Til (evt fhv.) sygeplejesker...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2011

Anonym trådstarter

R&N skriver:

Åha husker ikke om vi decideret lærte det, tror bare det er faldet mig naturligt ind på den måde.. Har oplevet mange situationer gennem tiden.. Fx en 97årig mand jeg hjalp i hans eget hjem.. Han blev så genert hver dag, men efter ca 14 dage hvor jeg var der hver dag, blev det hele mere naturligt. Jeg har også badet en 60årig mand i eget hjem der var dement, hvor hustruen beskyldte mig for at have noget kørende med hendes mand.. Jeg tager det som en del af mit arbejde, såvel som vinduespudseren gør når han vasker vinduer.. Hvis det var mig som var sygeplejerske ved din mand, ville jeg intet ligge i det at vaske din mand, er ret sikker på at alle andre sygeplejersker også tænker sådan. Jeg forstår di udemærket, stor krammer til dig ;-) og er der andre spørgsmål, erdu velkommen til at skrive en pb ;-)

Tak for det. Det er mere betryggende 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2011

klmf

Personligt har jeg det sådan, at det at udføre nedre hygiejne på en mand er noget af det mest A-seksuelle jeg kan forestille mig. De to ting kommer aldrig til at forbindes i mit hoved, så selvom det var verdens lækreste mand ville der ske absolut intet. Tror faktisk det ville have den absolut modsatte effekt...

Anmeld

23. maj 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

... Og jer andre.

Min mand er blevet indlagt på hospitalet, og efter en operation, kan han selvfølgelig ikke selv skifte tøj/undertøj og vaske sig.

Han er hver dag blevet vasket og fået skiftet undertøj af sygeplejeskerne (som jo er kvinder). Jeg kan godt forstå han skal holdes ren osv - men har det meget svært ved at de står og vasker hans personlige steder.  Jeg bliver sgu lidt ked af det indeni. 

Så sygeplejesker, vil i ikke godt hjælpe en pårørende lidt, men hvordan i har det med sådan noget

Er også fint hvis andre byder ind, med deres menig, hvis det nu var deres egen mand/kæreste der blev vasket og fik skriftet tøj..

Nu er jeg jo gammel hjemmehjælper og har også gjort den slags ting..og har selv haft en mand der var alvorligt syg, hvor sygeplejersker måtte klare de dele..så jeg kan vist udtale mig om begge dele.
Og helt ærligt...hverken en sygeplejerske, Sosu- eller Ssa'er spekulerer overhovedet på den slags ting.
De tænker kun på personen som en patient..hverken mere eller mindre.
Der er intet seksuelt forbundet med det overhovedet, det er bare en del af patientens pleje fordi man ved hvor ubehageligt det er ikke at være ren.
Så læg du bare bekymringerne på hylden og glæd dig over at der er nogen der vil og kan hjælpe til med din mands behov for renlighed og velvære.

Og skal jeg betro dig en ting...da jeg for en del år siden var ledig var der en emsig jobkonsulent, der spurgte om ikke jeg igen kunne tænke mig at arbejde i hjemmeplejen, og mit svar var:
Nej tak..jeg har vasket bare rø** nok i mit liv.
Og det siger vel lidt om hvilket forhold man har til det

Kærligst
Sussie

Anmeld

23. maj 2011

Lady Marion <3

Ej din stakkel   puha det må være svært . Men for os er det jo et job , vi tænker slet ikke over om det er en mand el kvinde vi vasker  et eks . en mand jeg er kommet hos i flere år og vasker dagligt (han er ikke så gammel) han fortalte mig forleden at han havde fået fjernet den ene sten i pungen for flere år siden, det havde jeg aldrig bemærket og det er fordi man absolut slet ikke tænker over det   Man snakker om dagligdags ting og lægger intet i det   God bedring til ham .

Anmeld

23. maj 2011

Holbæktrunten

R&N skriver:

Først en krammer!Jeg er sygeplejerske, og husker første gang jeg sku vaske en mand. Det var grænseoverskridende.. Men da det var overstået, var det faktisk ikke så "slemt".. Jeg tager det meget professionelt, og tænker ikke over om det er en arm jeg vasker eller om det er nedre hygiejne.. Altså - jeg sørger selvfølgelig for at det bliver så lidt som muligt, at patienten skal blotte sig. Fx går jeg meget op i at afdække patientens nedre dele når jeg vender mig om efter en klud osv.. Også selvom der ikke er andre til steder på stuen. Er der andre på stuen sørger jeg for at skærme af.. Lade samtalen falde naturligt om patientens børn fx, noget som leder tankerne væk fra det jeg laver, for patientens vedkommende. Når man passer en patient lærer man hurtigt, hvordan og hvorledes man kan snakke med en patient, således at disse situationer bliver naturlige og ikke akavede eller pinlige. Jeg som sygeplejerske tager det som en naturlig del af plejen, og tænker ikke over at det er en mands nedre dele jeg vasker - hvis du forstår? Gav det mening?

Er selv SSA og vasker til dagligt både mænd og kvinder forneden... For mig er det også blevet en helt naturlig del af jobbet.

Personligt tror jeg at din mand har det meget værre med at skulle modtage den hjælp end du aner. Har tit oplevet at yngre mænd er bange for fx at få erektion når de bliver vasket.

Det er også sket en enkelt gang, at en jeg vaskede fik erektion - og det var en hel spontan reaktion der intet havde at gøre med at han var tændt, eller at jeg vaskede "for" grundigt. I sådanne situationer må man enten skynde sig at vaske færdig, eller vente et øjeblik til der kommer ro på igen.

Personligt ville jeg også have meget svært ved at modtage hjælp til personlig hygiejne, og det til trods for at jeg jo selv er i branchen og ved at personalet ikke kunne være mere ligeglade med både afføring, urin og andet snask...

Tænker også at du evt skulle tale med en spl eller din mand om dine tanker... Kan godt forstå at du finder det grænseoverskridende at en anden kvinde rører hans nedre dele, men det er en rent praktisk sag.

Jeg ville ikke have noget imod at min mand fik hjælp til personlig pleje, hvis han havde behov for det... Omvendt ville jeg heller ikke have noget problem med at hjælpe ham selv, da jeg skilner meget mellem professionelle handlinger/berøringer og parforholdets. 

Anmeld

25. maj 2011

Anonym trådstarter

Tal for jeres svar 

Jeg var på besøg hos ham igår, hvor han skulle i bad.. En af hans sygeplejesker (han har vidst nok 5-6 forskellige) sagde så at hvis han hellere ville måtte hans kone (mig) godt bade ham i stedet for en af dem, hvis han havde lyst til det. Jeg tænkte at det var da sødt sagt af hende, også kommer jeg da til at bade ham denne gang (så slap jeg jo for en af dem gjorde det &nbsp

Jeg fortalte ham så, at jeg meget gerne ville vaske ham, for det havde jeg jo gjort før hjemme i bruseren  og jeg følte at jeg ikke rigtig kunne være behjælpelig med så meget andet, og fortalte ham samtidig at jeg havde det skidt med at de rørte ham de personlige steder..

Hans svar til det var, at de jo var professionelle, og han ikke så noget problem i det, når han jo ikke selv kunne.. Og det ikke gjorde nogen forskel for ham, om det var dem eller mig der vaskede ham 

Spugte så, om hvordan han ville have det, hvis der var en mand der vaskede mig, personlige steder.. Det ville han have det skidt med.. 

Da tiden kom, kom en af de andre sygeplejersker ind og hørte om han var klar til bad, han sagde ja, og gik med hende ud på badeværelset.. Dér blev jeg knust 

Jeg ville da 1000 x hellere have at han vaskede mig, end en fremmed... 

Og jeg må indrømme, at jeg begyndte sgu at græde (i smug) mens han var i bad, og det var en fremmed kvinde der hjalp ham. Men så begyndte jeg at tænke på det i havde skrevet om at det var 100% professionelt osv, og jeg faldt da også mere til ro, da jeg så at ham og sygeplejersken kom helt normalt ud af badeværelset, med en normal samtale kørende, eller hvad man siger 

Men fy for pokker hvor er det hårdt at andre kigger på min mand!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.