Billeder på nettet af dine børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.344 visninger
17 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

Ina33

Jeg har valgt at der ikke skal ligge billeder på nettet af mine børn. I hvert fald ikke før de er så store, at de selv kan vælge om og hvilke billeder der må ligge på nettet.

Jeg har været meget hård omkring det, og min familie har flere gange fået repremande om, at jeg IKKE vil se billeder af mine børn på facebook eller andre steder. Dette er blevet accepteret, og jeg tror ikke at der på nuværende tidspunkt ligger billeder af dem.

Vi var til børnekarneval i søndags, og i denne forbindelse er de blevet fotograferet, og jeg kunne i går se at billederne er lagt ud på facebook....  Jeg vil jo helst ikke virke hysterisk, men på den anden side synes jeg da også det er irriterende at der nu ligger billeder af dem, som ikke engang er jeg selv eller vores nærmeste familie der har lagt ud.

Min næste tanke er så, er det overhovedet lovligt? Må man gerne bare ligge billeder ud af andre folks børn, uden forældrernes samtykke?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Madam Blå

Jeg er temmelig sikker på, at man normalt skal spørge før man tager billedet, og man skal give sin tilladelse før billeder bliver offentliggjort..

Men det var vist før facebook...

Jeg har ingen børn endnu - men har det på samme måde.. Synes ikke der skal billeder på facebook af mit barn. Hun kommer jo til at døje med det resten af sit liv.. Hver gang man lægger billeder på facebook, giver man FB rettighederne til billedet.

Anmeld

24. maj 2011

Mette.

Jeg mener altså heller ikke man bare må offentliggøre billeder på den måde, og jeg bliver dog i tvivl om de må når det er fra et offentligt sted tror jeg faktisk godt man må. 

Når det så er sagt forstår jeg så udemærket din frustration. Min datter er heller ikke her eller på facebook med billeder, netop af den grund man ikke længere har rettighederne over billederne og de ikke selv kan sige fra overfor det. Men kan du eventuelt prøve at kontakte facebook og høre om det er tilladt at oplade billeder af jer / dine børn uden din samtykke.

Anmeld

24. maj 2011

DK

Når de er taget på et offentligt sted, er det ham der har taget billedet som ejer det, og derfor kan gøre hvad han vil med det!

Anmeld

24. maj 2011

Mette.

DK skriver:

Når de er taget på et offentligt sted, er det ham der har taget billedet som ejer det, og derfor kan gøre hvad han vil med det!

Tak, det mente jeg nemlig nok når det var taget offentligt.

Anmeld

24. maj 2011

Madam Blå

DK skriver:

Men er det ikke noget med, at selvom de taget på et offentligt sted, så skal man have tilladelse til at tage billedet, af de personer, som er tydelige at se på billedet.

Hvis man "er en del" af baggrunden, så skal man ingen tilladelse have.

Anmeld

24. maj 2011

chael

Loppe skriver:

Jeg har valgt at der ikke skal ligge billeder på nettet af mine børn. I hvert fald ikke før de er så store, at de selv kan vælge om og hvilke billeder der må ligge på nettet.

Jeg har været meget hård omkring det, og min familie har flere gange fået repremande om, at jeg IKKE vil se billeder af mine børn på facebook eller andre steder. Dette er blevet accepteret, og jeg tror ikke at der på nuværende tidspunkt ligger billeder af dem.

Vi var til børnekarneval i søndags, og i denne forbindelse er de blevet fotograferet, og jeg kunne i går se at billederne er lagt ud på facebook....  Jeg vil jo helst ikke virke hysterisk, men på den anden side synes jeg da også det er irriterende at der nu ligger billeder af dem, som ikke engang er jeg selv eller vores nærmeste familie der har lagt ud.

Min næste tanke er så, er det overhovedet lovligt? Må man gerne bare ligge billeder ud af andre folks børn, uden forældrernes samtykke?

Der var engang en advokat inde i Aftenshowet, der fortalte om reglerne.

Hvis det er et direkte taget billede, så har man krav på at få det fjernet, altså hvis en direkte har taget et hændelses billede af dit barn, der ser sjov mens han/hun sidder og spiser is eller hopper på trampolin.

Men hvis det er et billede taget ud fra en mægde, hvor der ikke er gået specifikt efter enkelte personer, altså hvor man "tilfældigt" er med, eller ikke er opstillet, så gælder der andre regler.

Mon ikke man kan finde det på en eller anden jura hjemmeside.

*Camilla 21+6

Anmeld

24. maj 2011

betski

Loppe skriver:

Hvis billedet er taget offentligt så kan du ikke gøre så meget. Du kan sammenligne det lidt med hvis der kommer billeder i avisen der går de heller ikke rundt og får alles accept på at det må bruges i avisen. Du kan på facebook bede om at personen sletter billedet og kan da kun forestille mig, at det vil blive accepteret.

Må jeg spørge om, hvorfor det ikke vil have billeder af dine børn på nettet? Jeg tænker lidt, at det jo er udviklingen, at det i dag er "normalt" at der ligger billeder rundt omkring. Jeg selv har intet imod det, men min datter er dog begyndt at "blande" sige i, hvilket billeder der bliver offentligt gjort og det accepterer jeg naturligvis.

Anmeld

24. maj 2011

eElak

Loppe skriver:

Det er ikke lovligt - du skal give tilladelse til at de må tage billeder af dit barn.

Er det en privatperson, eller selve arrangementet som har lagt billederne ud?

Jeg kan sagtens følge din problematik. selvom jeg lægger billeder ud af min søn på facebook, så er jeg også pernitten med hvor der ligger billeder af min søn..

Men har så opdaget at hans fars kæreste har lagt billeder på facebook af min søn... Det er jeg knapt så begejstret for, men jeg kan desværre ikke gøre så meget ved det, uden at det vil virke forkert...

Skriv til dem og sig at du ønsker at billederne skal fjernes...

Anmeld

24. maj 2011

Ina33

Billederne er lagt ud af Fårup Sommerland.

Børnene blev uden vores vidne hevet med ind i et telt, hvor de blev fotograferet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.