Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2011

AmalieMalle

Rikke S skriver:

Noah har fået 2 måltider siden han var 4 mdr (har aldrig givet vælling). Og han er vild med det. Lynhurtigt skiftede vi til 3 måltider og yoghurt ell. som mellemmåltider.

Til morgenmad får han øllebrød, havregrød eller fuldkornsrismelsgrød (gerne tilsat lidt hirseflager).

Vi startede med kartoffel-, broccoli-, blomkål- og gullerødsmos, lavet på modermælk (nu laver jeg på mælkeerstatning, da jeg stoppede amning da han blev 6 mdr.) og tilsat lidt smør eller advokadoolie - sommetider rørt sammen med grød af fuldkornsrismel.

Nu er han vild med at jeg kommer lidt blendet hytteost i (som er rigt på kalium), røde linser, brune ris, butterbeans, grønne bønner, ærter, majs, dampet kylling eller fisk, pastinak osv.

Og det hele kan jo mixes på kryds og tværs

Hold da op ! tak.

Hvad fik han da han var 5 måneder, hvis jeg må spørge?

Og må de godt få yoghurt, så tidligt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2011

SaNiNa

AmalieMalle skriver:

Orh, jeg ville så gerne give ham hjemmelavet grød - men han gider IKKE at spise det :/ ' hvad har du lavet? det kan være at der måske er noget jeg ikke har prøvet

Men det lyder da som om at, det er meget normalt tid at starte op på

Til at starte med fik han mest majsgørd så han lige kunne vende sig til det men efter en 1-2 kom der rismelsgrød også og så hirseflagegrød, men det var han nu ikke særlig vild med.

Nogle dage fik han hjemmekogt frugt mos til sin grød.

Da han hvade vendet sig helt til grød begynde vi at lave kartoffelmos med gulerødder, brocoli eller andre grønsager i som vi så blendede

Anmeld

8. juni 2011

Vingummien

Det kan du da sagtens så småt begynde at præsentere for ham nu det havde jeg gjort

Anmeld

8. juni 2011

Rikke S

Som 5 mdr. fik han 3 måltider.

Øllebrød morgen, ris/fuldkorns- eller hirse til frokost og grøntsagsmos til aften.

Grøntsagerne var mest kartofler, gullerødder, blomkål, broccoli, butterbeans, linser, advokado og pastinak, mixed i uendelige varianter.

Prøv at købe søde kartofler (de røde amerikanske), prik dem med en gaffel over hele skallen, gnid dem ind i olivenolie og bag dem i ovnen v 175 i 2 timer (de kommer næsten til at se brændte ud). Men køden bliver fuldkommen porrøst og lige til at skrabe ud og mase med en gaffel. Det var Noah helt vild med som 5 mdr. Troede nærmest han fik frugtmos, når jeg gav ham det .

Hvis det kniber med at få grønsagsmos ned, så bland det med en fuldkornsgrød lavet på mælk(eller mme), så bliver det en mere mild grød, men han får stadig grønt.

Ja, de må godt få yoghurt naturel som man selv blander frugtmos i. Jeg blendede tit jordbær, mango, blåbær, fersken, pærer og æblemos, som jeg kom i yoghurten - det var vildt lækkert syntes han (det gør han stadig).

Anmeld

8. juni 2011

Rikke S

De eneste grøntsager du skal holde lidt igen med (indtil han runder 6 mdr.) er: spinat, grønkål, porrer og rødbede

Anmeld

14. juni 2011

AmalieMalle

Rikke S skriver:

De eneste grøntsager du skal holde lidt igen med (indtil han runder 6 mdr.) er: spinat, grønkål, porrer og rødbede

Tusind tak for dit gode svar.

I forgårs startede jeg så med at give nr. 2 måltid og det blev kartoffelmos med gulerodder, det faldt hvis i ok jord

Jeg syntes at det er vildt, så meget du skriver at de kan spise nu. Glæder mig rigtig meget til at prøve nogle af de ting du har skrevet.

Endnu engang tak

Anmeld

14. juni 2011

Rebecca Persson

Det kommer nok an på, hvem du spørger 

Der er selvfølgelig mange individuelle forhold, man må se på barnet og lytte til sin mavefornemmelse og gøre det, der passer bedst i familiens helhed og dagligdag. 

Jeg har valgt et roligt tempo, når jeg har introduceret mine børn for nye fødevarer. En babys tarmsystem er ret umodent og har rigtig godt af ro på, f.eks. én ny fødevare ad gangen med 3 dages mellemrum.
Babyer er designet til at leve af mm eller mme de første 6 måneder, og derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at man venter med fast føde til 6 måneder, med mindre særlige forhold taler for det. At en del sundhedsplejersker anbefaler noget andet - det må stå for deres egen regning. Jeg er i hvert fald ikke enig. 

Den mildeste mad at starte med er grøntsager som gulerod, hokkaido-græskar (ikke i sæson endnu), broccoli, persillerod, pastinak m.fl. For meget kartoffel kan give hård mave, banan ligeså, men er godt i variation.

Grød indeholder en del stivelse, som kræver enzymet amylase for at nedbrydes. Det har babyer ikke altid så meget af. Derfor er det bedst for den lille mave ikke at få for meget grød.

Modermælk indeholder 50% fedt, så det er babys behov det første halve år. Derfor er koldpresset olie, mandelsmør og avocado vigtig mad til baby i hvert måltid, varieret.

Jeg anbefaler at vente med mælkeprodukter til 11-12 mdr. Komælk er den sværest fordøjelige fødevare overhovedet, og Danmark er et af de ganske få lande, som anbefaler komælk til børn under 1 år.  

I min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag) har jeg lavet forslag til dagsmenuer, opskrifter, spisekamre og meget mere til baby, det hele opdelt måned for måned og med størst muligt hensyn til babys fordøjelse. For tarmene er det vigtigste organ for immunsystemet. Så en glad tarm giver bedre odds for mindre sygdom og skranten hos baby - både på den korte og lange bane.

kh Rebecca, rebeccapersson.com 

Anmeld

16. juni 2011

AmalieMalle

Rebecca Persson skriver:

Det kommer nok an på, hvem du spørger 

Der er selvfølgelig mange individuelle forhold, man må se på barnet og lytte til sin mavefornemmelse og gøre det, der passer bedst i familiens helhed og dagligdag. 

Jeg har valgt et roligt tempo, når jeg har introduceret mine børn for nye fødevarer. En babys tarmsystem er ret umodent og har rigtig godt af ro på, f.eks. én ny fødevare ad gangen med 3 dages mellemrum.
Babyer er designet til at leve af mm eller mme de første 6 måneder, og derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at man venter med fast føde til 6 måneder, med mindre særlige forhold taler for det. At en del sundhedsplejersker anbefaler noget andet - det må stå for deres egen regning. Jeg er i hvert fald ikke enig. 

Den mildeste mad at starte med er grøntsager som gulerod, hokkaido-græskar (ikke i sæson endnu), broccoli, persillerod, pastinak m.fl. For meget kartoffel kan give hård mave, banan ligeså, men er godt i variation.

Grød indeholder en del stivelse, som kræver enzymet amylase for at nedbrydes. Det har babyer ikke altid så meget af. Derfor er det bedst for den lille mave ikke at få for meget grød.

Modermælk indeholder 50% fedt, så det er babys behov det første halve år. Derfor er koldpresset olie, mandelsmør og avocado vigtig mad til baby i hvert måltid, varieret.

Jeg anbefaler at vente med mælkeprodukter til 11-12 mdr. Komælk er den sværest fordøjelige fødevare overhovedet, og Danmark er et af de ganske få lande, som anbefaler komælk til børn under 1 år.  

I min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag) har jeg lavet forslag til dagsmenuer, opskrifter, spisekamre og meget mere til baby, det hele opdelt måned for måned og med størst muligt hensyn til babys fordøjelse. For tarmene er det vigtigste organ for immunsystemet. Så en glad tarm giver bedre odds for mindre sygdom og skranten hos baby - både på den korte og lange bane.

kh Rebecca, rebeccapersson.com 

Er os ret sikker på at det kommer an på hvem man spørger, lige præcis derfor spurgte jeg i dette forum, da man altid er stensikker på a få forskellige råd og meninger.

Jeg har, efter jeg oprettede det her spørgsmål, givet ham aftengrød siden i søndags, og han elsker det. Han har fået kartoffel med gulerod og kartofel med avokado.

Han har stadig afføring som han plejer, vil faktisk vove at påstå at det går bedre med afføringen nu, end før.

Tak for dit svar, jeg vil prøve at tjekke både din blog og din bog (:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.