Kampråb fra en tigermor..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2011

Madam Blå

SussieThyssen skriver:

Er de glade for deres liv??
Hvis de er, så er det fordi de ikke har haft sind til at gøre oprør.
De er blevet frihedsberøvet, manipuleret og hjernevasket.
Jeg spekulerer på hvad hun har gjort ved dem, når de IKKE ville følge hendes regler
Kun en virkeligt stærk sjæl kan kæmpe imod det.

Jeg tror, at hvis man spørger dem, så ville de sige, at de havde en dejlig barndom.. Nu lyder jeg meget fordomsfuld, men jeg sammenligner det lidt med folk i sekter, der også siger at de har det godt.

Det var også en af mine tanker. For der må vel have været tider, hvor pigerne ikke har villet "lystre"...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2011

SussieThyssen

Kristinav skriver:

Jeg tror, at hvis man spørger dem, så ville de sige, at de havde en dejlig barndom.. Nu lyder jeg meget fordomsfuld, men jeg sammenligner det lidt med folk i sekter, der også siger at de har det godt.

Det var også en af mine tanker. For der må vel have været tider, hvor pigerne ikke har villet "lystre"...

Tjaaa..det jeg kender til amerikanske opdragelsesmetoder, og det er ikke så lidt, så vil jeg antage at der er blevet taget grove midler i brug..desværre.

Anmeld

30. maj 2011

Madam Blå

MariaE skriver:

Ja, jeg må også indrømme jeg sad og havde noget ondt de de voksne børn hun har...

Hold op mand, de har ikke haft meget kærlighed, frihed og valg af ngoen art.

INGEN tv?

INGEN selvbestemmelse over fritidsaktiviteter?

SKAL være nr 1 i alle fag undtaget billedkunst og gynmastik???

Ingen nodet som helst andet end 

VÆR den BEDSTE, overgå ALLE andre og skide vær med dig selv.....det er da totalt trist og mangel på fornuft at opdrage sine børn sådan.

Kan egentligt godt lide Anne-grethes spørgsmål...når de er så følelsemæssigt afstumpede "har de så sex med deres klaver"???

Jeg er glad for min mor ikke har opdraget mig til at være mig selv næmest til alle tider.

Netop - ingen selvbestemmelse.. Hvad er det så for mennesker man opdrager?

Synes det var lidt morsomt, at hun var ligeglad med gymnastik og idræt.. Det er vel for bløde fag. Hun lyder som taget ud fra en meeeget gammel opdragelsesbog.

Anne-Grethe kan virkelig være god til tider Synes også rigtig godt om hendes kommentar.

Anmeld

30. maj 2011

Aves.

Kristinav skriver:

Ja, det har du ret i. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor man - i mine øjne - vil gå så langt for det. Jeg tror, at det, der triggede mig med det her er, at hun i USA er blandt de 100 mest indflydelsesrige mennesker. Så må der vel være en del, der er tilhængere af det. Jeg er tilhæger af bløde værdier, og masser af ros - derfor ligger det her så fjernt for mig...

Jeg er enig i, at vi et eller andet sted presser vores børn, ved at vi præger dem, både bevidst og ubevidst. Men kan ikke forstå, hvad der driver forældre til at presse deres børn så hårdt. Men det er vel forskelligheden

Tror vores sociale sikkerhedsnet...vores lighed, ikke så langt fra rig til fattig, gør at vi slet ikke kan følge den tankegang...uden jeg har et stort kendskab til usa, så er det min fornemmelse, at der er meget stor forskel på rig og fattig og at du skal have penge for at komme frem og sikre din familie et godt liv...kunne det ikek være det der afspejles i den måde at opdrage børn på...herhjemme er det heldigvis sådan at de fleste kan udleve deres drømme uddannelsesmæssigt...lige meget om mor er på kh eller direktør så kan alle få en udd, få su og har, i hvert fald i praksis, lige vilkår og muligheder.

Så jeg tror som bare den måde afspejler den verden der leves i...den stærke overlever...og den stærke er den med det gode job.

Anmeld

30. maj 2011

Madam Blå

SussieThyssen skriver:

Tjaaa..det jeg kender til amerikanske opdragelsesmetoder, og det er ikke så lidt, så vil jeg antage at der er blevet taget grove midler i brug..desværre.

Jeg kender ikke så meget til USA, eller deres opdragelsesmetoder.. Men det lyder da bestemt ikke rart!

Anmeld

30. maj 2011

SHERO

Jeg synes som sådan at nogen af elementerne er ganske fornuftige, de er bare alt for ekstreme til at jeg nogensinde ville overveje at benytte dem... Jeg fik ofte afvide af min mor hvis jeg tegnede en tegning at det kunne jeg gøre bedre, hun sagde ikke den var grim, men at hun vidste jeg kunne gøre det bedre, så det gjorde jeg. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun gjorde at jeg aldrig stoppede med at tegne, og idag er (hvis jeg selv skal sige det) ret dygtig, det samme gjorde hun med mange af mine andre (selvvalgte) interesser.

Jeg tror man kan præge/motivere sine børn rigtig meget så længe det foregår med kærlighed og trykhed. Synes på ingenmåde frygt og trusler høre hjemme i børneopdragelse...

Anmeld

30. maj 2011

Madam Blå

Eva. skriver:

Tror vores sociale sikkerhedsnet...vores lighed, ikke så langt fra rig til fattig, gør at vi slet ikke kan følge den tankegang...uden jeg har et stort kendskab til usa, så er det min fornemmelse, at der er meget stor forskel på rig og fattig og at du skal have penge for at komme frem og sikre din familie et godt liv...kunne det ikek være det der afspejles i den måde at opdrage børn på...herhjemme er det heldigvis sådan at de fleste kan udleve deres drømme uddannelsesmæssigt...lige meget om mor er på kh eller direktør så kan alle få en udd, få su og har, i hvert fald i praksis, lige vilkår og muligheder.

Så jeg tror som bare den måde afspejler den verden der leves i...den stærke overlever...og den stærke er den med det gode job.

Hvad jeg kender til USA, og det er heller ikke meget, så har jeg det samme billedesom du. Skellet mellem folk er stort, og uden penge er du intet..

Det er nok forskelligheden, fra vores samfund, der gør at jeg slet ikke kan sætte mig ind i det. Jeg forfærdes bare over, hvordan tingene fungerer. Det er jo som at gå mange år tilbage i tiden. Jeg kan godt forstå, at man som forælder i et land som USA, forsøger at opdrage sine børn til at tjene gode penge. For derovre er man jo intet uden.. Men at gå så langt.

Det er måske et spørgsmål om omsorg for Amy Chua så? Lyder langt ude, men hvis den eneste måde at klare sig på Over There er at tjene mange penge.. Jamen man ønsker vel det bedste for sine børn..

Godt vi bor i Danmark!

Nu er det sat lidt hårdt op - men håber du forstår min tankestrøm

Anmeld

30. maj 2011

Madam Blå

Tullen85 skriver:

Jeg synes som sådan at nogen af elementerne er ganske fornuftige, de er bare alt for ekstreme til at jeg nogensinde ville overveje at benytte dem... Jeg fik ofte afvide af min mor hvis jeg tegnede en tegning at det kunne jeg gøre bedre, hun sagde ikke den var grim, men at hun vidste jeg kunne gøre det bedre, så det gjorde jeg. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun gjorde at jeg aldrig stoppede med at tegne, og idag er (hvis jeg selv skal sige det) ret dygtig, det samme gjorde hun med mange af mine andre (selvvalgte) interesser.

Jeg tror man kan præge/motivere sine børn rigtig meget så længe det foregår med kærlighed og trykhed. Synes på ingenmåde frygt og trusler høre hjemme i børneopdragelse...

Jeg er helt enig i, at du skriver at man kan prøge og motivere sine børn med kærlighed og tryghed

Når din mor sagde til dig, at hun mente, at du godt kunne gøre det bedre - så var det vel med et smil på læben, og et udtryk for at hun ved hvor dygtig du er. Så i bund og grund ros, ikke? Altså fokus på, hvad man kan.

Hvad jeg forstod, på Amy Chua, så lå fokus på, hvad var grunden til at de ikke gjorde det bedre. Altså fokus på, hvad man ikke kan.

Anmeld

30. maj 2011

2babygirls

Kristinav skriver:

Har i også set hende Amy Choa i dag. Har ikke hørt om bogen før jeg, da jeg så godmorgen Danmark grinte af de citater, der blev brugt.Er der nogle, der har læst bogen? Jeg har ikke, men overvejer da om jeg ikke burde.. For jeg kan slet ikke forstå hende.

Hvad siger i til det? Er det ok, at ikke sætte pris på det fødselsdagskort, som ens barn har lavet, fordi det ikke er flot nok?

Skal man pace sine børn, så de bliver succesfulde?

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at vi burde skabe hele mennesker. Og jeg synes Amy Choa mangler nogle dimensioner af det at være menneske. Det er som om, der kun er fokus på at man skal blive til noget.. Istedet for at blive til nogen.. Fokus er primært på faglighed og "gode jobs".

Ville bestemt ikke være hendes barn eller have hende som mormor til mine børn...

Anmeld

21. maj 2012

Trine og Regitze

Hej Madam Blå

Vi har fulgt med i debatten her på Baby.dk. Vi syntes det er meget spændende og du skal have stor ros for at starte op på sådan et bredt emne.

Vi har læst et par uddrag af bogen, og syntes den er meget lærerig og utrolig tankevækkende. Vi syntes hun har nogle gode pointer i bogen, det med at det er vigtigt at stille krav til børnene og man skal være den voksne og tage beslutningerne. Men vi syntes at hendes metoder er alt for ekstreme. Lidt efter lidt er vi begyndt at forstå hvad Amy mener.

Som børn har vi sat pris på frihed, selvstændighed og kærlighed. Vores forældre har støttet vores valg og altid bakket op omkring de ting vi har gjort, selvom det nok ikke altid har været de klogeste beslutninger vi har taget

Vi kan ikke forestille os hvordan det er at være kinesisk barn. De har det hårdt! Sikke et liv!

Til slut vil vi fortælle hvor glade vi er for at være født i Danmark! Her har vi frihed, og vi kan blive længe op om aftenen

Trine og Regitze..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.