At sove ude...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.459 visninger
15 svar
0 synes godt om
25. november 2008

Rasmine

Har I nogensinde spekuleret over HVORFOR det er så godt for poderne at sove ude i den friske luft?
Kom gerne med forklaringer på hvorfor!
Tak.
(skal bruge noget om frisk luft i en opgave)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2008

Honningblomst

Det er heller ikke bedre end at sove indenfor....det har undersøgelser vist.

Anmeld

25. november 2008

Rasmine

Men HVORFOR har frisk luft den virkning den har?
Og hvad gør den for sindet eksempelvis?

Anmeld

25. november 2008

Honningblomst

Mebach skriver:

Hvilken indvirkning har den da, mener du...for jeg ser ingen forskel, andet end mine sov bedre inde, da der var bedre plads..

Anmeld

25. november 2008

Rasmine

Eva skriver:

Hvilken indvirkning har den da, mener du...for jeg ser ingen forskel, andet end mine sov bedre inde, da der var bedre plads..

Ja, indvirkning så.
Det må vel have noget at gøre med ilt i luften, hjernen og nervesystemet?

Ved bare ikke lige hvor jeg skal søge udover Google, som tilsyneladende ikke giver ret meget.

Anmeld

25. november 2008

Lullaby

Begge mine tøser har sovet meget bedre i den friske luft. Jeg selv sover også bedre når vinduerne står åbne. Men hvorfor ved jeg ikke..

Anmeld

25. november 2008

linemus

Mebach skriver:

Vores første SP sagde, at frisk luft var rigtig godt mod forkølelse. Så det var bare med at lægge barnet ud og sove, selvom det var forkølet. Og f.eks. hvis han fik hosteanfald, anbefalede hun at åbne et vindue eller gå ud, for det hjalp det til at gå over. Helt teknisk hvorfor, ved jeg ikke, men det er vel noget med, at det giver en frisk luft i lungerne og blæser hosten væk (sikke'n forklaring).

For sindet... I dag efter jeg havde afleveret børn, cyklede jeg en tur ned langs havnen i sneen, og nød den blå himmel, det flotte lys og især den iskolde friske luft - fik en fornemmelse af, at alt træls og surt blev blæst væk af den nye krystalklare luft. Alt var stille, som et nulpunkt, hvor man kan starte forfra.

Tror også det har noget at gøre med ilten, vi har brug for. Bl.a. hvis man ikke får luftet ud, bliver ilten ikke fornyet, og man får dårlig energi osv.

Hvis du søger noget med børn og frisk luft, hvad så med at søge på sove ude eller kig på netsundhedsplejersken.dk.

Anmeld

25. november 2008

Lullaby

Vores første SP sagde, at frisk luft var rigtig godt mod forkølelse. Så det var bare med at lægge barnet ud og sove, selvom det var forkølet. Og f.eks. hvis han fik hosteanfald, anbefalede hun at åbne et vindue eller gå ud, for det hjalp det til at gå over. Helt teknisk hvorfor, ved jeg ikke, men det er vel noget med, at det giver en frisk luft i lungerne og blæser hosten væk (sikke'n forklaring).

Det er sjovt for jeg snakkede med en overlæge da vores datter konsekvent var forkølet og han sagde, at det værste man kunne gøre var at lægge dem ud når de var forkølede. Grunden til det er, at kroppen bliver kølet lidt ned (de dele der ikke er dækket) og derved kan bakterierne nemmere formere sig. Og her passer det. Hver gang Iza blev forkølet efterfølgende lod vi hende sove inde og på 2-3 dage (en weekend) var hun ikke forkølet længere...

Anmeld

25. november 2008

bette

Anja Nørreslet skriver:

Det er sjovt for jeg snakkede med en overlæge da vores datter konsekvent var forkølet og han sagde, at det værste man kunne gøre var at lægge dem ud når de var forkølede. Grunden til det er, at kroppen bliver kølet lidt ned (de dele der ikke er dækket) og derved kan bakterierne nemmere formere sig. Og her passer det. Hver gang Iza blev forkølet efterfølgende lod vi hende sove inde og på 2-3 dage (en weekend) var hun ikke forkølet længere...

ahh passer ik helt .. bakterier har det bedst når der er varme og de formere sig bedre i varme.. man tør heller ikke kød op i vamt vand.. netop af samme årsag. så det vil jeg ikke give dig ret i

Anmeld

25. november 2008

Lullaby

ahh passer ik helt .. bakterier har det bedst når der er varme og de formere sig bedre i varme.. man tør heller ikke kød op i vamt vand.. netop af samme årsag. så det vil jeg ikke give dig ret i

Jamen det kan da heller ikke passe for hvorfor bliver kroppen så varm (feber) når den skal bekæmpe bakterier hvis de har det bedst i varmt miljø?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.