grød/mos - hvornår og hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2011

Fru.Ø

Begge var 4 mdr. da vi startede med grød/mos

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2011

Mor til prinsessen :-)

min datter var 4.5 måned da hun startede på grød. Og hun valgte det selv, fordi hun i nogle dage ikke gad have sin flaske. :-) men hun elskede sin grød.....

Anmeld

5. juni 2011

Rebecca Persson

Min den yngste begyndte på smagsprøver på mos af milde grøntsager, da hun var 5 måneder. Pga. nogle sære fysiologiske forhold kan jeg nemlig desværre ikke amme særlig meget. Havde jeg kunnet det, så ville jeg klart have gjort hvad jeg kunne for at have fuldammet i 6 måneder, lige som sundhedsstyrelsen anbefaler.

Jeg ved godt, at nogle sundhedsplejersker er varme på grød fra 4 måneder - endda også selv om babyen trives fint på mm/mme - men det er altså i modstrid med sundhedsstyrelsens anbefalinger!
Babyer 0-6 måneder har det bedst med mm eller mme, og der skal være særlige forhold som taler for at starte med mos og grød før det. Ifølge sundhedsstyrelsen - og jeg er meget enig.

Det er nemlig sådan, at en babys tarmsystem ikke er modent til store mængder mad i 4-5 måneders alderen. Det kan simpelthen ikke fordøjes ordentligt. Især grød er problematisk, fordi baby ikke har nok af enzymet amylase, som er nødvendigt for at spalte stivelsen i grøden. Dérfor er det bedre at starte med grøntsagerne.

Og det er vigtigt, fordi tarmene er det organ i kroppen, som har størst betydning for immunsystemet. Så har baby en glad og velfungerende tarm, er der større sandsynlighed for, at baby er sund, rask og glad, ikke udvikler allergier, fødevareintolerancer, mavesmerter osv osv.

Jeg valgte at begynde så småt med smagsprøverne, da hun var 5 måneder, fordi jeg mener, at friske økologiske grøntsager kan levere en form for næring, som mme ikke kan. Og fordi jeg er varm fortaler for at starte laaaangsomt op, med én fødevare ad gangen med 3 dages mellemrum, så man kan nå at spore tegn på allergi eller intolerance, og babys mave får ro til at vænne sig til fødevarernes forunderlige verden. Det er godt givet ud for alle.

Uha, jeg er så optaget af det her; det bliver en lang roman. Dvs. det ER faktisk blevet til en bog. Den hedder BABY - 100% naturlig uden tilsætning og udkom på Politikens Forlag for nylig. Der kan man læse alt om sund økomad til baby, de mest optimale kosttilskud (der bl.a. understøtter tarmsystemet), menuforslag, spisekamre, opskrifter, det hele inddelt måned for måned, baseret på internationale sundhedseksperters nyeste anbefalinger. 

kh Rebecca, rebeccapersson.com  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.