Genbruger i jeres egen opdragelse, på jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2011

Preghiera

Ben&Jerry skriver:

hahahahahahah sikke jeg griner... det er jo helt utroligt hvor morsomt det egentlig er at se.. jeg fik også alle de der:

"hovedet ind over tallerkenen når du spiser"

"vi spiser ved bordet"

"læg dit tøj ordentlig sammen i skabet"

også den der "hvis du ikke er ordentlig kommer du ud i bilen"!! åhh hvor jeg hadede det..

den væreste var " FORDI AT JEG ER DEN VOKSNE" -har lovet mig selv aldrig at bruge den, men nogle gange skal ting man siger nej til ikke altid have en forklaring, så ender nok med at bruge det selv..

Ud i bilen??? Det var sgu da uhyggeligt

Det er meget sjovt at læse for samme tanke har da strejfet mig... jeg tror også jeg kommer til at ligne min egen mor i min opdragelsesmetode.. Men vi ligner også hinanden meget som mennesker.(Tror måske jeg bliver en smule mere "fri" men ikke meget)

Den der med "fordi jeg er voksen"... det er muligt det er pisse-irriterende for børn at høre på, men jeg har da tænkt mig at bruge den hvis ikke jeg kan/gider argumentere mig frem til en anden forklaring... Hvorfor skal det være forkert? Der ER jo en grund til at jeg bestemmer over mine børn... Fordi jeg ER voksen. Hvis det ikke længere var en gyldig grund så render der børn rundt og aner ingenting om noget-som-helst.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2011

Ben&Jerry

du har helt ret.. "fordi jeg er den voksne" jeg husker bare hvor død irriterende det var når jeg fik den stukket i hovedet. men som jeg skriver så kommer jeg garanteret selv til at bruge den..

det skal så siges at jeg aldrig nåede ud i bilen, chancerne løb ligesom aldrig ud, bare tanken gjorde at jeg var meget artig efter det blev sagt-men syntes egentlig at det er iorden at true sine børn lidt med noget der skræmmer lidt..

Anmeld

11. juni 2011

N&J

Ben&Jerry skriver:

jeg er af generation "Spice Girls" 90'

opvokset på en stille villavej, blandt ligusterhække og sjippende piger med rottehaler.

Slik og sodavand var forbeholdt fredag aften, (som vi fik serveret hvert sit krus)  når der kom Disneysjov. 

Der var ingen overnatninger i hverdage.

jeg havde en bestemt sengetid hverdag.

Lektierne kom før leg og noget andet.

Vi måtte hver vælge 2 fritidsaktiviteter som vi skulle passe.

vi hjalp til i huset gennem forskellige pligter fx. tømme opvasker, slå græs osv.

dette er bare en kort briefing af my childhood -tænkte om der er nogle der stadigvæk kan huske hvordan de blev opdraget og evt har viderebragt nogle af de faste rutiner man selv er vokset op med, ved opdragelse af egne børn. kan forestille mig at jeg selv ville genrbuge mange ting fordi det ligesom er gået hen og blevet "det rigtige" i min forståelse for opdragelse trods jeg i min rebelske teenagerår syntes de var vanvittige

jeg er vokset op nærmest på samme måde, men er en helt anden type person end mine forældre, og derfor lever vi ikke vores liv på samme måde og vil sandsynligvis aldrig komme i nærheden af det, selvfølgelig er der nogle ting som jeg har bragt med mig fra min barndom, men lige med regler og rammer - så er det i hvert fald ikke det, men mere om hvordan man er overfor andre mennesker, hvordan man lever sit liv som menneske og lign.

Kunne fx aldrig drømme om at have et fast tidspunkt hver dag hvor der stod aftensmad på bordet (medmindre at ens børn selvfølgelig havde brug for de rammer), men jeg er nu meget tilfreds med den måde mine forældre opdrog os på, vi kommer bare aldrig til at leve et ligende liv eller til at leve et forstadsliv (som jeg ville kalde det), men helt vores eget  

Anmeld

11. juni 2011

mulle7430

mine børn får IKKE samme opdragelse som mig....min var barnedom var rigtig rigtig skidt

de har pligter de skal lave hverdag

skal være i seng kl 20

de må ikke sove ude ihverdagene men der må gerne sove nogen her

slik jeg det er sån lidt engang imellem men IKKE hverdag

Anmeld

11. juni 2011

modesty

Jeg tror det kommer meget an på mit barns personlighed hvordan jeg kommer til at opdrage ham (er stadig gravid :-)

Jeg er vokset op i forstæderne, men med en ret progressiv opdragelse. Der var ikke faste pligter, ingen trusler om sorte sække eller biler. Jeg fik ikke weekendslik, men måske et stykke wienerbrød i ny og næ når mine forældre syntes der skulle hygges. Bandeord tog man meget let på. Overfladiske høfligheder som "tak for mad" o.s.v. var heller ikke vigtige. 

Den grundlæggende filosofi var "opfør dig ordentligt overfor andre mennesker". Og med det mentes der ikke høflighedsfraser, pæne manerer o.s.v., men f.eks var det en meget vigtig værdi at man ikke skulle mobbe.

Men jeg var enebarn, og et meget nemt barn. Så hvis nu jeg får to rollinger med krudt i røven der ikke kan styres på to tønder land, vil det nok være fordelagtigt at sætte nogle rammer op i forhold til dagligdags pligter, oprydning o.s.v.

Men sådan noget med lørdagsslik, tvungne fritidsaktiviteter, Emma Gad regler o.s.v. - det bliver aldrig mig.

Anmeld

11. juni 2011

Lullaby

Meget af det du siger kan jeg nikke genkendende til.

Når jeg kom hjem skulle jeg tage det våde tøj og hænge på tørresnoren, det tørre skulle lægges sammen og væk. Der skulle enten skrælles kartofler eller forberedes anden aftensmad. Og SÅ bagefter var det tid til lektier. Mine forældre gik begge ud i 7 klasse så de kunne ikke hjælpe mig så vi søskende hjalp hinanden.

Der var fast sengetid i hverdagene, i weekenderne var det når vi var trætte, vi fik faktisk aldrig slik, det var der ikke råd til så når vi hver 4 mdr fik slik var det en stor begivenhed. Vi fik ikke lommepenge men fik når vi skulle i klub eller på tur. Jeg måtte cykle 3 km hver vej hver dag også i regn og snevejr. No mercy.

Meget af det har jeg nok videregivet. Og har tænkt mig.

Dog får de lørdagsslik hver lørdag

Anmeld

11. juni 2011

Aves.

Ben&Jerry skriver:

opvokset på en stille villavej, blandt ligusterhække og sjippende piger med rottehaler.

Slik og sodavand var forbeholdt fredag aften, (som vi fik serveret hvert sit krus)  når der kom Disneysjov. 

vi hjalp til i huset gennem forskellige pligter fx. tømme opvasker, slå græs osv.

dette er bare en kort briefing af my childhood -tænkte om der er nogle der stadigvæk kan huske hvordan de blev opdraget og evt har viderebragt nogle af de faste rutiner man selv er vokset op med, ved opdragelse af egne børn. kan forestille mig at jeg selv ville genrbuge mange ting fordi det ligesom er gået hen og blevet "det rigtige" i min forståelse for opdragelse trods jeg i min rebelske teenagerår syntes de var vanvittige

Har taget hvad jeg kan bruge og så har jeg tilføjet meget nyt...også bare i forhold til hvordan jeg opdragede den første og til nu.

Anmeld

11. juni 2011

Isabella_mor

NEJ...

jeg er vokset op med 4 andre søskende..

de 2 store var imod os tre små. og det var ikke sjovt.

vores forældre gav ingen kærlighed, eller hjælp.. min mor og far gik begge tidligt ud af skolen og derfor har de ikke været særlig gode til at hjælpe til med lektierne..

vi var for det meste overladt til os selv.

vores forældre skændes i vores påhør. 

de røg i huset.. 

og ja. det var bare en lortebarndom jeg havde, mht opdragelse..

når vi havde gjort noget forkert fik vi slag i rumpetten med en grydeske.. og nogengange med håndfladen hvis grydeskeen var i opvaskemaskinen.. vi blev råbt og skreget af. og vi var aldrig rigtigt børn...

så den opdragelse skal mine barn ALDRIG opleve... never ever...

men jeg kom på børnehjem og i en plejefamilie fra jeg var 11 til jeg var 15...  og den opdragelse jeg fik det sidstnævnte sted vil jeg hellere give mit barn... der måtte vi være børn. der var ingen råben og skrigen fra de voksnes sider.. jeg lærte nogle nye sider af mig selv.. jeg lærte at være et barn.. 

det lyder rigtig slemt for jer der måske har haft en glansbillede af en barndom. og det er det også... jeg ville gerne ønske at det havde været anderledes.. men det er det ikke.. det er kun mig selv der kan gøre det anderledes... og det gør jeg.. jeg har og vil altid være en mønsterbryder... og det bliver jeg ved med... 

så nem. jeg vil absolut ikke genbruge mine forældres opdragelse af mig og mine søskende til mine egne børn... for de skal slet ikke have de samme følelser til mig som jeg har til mine forældre... 

jeg har fået en meget god viden omkring hvad man IKKE skal gøre..

Anmeld

11. juni 2011

SussieThyssen

Ben&Jerry skriver:

Ja og nej...nogle ting har jeg bragt videre andre ikke.

Som fx en ordentlig opførsel, respekt for voksne, høflighed over for andre, respekt for andres meninger, tolerance, smidighed, humor, at man kan sidde ordentligt ved bordet og huske at sige tak for mad, tonsvis af kærlighed, at man taler ordentligt til hinanden og den slags ting.
Det har jeg bragt videre til mine børn og jeg kan se at det bliver bragt videre til mine børnebørn.

Jeg er selv blevet opdraget med en stor portion frihed under ansvar, og jeg har yderligere udvidet dette til mine egne, så der har, under deres opvækst, været meget få regler.
Et nej har altid været et nej, men til gengæld har der været meget få af "nej'erne", så de virkeligt har haft betydning.
Mine unger har fra en tidlig alder, ligesom jeg selv, selv bestemt sengetid, hvad de havde lyst til at lave mht fritid, hvilke kammerater de ville være sammen med og hvornår, men jeg stod nu altid i baggrunden og guidede dem, så tingene ikke kørte ud på et sidespor.
Og jeg har altid passet på dem...så selvom de ind imellem har syntes jeg var dum (som alle børn synes om deres forældre ind imellem) så har de alligevel altid respekteret reglerne.

En af de ting jeg IKKE lærte, var ansvar for økonomi, men det har jeg selv lært mine egne unger fra en tidlig alder. De skulle ikke, som jeg, stå totalt uerfarne og komme i gæld pga uvidenhed, og de er alle sammen gode økonomer også den yngste på knapt 14, hvilket glæder mig meget.

Ja, vi er en speciel familie, der skiller os ret meget ud fra andre, ved at være meget private mennesker.
Vi er ikke udfarende med utallige fritidsinteresser eller faren rundt og besøge andre eller konstant have gæster. Vi holder af at være i fred og ro med hinanden og hvile i os selv. Vi elsker at hygge os og lave ting sammen herhjemme, snakke, spille spil, læse, studere og al den slags, så på mange punkter er vi nok ret nørdede. 

Selvfølgelig er der ting man SKAL og dem passer man så, men ikke af fornøjelse, kun af pligt.
Ja..lektierne skal passes, skolen skal passes, arbejdet skal passes, aftaler skal overholdes, men når det er gjort, så er der 100% frihed til at lave lige det man har lyst til, om det så er at sidde hele dagen med næsen i en bog, spille computer, sove eller hvad man nu ellers har lyst til.

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. juni 2011

Anne85

Jeg er opdraget i et hjem der var fyldt med kærlighed. Dr er aldrig blevet råbt eller talt grim til mine søskende og jeg - min mor har altid sat en ære i at snakke fornuftigt om problemerne og jeg beundrer hende for hendes rolig og tålmodige sind - specielt i mine teenageår hvor jeg bestemt ikke altid var jordens nemmeste barn.Modsat min mand som jeg synes er opdraget meget sårn at "børn skal ses ikke høres" så var vores opdragelse meget fri - vores hjem var også meget børnevenligt.Svært at beskrive - men jeg syntes selv jeg havde en vidunderlig opvækst og jeg prøver så godt jeg kan at føre det videre til mine egne børn - for jeg synes egentlig udfaldet af mine forældres opdragelse er blevet meget godt ;-))

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.