDAN FORBEREDER I ANDRE JER TIL MUNDTLIG EKSAMEN?

Og fik I nogensinde dén der endelige følelse af, at I var så klar som I kunne blive - og at det arbejde I havde siddet med var godt nok!??

Øv, jeg er en HAT til at skulle gå til eksamener
Håber I andre har lidt gode fif og erfaringer.
Om ikke andet, så vil jeg bare gerne høre, hvordan I oplevede det?

Jeg overvejer at stoppe med at flere notater nu, for jeg tror ikke, at jeg kan få meget mere frem nu, som er nyttigt for mig selv, at tage med.

I ved jo nok " for lidt og for meget..."
Man kan vel næsten også ville for meget, så alle ens notater og hukommelsen er på sprængpunktet. Jeg har svært ved at begrænse mig, og være MEGET KONKRET om få ting, fordi jeg gerne vil kunne det meste. Så bliver jeg helt vildt usikker nu, om jeg nu overhovedet kan huske noget - uden at have blikket limet til mine notater. Selv ting, som jeg godt ved, kan jeg pludselig virke helt usikker på. ARGGHH, hvor er det træls!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2011

TrineMine86

JustAnotherName skriver:

Kommer man så nogensinde til det punkt, hvor man bare tænker :
"Så!! - Sådan! - Så er jeg sgu blevet færdig og klar" ???

Jeg sidder her, og kan ikke komme videre.
Syntes aldrig jeg når at kunne det hele ....og det skal jeg selvfølgelig heller ikke kunne - men altså, man vil jo gerne være så forberedt som muligt, selv på det værste. Og føle at man er klædt på til at kunne snakke og svare på de spørgsmål, som de nu måtte komme med derinde.
Men jeg ved jo ikke HVAD de vil spøørge om. Og så er det svært at være klar, uden at kunne det hele ....OG DET KAN JEG IKKE!!

Jeg har en masse tanker og lidt papir klar.
Men jeg tror nærmest mine notater gør mig mere hæmmet i at tale frit, end de hjælper mig. Men jeg KAN ikke gå ind uden at have det med!! Så risikerer jeg jo, at jeg går i stå, og ikke har mine "trygge noter" at falde hen på.

Måske jeg skulle øve mig, og lære at kunne sige meget udfra kun et enkelt stikord. Men det syntes jeg ikke virker let.

HVORDAN FORBEREDER I ANDRE JER TIL MUNDTLIG EKSAMEN?

Og fik I nogensinde dén der endelige følelse af, at I var så klar som I kunne blive - og at det arbejde I havde siddet med var godt nok!??

Øv, jeg er en HAT til at skulle gå til eksamener
Håber I andre har lidt gode fif og erfaringer. Om ikke andet, så vil jeg bare gerne høre, hvordan I oplevede det.

Jeg overvejer at stoppe med at skrive mere nu (altså til min eksamen), for jeg tror ikke, at jeg kan få meget mere frem nu, som er nyttigt for mig selv, at tage med.

I ved, for lidt og for meget.
Man kan vel næsten også ville for meget, så alle ens notater og hukommelsen er på sprængpunktet. Jge har svært ved at begrænse mig, og være MEGET KONKRET om få ting, fordi jeg gerne vil kunne det meste. Så bliver jeg helt vildt usikker nu, om jeg nu overhovedet kan huske noget - uden at have blikket limet til mine notater. Selv ting, som jeg godt ved, kan jeg pludselig virke helt usikker på. ARGGHH, hvor er det træls!

ØV ØV ØV siger jeg bare.. sidder også her og kæmper med eksamen til i morgen, jeg føler mig ALDRIG klar til eksamen, desværre..

tror det er helt normalt at have det sådan

jeg synes jeg føler mig mindre og mindre klar jo tættere jeg kommer på eksamen, og føler mit oplæg mindre og mindre relevant jo tættere jeg kommer, det er så frustrerende...

men  at det kommer til at køre derud af

Anmeld

15. juni 2011

Thalia

Altså min erfaring med eksamener er at jeg bliver meget nervøs før jeg går ind, men at når jeg først kommer igang så hviler jeg meget i mig selv og har styr på stoffet og så går det alt sammen som det skal.

Hvad er det for en uddannelse du skal til eksamen på?

Jeg vil helt klart anbefale dig at gå til eksamen uden noter - også selvom du ikke har styr på det hele. Alene af den grund at du sætter dig selv i et bedre lys ved ikke at have en håndfuld papir med ind som du skal støtte dig til.

De gange jeg har haft studerende til eksamen på universitetet har det faktisk trukket ned i helhedsindtrykket hvis de har haft brug for noter undervejs. Det gør sig meget bedre hvis man kan holde et kort oplæg ved hjælp af få stikord eller et par enkelte slides, og derefter bare svare så godt man nu kan på de ting man bliver spurgt om.

Men det er nemmere at rådgive dig lidt mere konkret hvis du fortæller hvad det er for en eksamen det drejer sig om og hvad formatet er

Anmeld

15. juni 2011

JustAnotherName

Altså min erfaring med eksamener er at jeg bliver meget nervøs før jeg går ind, men at når jeg først kommer igang så hviler jeg meget i mig selv og har styr på stoffet og så går det alt sammen som det skal.

Hvad er det for en uddannelse du skal til eksamen på?

Jeg vil helt klart anbefale dig at gå til eksamen uden noter - også selvom du ikke har styr på det hele. Alene af den grund at du sætter dig selv i et bedre lys ved ikke at have en håndfuld papir med ind som du skal støtte dig til.

De gange jeg har haft studerende til eksamen på universitetet har det faktisk trukket ned i helhedsindtrykket hvis de har haft brug for noter undervejs. Det gør sig meget bedre hvis man kan holde et kort oplæg ved hjælp af få stikord eller et par enkelte slides, og derefter bare svare så godt man nu kan på de ting man bliver spurgt om.

Men det er nemmere at rådgive dig lidt mere konkret hvis du fortæller hvad det er for en eksamen det drejer sig om og hvad formatet er

Det er eksamen til sosu-hjælper.
Og faktisk er karakteren ikke så afgørende - bare jeg består! For jeg ER allerede kommet ind på assistent-uddannelsen. Så det afhænger altså ikke af, at jeg får en høj karaktér.
Det er nok mere mine forventninger til mig selv, som jeg kæmper med!

Anmeld

15. juni 2011

Thalia

JustAnotherName skriver:

Det er eksamen til sosu-hjælper.
Og faktisk er karakteren ikke så afgørende - bare jeg består! For jeg ER allerede kommet ind på assistent-uddannelsen. Så det afhænger altså ikke af, at jeg får en høj karaktér.
Det er nok mere mine forventninger til mig selv, som jeg kæmper med!

Hvad er formatet på sådan en eksamen?

Altså er det en afsluttende opgave du skal ind og forsvare (altså holde kort oplæg og derefter i spørgsrunde), eller er det en mere traditionel mundtlig eksamen hvor du trækker et spørgsmål og derefter diskuterer det med censor og underviser?

Anmeld

15. juni 2011

.....

Når jeg kæmper med eksamner, så i sidste ende, når jeg altid til et punkt, hvor jeg "tillader" mig selv, at nu er det altså godt nok, og det er færdig lavet. Så går jeg igang med at indøve mine notater i hovedet, ved at læse dem op for mig selv flere gange, i fred og ro. Det hjælper faktisk rigtig godt (for mig hvertfald) , for så hvis jeg går lidt kold når man skal ind, så skal jeg blot kigge hurtigt ned på det ene papir, med det emne jeg er igang med, og så husker mit hovede automatisk hvad der står , og ting udover selvfølgelig..

Jeg er en af dem som får kvalme inden jeg skal ind, af nervøsitet, men tænker, at det nok skal gå og nu skal jeg bare vise dem hvad jeg kan . Ellers plejer jeg også at lave powerpoint, for at have evt. billeder at vise hvor der står små notater på, så censor og lærern følger bedre i hvad man snakker om

Anmeld

15. juni 2011

JustAnotherName

Thalia skriver:

Hvad er formatet på sådan en eksamen?

Altså er det en afsluttende opgave du skal ind og forsvare (altså holde kort oplæg og derefter i spørgsrunde), eller er det en mere traditionel mundtlig eksamen hvor du trækker et spørgsmål og derefter diskuterer det med censor og underviser?

Det er en case opgave.

Kort fortalt (den fylder to A4-ark) :
En beskrivelse af en mand, som er blevet forladt af sin kone.
Nu bor han alene med sin hund. Har haft en mindre blodprop.
Han har 2 sønner og en datter, men kontakten er anspændt grundet hans alkohol-misbrug. Han var tidligere fisker. Hans netværk har han mistet, men han ser nogle andre pensionerede fiskere, som han får lidt øl med på havnen.
Om aftenen er han alene, og det hænder at han græder - han forstår ikke, at konen forlod ham (det gjorde hun pga. han drak). Han ved at han har et problem, men når nogen siger noget, så mener han ikke at det er et problem, eller også bliver han vred og ber børn/hjemmehjælp om at blande sig udenom.
Han får nu hjælp af hjemmeplejen, men ønsker det ikke ....selvom hans hjem er MEGET snavset, og hunden ind imellem har uheld indenfor.

Jeg beskriver problematikkerne
¤ Alkohol misbrug
¤ Netværk
¤ Sorg og krise
¤ Identitetstab og tab af færdigheder
¤ Hygiejne i hjemmet
¤ Arbejdsmiljøet

Jeg fortæller uden afbrydelse i de første 5 minutter af eksamen.
Derefter er der 20 min, hvor de må stille spørgsmål også...

Og i næste uge, skal jeg så lave individuelt projekt.
Der har de min problemformulering ......Og så skal jeg fortælle, hvad jeg har arbejdet, og er kommet frem til... (den eksamen har jeg det faktisk værre med, end den første her)

Anmeld

15. juni 2011

JustAnotherName

Mut skriver:

Når jeg kæmper med eksamner, så i sidste ende, når jeg altid til et punkt, hvor jeg "tillader" mig selv, at nu er det altså godt nok, og det er færdig lavet. Så går jeg igang med at indøve mine notater i hovedet, ved at læse dem op for mig selv flere gange, i fred og ro. Det hjælper faktisk rigtig godt (for mig hvertfald) , for så hvis jeg går lidt kold når man skal ind, så skal jeg blot kigge hurtigt ned på det ene papir, med det emne jeg er igang med, og så husker mit hovede automatisk hvad der står , og ting udover selvfølgelig..

Jeg er en af dem som får kvalme inden jeg skal ind, af nervøsitet, men tænker, at det nok skal gå og nu skal jeg bare vise dem hvad jeg kan . Ellers plejer jeg også at lave powerpoint, for at have evt. billeder at vise hvor der står små notater på, så censor og lærern følger bedre i hvad man snakker om

Gode forslag! ....Tak for dit svar

Anmeld

15. juni 2011

Thalia

Jamen så skal de 5 minutter da klart være uden noter. det vil signalere SÅ meget mere overskud og forståelse for din case hvis du er i stand til at gengive problemstillingerne uden at læse dem op.  Nøjes da endelig med en lille lap med listen af problemstillinger som du kan kigge på hvis du går kold, men ikke mere end det.

En af de store udfordringer er jo faktisk at holde sig til kun at tale i 5 minutter

Jeg er sikker på at det sagtens skal gå alt sammen

Anmeld

15. juni 2011

.....

JustAnotherName skriver:

Gode forslag! ....Tak for dit svar

Det var så lidt, og held og lykke med din eksamen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.