Hund - med eller uden stamtavle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2011

nannanadja

vi har to hunde... en lille chihuahua som hedder Gucci og en englesk staff bull som hedder Desaia, hun har stamtavle og hendes forældre er champ, så hun har kostet en del... 11.000kr.  og begge hinde er så fantastiske familie hunde... vi har en pige på 5 og en dreng på 2 og de kan med hele familen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2011

DenLykkelige

Lunae skriver:

Vi kigger pt efter et nyt familiemedlem, men da det er vores første hund, så ved vi endnu ikke så meget!

Hvilken hund har i og er den med eller uden stamtavle?

Jeg troede stamtavle betød noget for mig, da jeg købte min chihuahua, fordi netop at være sikker på hvad hunden indeholdt, og gener der skulle gives videre..

MEN! Min chi blev kun 8 mdr, hun var kronisk syg.. 2 x dyrelæge om måneden minimum.. Det var et helvede, og til sidst kunne hendes lille krop ikke mere  Og hun sov ind på brystet af mig rullet ind i et tæppe.. Det var det mest forfærdelige jeg nogensinde har oplevet og savner hende hver dag.. Selvom vi har 2 hunde herhjemme sidder jeg noget gange og tænker "Hvor er i dejlige, men i er bare ikke Peanut!"
- Jeg tænkte tit at alt det kunne ha været undgået hvis jeg valgte en hund uden staamtavle, som ikke var fra kennel..

Nu har vi 2 store hunde herhjemme, begge uden tavle, den ene er renracet og den anden er blandingshund, de er sunde og raske..

Det jeg egentlig ville ud med af budskab, er at lige meget hvor smuk kennelen er, hvor fancy stamtavlen er, så kan der stadig ligge uheldige kenneler hvor hundene fatisk er syge, men bliver solgt på prestige og stjernepotentiale.. Og det er kedeligt at betale 9-12.000 for en hund, og så derefter bruge det samme beløb på dyrelægeregninger (som jeg i mit tilfælde gjorde for at redde min øjesten, som alligevel ingen fremtid havde)..

Nu kører vi KUN uden stamtavle..

Ja undskyld hvis jeg røg lidt OT, men synes lige jeg ville dele historien..

Så hvis i ikke skal udstille, så køb uden!!

Anmeld

12. juni 2011

Mi

Har stemt blank. Vi har stamtavle, men ikke fordi det er vigtig, det havde den hund vi faldt for bare.

Jeg syntes at det er vigtigt at kende/se forældrene til hvalpen. I hvert fald moderen. Og også at se hvordan hvalpen har levet sit hvalpeliv.

Stamtavlen er for mig kun vigtig hvis det er en brugshund eller en race hvor der er helbredsproblemer.

Anmeld

12. juni 2011

Mor til Ella

Vi kigger pt efter et nyt familiemedlem, men da det er vores første hund, så ved vi endnu ikke så meget!

På den jeg jeg har nu, har jeg pga racen. da den har tendens til hjertefejl, og hofte fejl.

Men ellers betyder det ikke så meget for mig.

Det er en Boxer jeg har nu.

Anmeld

12. juni 2011

Mira0911

Lunae skriver:

Vores er en labrador og uden stamtavle.. Vi skal ikke bruge vores til noget konkurrence eller noget.. Så derfor er han uden stamtavle... 

Anmeld

12. juni 2011

Isabella_mor

vi har en mops.. uden stamtavle.

det betyder ikke noget for os.. fordi at stamtavler kun er vigtige at have i forbindelse med avl og shows eller hvad det nu hedder.... konkurrencer der...

vi skulle bare have en mops fordi at racen interesserede mig, og jeg syntes at det jeg vidste om racen var tiltalende...

jeg har ikke i sinde at avle med min han, jeg kunne dog godt tænke mig at han fik lov til at lave hvalpe med en anden sort moppe.. men ja... det skal ikke være som avl eller for pengenes skyld... nok mere for hans fornøjelse

Anmeld

12. juni 2011

twinny

CSDK<3 skriver:

Jeg troede stamtavle betød noget for mig, da jeg købte min chihuahua, fordi netop at være sikker på hvad hunden indeholdt, og gener der skulle gives videre..

MEN! Min chi blev kun 8 mdr, hun var kronisk syg.. 2 x dyrelæge om måneden minimum.. Det var et helvede, og til sidst kunne hendes lille krop ikke mere  Og hun sov ind på brystet af mig rullet ind i et tæppe.. Det var det mest forfærdelige jeg nogensinde har oplevet og savner hende hver dag.. Selvom vi har 2 hunde herhjemme sidder jeg noget gange og tænker "Hvor er i dejlige, men i er bare ikke Peanut!"
- Jeg tænkte tit at alt det kunne ha været undgået hvis jeg valgte en hund uden staamtavle, som ikke var fra kennel..

Nu har vi 2 store hunde herhjemme, begge uden tavle, den ene er renracet og den anden er blandingshund, de er sunde og raske..

Det jeg egentlig ville ud med af budskab, er at lige meget hvor smuk kennelen er, hvor fancy stamtavlen er, så kan der stadig ligge uheldige kenneler hvor hundene fatisk er syge, men bliver solgt på prestige og stjernepotentiale.. Og det er kedeligt at betale 9-12.000 for en hund, og så derefter bruge det samme beløb på dyrelægeregninger (som jeg i mit tilfælde gjorde for at redde min øjesten, som alligevel ingen fremtid havde)..

Såan en forfærdelig historie

Og den hører man efterhånden alt alt for tit...

TS: Så jeg har bevidst valgt mine hunde uden stamtavle....

Jeg har to sunde raske hunde, som kun har været til dyrlægen for vac. og tjek...

Anmeld

13. juni 2011

Ka+Ma=Be

Lunae skriver:

Det er med blandede følelser Jeg kan super godt lide blandingshunde, da de ofte er lidt specielle og har mindre risiko for diverse sygdomme.

Men skulle jeg have en racehund, ville jeg nok gerne have en stamtavle, der kan sikre en form for "sundhed" hos hunden - alt det andet med avl og udstilling rager mig egentlig en skid!

Anmeld

13. juni 2011

Ka+Ma=Be

CSDK<3 skriver:

Øv en kedelig historie! Det er jeg virkelig ked af at høre!

Så går meget af pointen med stamtavler selvfølgelig af. Som jeg har skrevet i den anden tråd, så ville jeg have stamtavle, for at sikre hundens sundhed. Men nej det kan man desværre ikke altid vide sig sikker på!

Anmeld

13. juni 2011

Fenja09

Vi har en Schæfer (tæve) uden tavle. Tavlen betyder ikke noget for os, og vi har også set begge forældre og tidligere kuld - kender hende vi købte af.

Jeg synes kun det er fint, hvis man ønske tavle på sine dyr, uanset om det er en hund eller et andet dyr. For os har det bare ikke været nødvendigt, da vi faldt pladask for vores hund da vi så hende første gang. Selvfølgelig er der altid ting man skal holde godt øje med - det gælder også når man køber med tavle.

Synes man skal finde ud af hvilken race man ønsker, hvad man ønsker hunden skal bruges til og derefter finde ud af hvilke opdrætter der findes.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.