At tage et mellemnavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Jeg sidder i en situation hvor jeg altid har ønsket mig et mellemnavn/mellemefternavn så at sige. Og nu hvor giftermål er kommet tættere på og han ikke vil tage mit efternavn og vi ikke vil hedder dobbelt sen er jeg endnu mere træt af at jeg ikke har et og han ikke har et mellemnavn som vi begge kan tage. Så vi får lidt af hvert.

Og nu til mit spørgsmål.

Min oldemor havde et mellemnavn som kun blev videregivet til drengebørnene, dvs min mormor ikke har fået det. Og er jo så heller ikke blevet givet videre til hverken min mor eller hendes søskende.

Men min mormors brødre har videregivet dem til både drengeogpigebørn.

Ville det så, med min mormors accept være ok at tilvælge dette mellemnavn? 

Når jeg siger mellemefternavn mener jeg som f.eks skov, bach, Altså et efternavn uden sen på.

Så længe det kan dokumenteres i lige linje op og ned, så kan du til hver en tid tage det.
Det kræver måske lidt papirarbejde fra din side..kontakt til oldefars farfars/morfars/mormors/farmors dåbssted for at få en udskrift af dåbsattest som dokumentation..men ellers så er der ingen problemer.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2011

BabyMus

Anonym skriver:

Snakker ikke rigtig med den side af familien. Altså udover min mormor.

men måske er det også bare min egen tvivl. Altså om jeg vil føle mig tilpas med nanvnet. Synes det er smukt, og vil rigtig gerne have noget fra min mormors familie da hun betyder alt for mig, men igen vil jeg føle mig som en ¤¤¤¤¤¤¤ eller ville det bare være helt upassende til mig. 

Arh okay, så kan jeg godt se det ikke er så nemt. Men igen, jeg synes altså bare du skal gøre det så! Hvis det er et navn I har i familien, så kan jeg ikke se hvorfor de skulle blive sure over du tog det, selvom det oprindeligt kun var for mændene. Og hvis de bliver mopsede bagefter, too bad. (;

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

BabyMus skriver:

Arh okay, så kan jeg godt se det ikke er så nemt. Men igen, jeg synes altså bare du skal gøre det så! Hvis det er et navn I har i familien, så kan jeg ikke se hvorfor de skulle blive sure over du tog det, selvom det oprindeligt kun var for mændene. Og hvis de bliver mopsede bagefter, too bad. (;

Mormors brødre undtagen 1 er døde. - Og de to andre fik aldrig børn.

Så det er jo kun 1 der har det, og så har hans søn og datter det så også.

Så jah, hvorfor ikke. og det ville klinke super godt med min kommende mands efternavn.

Anmeld

18. maj 2011

Sees

Så der var en der skrev, at så længe en i din familie bar dette navn, ville du kunne tage det - Det kommer jo helt an på om navnet er beskyttet eller hvad det er.

Min morfar har et mellemnavn som IKKE er givet videre til nogen - Dette prøvede min onkel at få på et tidspunkt, og det blev afvist, desværre.

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

Sees. skriver:

Så der var en der skrev, at så længe en i din familie bar dette navn, ville du kunne tage det - Det kunne jo helt an på om navnet er beskyttet eller hvad det er.

Min morfar har et mellemnavn som IKKE er givet videre til nogen - Dette prøvede min onkel at få på et tidspunkt, og det blive afvist, desværre.

Det er nemlig rigtigt. Navnet er ikke beskyttet. Det er bare kun hvis man har familierelationer man kan tage det, fordi der ikke er over 2000 der hedder det i DK.

Men fordi det er min oldemors navn kan jeg godt få det.

Anmeld

18. maj 2011

Kloster

Jeg tog et mellemnavn... Ell rettere... Jeg skiftede et ud...

Før jeg blev gift for 12 år siden, hed jeg Rasmussen. Min mand hedder Jensen og det kom jeg til at hedde efter vi blev gift.

Jeg havde så mellemnavnet Elsebeth. Har aldrig brudt mig om det. Fik det pga min far engang kendte en flot pige, der hed Elsebeth. Min mormors mormor hed Kloster som ungpigenavn og dette var blevet givet videre som mellemnavn. Dog havde det ikke været brugt i 4 generationer, så min mor var nødt til at tage det, for jeg kunne få det.

Når det ikke har været brugt i 4 generationer, går det "ud". Jeg gik noget længe og overvejede om jeg skulle skippe Elsebeth og bruge Kloster.

Min mand hedder nemlig Busk til mellemnavn og det kunne jeg ikke få. Det skal man vist "fødes" til. Jeg kunne i hvert fald ikke få det. Kun med bindestreg + 3000,- Nope... Så ville jeg have mit eget. Vores drenge hedder alle Busk til mellemnavn, men jeg håber da på, nogle af mine børnebørn kommer til at bruge navnet Kloster.

Jeg fik det i perioden, hvor det var gratis.

Bruger faktisk kun Kloster som efternavn. Hedder jo også Jensen, men jeg synes Kloster er pænere

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

Kloster skriver:

Jeg tog et mellemnavn... Ell rettere... Jeg skiftede et ud...

Før jeg blev gift for 12 år siden, hed jeg Rasmussen. Min mand hedder Jensen og det kom jeg til at hedde efter vi blev gift.

Jeg havde så mellemnavnet Elsebeth. Har aldrig brudt mig om det. Fik det pga min far engang kendte en flot pige, der hed Elsebeth. Min mormors mormor hed Kloster som ungpigenavn og dette var blevet givet videre som mellemnavn. Dog havde det ikke været brugt i 4 generationer, så min mor var nødt til at tage det, for jeg kunne få det.

Når det ikke har været brugt i 4 generationer, går det "ud". Jeg gik noget længe og overvejede om jeg skulle skippe Elsebeth og bruge Kloster.

Min mand hedder nemlig Busk til mellemnavn og det kunne jeg ikke få. Det skal man vist "fødes" til. Jeg kunne i hvert fald ikke få det. Kun med bindestreg + 3000,- Nope... Så ville jeg have mit eget. Vores drenge hedder alle Busk til mellemnavn, men jeg håber da på, nogle af mine børnebørn kommer til at bruge navnet Kloster.

Jeg fik det i perioden, hvor det var gratis.

Bruger faktisk kun Kloster som efternavn. Hedder jo også Jensen, men jeg synes Kloster er pænere

Okay.. Jamen det lyder jo lidt som min historie..

så måske det ikke ville være så slemt at tage..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.