Spiser du Hveder senere i aften?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2011

Steph_Laurits

MoarJ skriver:

Hmm... er det først på selve bededagen man spiser det? 

Er opvokset med at man gør det dagen før... 

Det gør man nu ja, men skal man følge den oprindelige tradition så er det faktisk først imorgen.

Her er noget jeg fandt på nettet:

Varme hveder er oprindeligt ikke nogen religiøs tradition. Det er nærmere en praktisk foranstaltning, og hvederne burde først varmes og nydes på selve store bededag – hvis traditionen skulle følges.

Skikken med varme hveder stammer nemlig fra den tid, da store bededag var arbejdsfri bede- og bodsdag.

Når kirkernes klokker ringede, betød det, at alle skulle holde fri og al handel skulle ophøre. Samtidig skulle alle afholde sig fra arbejde, rejser, leg og spil.

Også bagerne skulle holde fri og kunne derfor ikke bage brød. I stedet bagte de hvedetvebakker dagen før, så folk kunne købe dem dagen inden store bededag og varme dem på selve dagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2011

Mira0911

STN skriver:

Ja, bestemt..... Men det er bare ikke det samme, når man sidder alene

Det kan vi hurtigt blive enige om... da jeg boede alene, spiste jeg ikke hveder... Det er sørme for kedeligt... 

Anmeld

19. maj 2011

grøn · ært

Har lige lært om hveder i dag Har aaaaldrig spist hveder ?? Men så kom jeg til at spørge kæresten om vi skulle have hveder (i morgen)... Og det ville han sååå gerne Så, vi skal have bagt hveder så de er klar til i morgen :p Spændende

Anmeld

19. maj 2011

Dinna88

MoarJ skriver:

Hmm... er det først på selve bededagen man spiser det? 

Er opvokset med at man gør det dagen før... 

Jo jo, det er første på dagen. Det er fordi man egentlig holder fri den dag, og så kan bageren jo ikke bage til en, og så lavede bageren hvedetvebakker, eller noget, og så købte man dem til store bededag

Anmeld

19. maj 2011

Ka+Ma=Be

Jeg spiser ikke hveder Synes det er kedeligt spise, og ikke en tradition jeg ønsker at føre videre

Anmeld

19. maj 2011

Dinna88

MoarJ skriver:

Hehe... Jeg har dælme heller ikke spist ret meget til aften.,..  Der skal være plads til hvederne... 

Hæhæ

Anmeld

19. maj 2011

Mira0911

Bee skriver:

Jeg passer mine brødre og spurgte om hvad de ville have i aften... Hveder nej tak..  Så blev det til en stor skål frugt salat..

meeeeen havde mine de gamle nu været hjemme, så havde vi helt sikkert fået hveder..

Årh frugtsalat er bare guf... 

Anmeld

19. maj 2011

Dinna88

StephanieJ skriver:

Det gør man nu ja, men skal man følge den oprindelige tradition så er det faktisk først imorgen.

Varme hveder er oprindeligt ikke nogen religiøs tradition. Det er nærmere en praktisk foranstaltning, og hvederne burde først varmes og nydes på selve store bededag – hvis traditionen skulle følges.

Skikken med varme hveder stammer nemlig fra den tid, da store bededag var arbejdsfri bede- og bodsdag.

Når kirkernes klokker ringede, betød det, at alle skulle holde fri og al handel skulle ophøre. Samtidig skulle alle afholde sig fra arbejde, rejser, leg og spil.

Også bagerne skulle holde fri og kunne derfor ikke bage brød. I stedet bagte de hvedetvebakker dagen før, så folk kunne købe dem dagen inden store bededag og varme dem på selve dagen.

Du skrev den længere udgave af det jeg skrev 

Anmeld

19. maj 2011

Mira0911

StephanieJ skriver:

Så lærte jeg også noget nyt idag... Eller har da fået det at vide da jeg gik i folkeskole... det er altså 12 år siden nu... 

Anmeld

19. maj 2011

NinaNymannMadsen

har spist hveder. det er mums. det er dejligt og en god tradition. asta guffed dem også i sig da og det er første gang hun har fået hveder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.