Jeg blev færdig uddannet pædagog fra Jydsk i januar 2010, som den sidste årgang under den gamle uddannelse - dog med min bachelor grad...
Da jeg i sin tid valgte uddannselsen var det med afsæt i, at uddannelsen er enormt bred og mangfoldig i henhold til arbejdsmuligheder efterfølgende samt min interesse i mennesker. Jeg har i praktikker været i en vuggestue med Handikap afdeling, SFO, dagcenter for voksne med svære psykiske lidelser og blev ansat 1 måned efter endt uddannelse i en børnehave i frydenlund. En institution med 60% børn af anden etnisk herkomst end dansk... Jeg er nu på barsel og har været rigtig glad for min arbejdsplads. Gode, kompetente kolleger der alle brænder for at gøre en forskel i et 'ghetto' lignende område samt skabe nogle gode og varme rammer omkring børnene.
Jeg elsker faget, jeg elsker at arbejde med mennesker på alle måder - det er givende og man er med til at støtte og udvikle.. En af de grundpiller der er ´min drivkraft i hvervet.
Jeg finder pædagogik enormt spændende og har planer om at læse videre til september 2012 på DPU - enten sociologi eller filosofi (endnu en af de muligheder som din bachelor uddannelse som pædagog giver dig
). Jeg læser videre for mig egen skyld, fordi jeg er interesseret i at lære mere og vide mere indenfor de områder jeg interesserer mig for, ikke fordi jeg ikke ønsker at arbejde som pædagog, for det gør jeg....
Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, men måske du skal gøre op med dig selv, hvad du vil bruge din fremtid på - som jeg ser det, er socialrådgiver uddannelsen mere praktisk anlagt. Du har paragraffer og love, et system, at forholde dig til, som du i arbejdet skal benytte for at skaffe mennesker det de har brug for... (Ressourcer, økonomi, kår osv.)
Pædagog uddannelsen retter sig mere mod, at arbejde med det enkelte individ, dets udvilking, dets perception af verden samt at give det muligheder via. pædagogiske metoder.
Men snak med din vejleder.... Måske du kan komme til info dag på den sociale højskole, hvis de har det, og høre om det er nogte for dig.
Vh. Randi
Anmeld