Har hård mave og kaster op

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.784 visninger
11 svar
0 synes godt om
4. juni 2011

Pikku Myy

Min søn på godt 2 1/2 har siden tirsdag kastet op en gang om dagen (torsdag undtaget) og kun haft afføring een gang (torsdag), hvor han normalt plejer at have afføring ca. 2 gange dagligt. Han har i perioder rigtig ondt i maven, men er ellers ikke som sådan syg.

Jeg kom desværre(/heldigvis??) til at benytte mig af google, og den siger blandt andet at hvis der er forstoppelse og opkastninger, skal man kontakteen læge. Jeg har ringet til lægevagten, og hun syntes vi skulle komme ind forbi og evt give ham en klyx så han kunne få maven i gang igen.

Nu er det jo så at min søn er på ferie hos sin mormor og morfar, og på trods af at han har ondt i maven og har kastet op en enkelt gang, har de det rigtig hyggeligt.

Er det fuldstændig uansvarligt af mig hvis jeg ikke sender ham til lægen idag, men venter til imorgen? Nogen der har erfaringer med hård mave og opkast? For min tanke var egentlig at det bare ville gå over af sig selv igen efter lidt tid, men så kom jeg til at google...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

Pikku Myy

4. juni 2011

mortilflere

Kan mormor og morfar ikke tage ham derind

De bruger bare deres ejet sygsikrings kort

Anmeld

4. juni 2011

henh01

Jeg ville klart tage til lægen ASAP hvis mit barn havde opkastning og hård mave.. Lige akkurat sådan noget som hård mave det bliver bare kun værre og værre.. Mormor og morfar kan bare taste hans cpr nummer og tage med ham til lægen, og så hjem og hygge igen bagefter.

Anmeld

4. juni 2011

Pikku Myy

mortilflere skriver:

Kan mormor og morfar ikke tage ham derind

De bruger bare deres ejet sygsikrings kort

Jo, det kunne bestemt også være en løsning, men vagtlægen i Århus er ikke ligefrem kendt for at være noget man bare lige gør (læs: det tager en evighed at komme til), så hvis det skal være, tror jeg det må være forældrenes ansvar...

Men vi ender nok med en tur til vagtlægen, når han har sovet sin lur. Det lader ikke til der er nogen der har erfaringer med hård mave og opkast...

Tak for svar!

Anmeld

4. juni 2011

Mor til Frederic og Freya

pokulati skriver:

Min søn på godt 2 1/2 har siden tirsdag kastet op en gang om dagen (torsdag undtaget) og kun haft afføring een gang (torsdag), hvor han normalt plejer at have afføring ca. 2 gange dagligt. Han har i perioder rigtig ondt i maven, men er ellers ikke som sådan syg.

Jeg kom desværre(/heldigvis??) til at benytte mig af google, og den siger blandt andet at hvis der er forstoppelse og opkastninger, skal man kontakteen læge. Jeg har ringet til lægevagten, og hun syntes vi skulle komme ind forbi og evt give ham en klyx så han kunne få maven i gang igen.

Nu er det jo så at min søn er på ferie hos sin mormor og morfar, og på trods af at han har ondt i maven og har kastet op en enkelt gang, har de det rigtig hyggeligt.

Er det fuldstændig uansvarligt af mig hvis jeg ikke sender ham til lægen idag, men venter til imorgen? Nogen der har erfaringer med hård mave og opkast? For min tanke var egentlig at det bare ville gå over af sig selv igen efter lidt tid, men så kom jeg til at google...

at han kaster op er et tegn på at hans system er fyldt op og da det ikke kan komme ud den ene vej - kommer det ovenud...

Så ville også for bedsteforælderne til at køre forbi døgn apotek og få noget til den mave...

Det kan hurtigt blive en ond og dum cirkel, så han til sidst ikke tør presse noget ud - da han ved det gør ondt og derfor holder sig endnu mere...

Kender alt til børne bæ'er, da vores dreng på 2,9 år har fået aff pulver hver evige dag siden han var 1 år..

Anmeld

4. juni 2011

Pikku Myy

Mor til Frederic skriver:

at han kaster op er et tegn på at hans system er fyldt op og da det ikke kan komme ud den ene vej - kommer det ovenud...

Så ville også for bedsteforælderne til at køre forbi døgn apotek og få noget til den mave...

Det kan hurtigt blive en ond og dum cirkel, så han til sidst ikke tør presse noget ud - da han ved det gør ondt og derfor holder sig endnu mere...

Kender alt til børne bæ'er, da vores dreng på 2,9 år har fået aff pulver hver evige dag siden han var 1 år..

Lægen sagde netop at fordi han kaster op, skal han ikke have afføringsmiddel. Istedet vil hun lave hul igennem med en gang klyx.

Det er første gang han har haft rigtig hård mave. Jeg håber godt nok ikke det skal begynde at være et tilbagevendende problem.

Anmeld

4. juni 2011

Pikku Myy

henh01 skriver:

Jeg ville klart tage til lægen ASAP hvis mit barn havde opkastning og hård mave.. Lige akkurat sådan noget som hård mave det bliver bare kun værre og værre.. Mormor og morfar kan bare taste hans cpr nummer og tage med ham til lægen, og så hjem og hygge igen bagefter.

Oprindeligt har vi egentlig bare tænkt at han kastede op, og det er først igår vi rigtig har tænkt over at det nok egentlig var den manglende afføring der var årsagen.

Vi tager til vagtlægen og får en omgang klyx. Tak for svar

Anmeld

4. juni 2011

Mor til Frederic og Freya

pokulati skriver:

Lægen sagde netop at fordi han kaster op, skal han ikke have afføringsmiddel. Istedet vil hun lave hul igennem med en gang klyx.

Det er første gang han har haft rigtig hård mave. Jeg håber godt nok ikke det skal begynde at være et tilbagevendende problem.

det bare ikke altid at klyx kan nå helt op til 'proppen' og få den løst op...

Et lidt anderledes sammenligning men; putter du klyx i en bunke strand sand vil det hurtigt løsne det hele op. Men putter du det i en omgang lerjord, tager det kun lige rundt omkring det...

Her får han noget der er stærkere end movicol junior, der skal 2 breve movicol til 1 af hans. I starten var han oppe at få 3-4 breve dagligt, når der skulle køres udtømning/løsne proppen. Men kan holde hans mave kørende på det ene brev... Først når han fylder 3 år her den 3 sep, vil børnelægen prøve at sætte ham ned - da han så har fået det i 2 år... 

Anmeld

4. juni 2011

Halbschön

Hejsa ;-)
Yep, der var jeg selv for nogle måneder siden med Nicolai... Jeg googlede også og ringede med det samme til vagtlægen.. Hun ville ikke se ham, sålænge han ikke havde feber... Det skal lige siges at hans mave var KÆMPE!
Nå, vi fik gang i maven igen ved at gi lidt lactulose... Ugen efter havde vi det samme problem igen, denne gang med feber så jeg ringede selvfølgelig til lægen.. Vi kom op til tjek, han mærkede på maven, lyttede på tarmene osv... Og så fik vi at vide at vi enten skulle gi ham lactulose eller movicol og så tá den derfra... På vej ned på apoteket lavede han en ordentlig omgang, så vi fik aldrig købt noget.. Siden har vi ikke haft problemer;-)
Så, jeg vil sige at hvis han er velbefindende, spiser og drikker, så er det ikke uansvarligt at vente til mandag...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.