MaleneG skriver:
Godmorgen skønne kvinder 
Jeg håber i kan komme med gode råd, ideer mv.
Jeg har gået længe nu, og ønsket at vi fik en hund ind i familien, men jeg er lidt i vildrede omkring hvor smart det nu også er når man har et barn på 1½ år. Vi er efterhånden godt inde i rutinen omkring arbejde, og vuggestue, har pladsen til det både i huset, og haven.
Racemæssigt, tænkte jeg lidt ala retriver/cocker/springer spaniel.
Hvad siger i? hvad er jeres tanker, og erfaringer omkring det at få en hund med et lille barn i huset?
Det kan I sagtens anskaffe jer..men gå efter en børne- og familievenlig race, netop noget i retning af retriever/labrador, spaniel eller lignende, de de bestemt er de mest småbørnsvenlige der findes.
Nu ved jeg ikke hvor stor erfaring du har i hunde, men hvis den er minimal, så vil jeg anbefale at du/I anskaffer nogle bøger om hundes pasning og opdragelse, for der er altid meget mere til det at have hund end mange går og tror.
Og så er det også vigtigt at I afsætter tid og økonomi til bl.a. hundetræning og den slags.
I skal også være klar over, at med en hund kan man ikke bare lige tage på ferier og weekends, man er ret bundet.
Og så er der også det med racen.
Hvis man ikke er til megen motion i dagligdagen og heller ikke har tid til det, så skal man bestemt ikke have spaniels eller andre jagthundetyper, da de kræver megen motion, så derfor skal man afsætte en hel del tid i hverdagen til at gå lange ture m.m.
Endelig er der det hundepsykologiske felt.
Små børn og hund er fint, men børnene skal lære at respektere hundens domæne og rettigheder, så den ikke bliver plaget ihjel, og man derfor risikerer at fremprovokere en agressiv hund.
Man skal altid huske at den er et dyr og med et dyrs rettigheder til fred og ro.
Umiddelbart, så vil jeg anbefale at I venter lidt længere, men det må man jo afgøre med sig selv, jeg har selv haft hund og småbørn, men det kunne jeg også ikraft af min viden om hunde og deres behov og adfærd.
Selv har jeg aldrig afsat dyr til småbørnsfamilier, fordi man ikke ved hvor god forstand de har på respekten for dyret, og det er bare så synd hvis man har anskaffet en hund blot for at opdage at det slet ikke er så ligetil som man troede.

Kærligst
Sussie