Har lige fået konstateret graviditets sukkersyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.052 visninger
16 svar
0 synes godt om
14. juni 2011

Jemion

Nogen der har nogle gode råd til kost osv ? Føler så stor en dårlig samvittghed fordi jeg ikke har passet bedre på med kost osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2011

Fenja09

Jemion skriver:

Nogen der har nogle gode råd til kost osv ? Føler så stor en dårlig samvittghed fordi jeg ikke har passet bedre på med kost osv.

Jeg fik af vide i går på sygehuset at jeg måske også har graviditetsbetinget sukkersyge, men tror måske det skyldtes at jeg havde drukket sodavand nogle timer før urinprøven (som jeg ikke vidste jeg skulle have taget).

Hvis du har fået konstateret sukkersyge under din graviditet skulle du meget gerne komme ind og tale med en diætist så du kan få gode råd ang kost ? Det får jeg i hvert fald mulighed for, hvis jeg har det.

/Fenja

Anmeld

14. juni 2011

Jemion

Fenja09 skriver:

Jeg fik af vide i går på sygehuset at jeg måske også har graviditetsbetinget sukkersyge, men tror måske det skyldtes at jeg havde drukket sodavand nogle timer før urinprøven (som jeg ikke vidste jeg skulle have taget).

Hvis du har fået konstateret sukkersyge under din graviditet skulle du meget gerne komme ind og tale med en diætist så du kan få gode råd ang kost ? Det får jeg i hvert fald mulighed for, hvis jeg har det.

/Fenja

Jeg krydser fingre for du ikke har det så

Føler mig bare lidt info løs, da jeg skal regne med at høre fra dem i løbet af 14 dage.. Hvilket jeg synes er lidt forkert, for hvordan ved jeg så hvordan jeg skal spise og drikke indtil da ? Derfor håbede jeg lidt på der var nogle skønne mennesker herinde der havde lidt erfaring

Anmeld

14. juni 2011

ooo

Jemion skriver:

Føler mig bare lidt info løs, da jeg skal regne med at høre fra dem i løbet af 14 dage.. Hvilket jeg synes er lidt forkert, for hvordan ved jeg så hvordan jeg skal spise og drikke indtil da ? Derfor håbede jeg lidt på der var nogle skønne mennesker herinde der havde lidt erfaring

Jeg har også graviditetssukkersyge, men er i stand til at holde det nede med kosten.

Det vigtigste er selvfølgelig at holde sig fra sukker! Og så er det man skal huske, at der er sukker i de mærkeligste ting. Jeg må f.eks. ikke spise frugt, eller drikke mælk, da der er noget der hedder mælkesukker, lige som der er noget der hedder frugtsukker.

Jeg spiser enten et stykke rugbrød, det grove swartzbrot, det er det bedste du kan spise har jeg fået af vide, med en smule smøreost, eller havregrød lavet på vand til morgenmad.

Til mellemmåltid (de er super vigtige) om formiddagen er det groft knækbrød med proteinrigt tilbehør og evt grøntsager.

Frokost er 75 g. rugbrød med eks.vis tun og æg, og ca. 150 g. grøntsager.

Så er der endnu et mellemmåltid før aftensmaden.

Aftensmaden er igen mest grøntsager, ca. 250 g. og ikke mere end 60-80 g. ukogte ris eller pasta, her er det bedst at vælge de grove versioner. Ca. 100 g. kød eller 150. g. mager fisk.

Og så et mellemmåltid før du går i seng.

Jeg drikker en del light sodavand for at få stillet "sukkertrangen", og spiser en del sukkerfrit tyggegummi. Det er helt okay.

Jeg håber at du kan bruge det til noget. Spørg endelig hvis der er mere.

Mette.

Anmeld

14. juni 2011

Michella2

Køb ligth, gerne alt hvad du spiser i ligth, og sødestoffer i stedet for sukker Jeg havde det selv, og havde diætist på.

Havde ufattelig meget halsbrand, så drak meget mælk, hvilket udløste sukkersyge.. Så tjek altid varen for sukker i % Og mælk er i den grad en sukkerbombe

Anmeld

14. juni 2011

Fenja09

Nej jeg håber bestemt heller ikke at jeg har det - det kan jeg godt undvære

14 dage er da også lang tid at vente på at få info omkring det, men diæten bliver lagt efter i hvor svær grad man har det. Hvis det er en "mild" form vil man anbefale ca. 5000-7000 kj i døgnet.

Hvor længe har du til termin?

Anmeld

14. juni 2011

Melbek

Jeg vil bare sige, at selvom du har graviditetssukkersyge, er ikke ensbetydning med, at du selv er skyld i det. Det hel tekniske kan jeg ikke huske, men ved det er noget med at moderkagen nedbryder insulinen/eller bruger den og kroppen derved ikke får den mængde den har brug for. Derfor kan man kontrollerer det via kosten og/eller insulin. Tag det ikke for tungt og glæd dig over din graviditet. Diætisten skal nok forklare dig alle ting du skal vide og hvis du ikke bliver "haste" indkaldt, tror jeg ikke det er så slemt..

Anmeld

14. juni 2011

Jemion

Fenja09 skriver:

Nej jeg håber bestemt heller ikke at jeg har det - det kan jeg godt undvære

14 dage er da også lang tid at vente på at få info omkring det, men diæten bliver lagt efter i hvor svær grad man har det. Hvis det er en "mild" form vil man anbefale ca. 5000-7000 kj i døgnet.

Hvor længe har du til termin?

Tror også bare jeg lige skal synke beskeden.. Jeg er 29 uger henne

Anmeld

14. juni 2011

Clisolka

Jemion skriver:

Jeg fik konstateret graviditetsbetinget sukkersyge i slutningen af min graviditet. Mine tal var så høje, at jeg skulle have insulin for at stablilisere mit blodsukker 

Vi talte med en diætist ang. maden. Mit bedste råd er, undgå sukker  

Anmeld

14. juni 2011

SussieThyssen

Jemion skriver:

Man kan sagtens få graviditetssukkersyge selvom man hverken er overvægtig eller har levet sundt.

Men anyway...masser af grønt, frugt, magert kød og brød.
Og så ellers holde dig fra alt med sukker og kunstige sødemidler.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.