Netapige skriver:
Hej Piger,
Vil lige høre jeres mening...Her de sidste par måneder har jeg lagt mærke til, at Sebastian har været glad for at lege med dukker ovre i vuggestuen. Herhjemme snakkede vi så om han skulle have en. Min mand mente bestemt NEJ og synes det er en pigeting... Jeg synes, at det kan da være lige meget og, at han bare skal hygge sig. Han er 2 år og 4 måneder.
Idag da jeg hentede ham legede han så med bamse, gav den sut osv. Han var bare så sød... Så jeg gik altså ud og købte en dukke til ham -en med lyseblåt tilbehør
. Og han er SÅ glad for den... Har lige skiftet den og lagt den til at sove og sunget for den
.
Min mand blev lidt sur over, at jeg alligevel købte dukken og det kan jeg i og for sig godt forstå... Meeen... jeg må indrømme, at jeg synes at hans holdning er lidt fjollet.
Hvad synes I? Kan drenge lege med dukker?
KH Neta
Da min Chr havde samme alder gik han også meget op i "pigeting", han ønskede sig et dukkehus, en barbiedukke og et køkken i julegave.
Først blev jeg lidt bekymret, og spurgte derfor i børnehaven om det var helt almindelig adfærd, og nu var det en mandlig pædagog jeg snakkede med, og hans nøjagtige forklaring lød: ja det er ganske normalt, det er i den alder de skal finde sit køn, og netop i den alder at drenge gerne vil lege med pigelegetøj, de drenge som ikke får lov, ender måske med gerne at vil udleve dem senere henne i livet....
sådan forklarede han mig det helt nøjagtigt, og christian fik køkken, barbiedukke, med tilbehør, han fik tusser og et dukkehus med møbler til...han fik faktisk hvad han havde ønsket sig, og alle gaver var tøselegetøj!
der gik ca et år, så var han ovre den periode igen, og i dag er han altså en ganske normal dreng, dog vil jeg sige at han er ekstrem god til at tackle hans lillesøster, og har fuldt forståelse for hendes behov, han er god til at lege med hende, og har ingen problemer med at vise at han har den side som hedder omsorg i sig. han bliver snart 13 år!
flot du gav din dreng den dukke! når han bliver far engang, og ikke er bange for at tage sig af sit barn, eller skifte ble, så kan du klappe dig selv på ryggen og sige at du ihvertfald har været med til at give ham den rygrad!
drenge har altså også et omsorgsbehov der skal dækkes, både når det handler om at gi og modtage!
så skulderklap til dig!
ps/du kan jo hilse manden og spørge ham om det er bedre han udviser hans feminine side når han bliver ældre...i stedet for nu...for læser du hvad pædagogen svarede mig, så vil jeg nok fortrække at de gør det i en alder at tre år, i stedet for når de bliver 20 år...ikke at jeg har noget imod det...men den side skal altså gennemleves...om man kan lide det eller ej