At tage et mellemnavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.050 visninger
16 svar
0 synes godt om
18. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg sidder i en situation hvor jeg altid har ønsket mig et mellemnavn/mellemefternavn så at sige. Og nu hvor giftermål er kommet tættere på og han ikke vil tage mit efternavn og vi ikke vil hedder dobbelt sen er jeg endnu mere træt af at jeg ikke har et og han ikke har et mellemnavn som vi begge kan tage. Så vi får lidt af hvert.

Og nu til mit spørgsmål.

Min oldemor havde et mellemnavn som kun blev videregivet til drengebørnene, dvs min mormor ikke har fået det. Og er jo så heller ikke blevet givet videre til hverken min mor eller hendes søskende.

Men min mormors brødre har videregivet dem til både drengeogpigebørn.

Ville det så, med min mormors accept være ok at tilvælge dette mellemnavn? 

Når jeg siger mellemefternavn mener jeg som f.eks skov, bach, Altså et efternavn uden sen på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2011

Mor til Mike

Anonym skriver:

Jeg sidder i en situation hvor jeg altid har ønsket mig et mellemnavn/mellemefternavn så at sige. Og nu hvor giftermål er kommet tættere på og han ikke vil tage mit efternavn og vi ikke vil hedder dobbelt sen er jeg endnu mere træt af at jeg ikke har et og han ikke har et mellemnavn som vi begge kan tage. Så vi får lidt af hvert.

Og nu til mit spørgsmål.

Min oldemor havde et mellemnavn som kun blev videregivet til drengebørnene, dvs min mormor ikke har fået det. Og er jo så heller ikke blevet givet videre til hverken min mor eller hendes søskende.

Når jeg siger mellemefternavn mener jeg som f.eks skov, bach, Altså et efternavn uden sen på.

Det ville det vel? go for it.

Anmeld

18. maj 2011

LRJ

Anonym skriver:

Og nu til mit spørgsmål.

Tror nok du skal have accept af det meste af familien og hvis det er et navn som der er under 500 i dk der hedder skal du have lov af halvdelen af dem før at kunne få navnet

Anmeld

18. maj 2011

Worldwide

Anonym skriver:

Og nu til mit spørgsmål.

Så længe det er et navn der er i din slægt, ligemeget hvem der har båret det, kan du bruge det Det samme hvis din kærestes oldermor har et navn i gerne vil have kan i begge få det.. Ved at din kæreste tager det, får du automatisk 'ret' til at bruge dette navn når i bliver gift

Det var hvad vi fik af vide ved præsten da vi spurgte ind til mellemnavne/efternavne

Anmeld

18. maj 2011

sophiemy

Mener ikke du skal have lov af nogle til at tage et mellemnavn. Det er i princippet jo bare et ekstra fornavn - og du skal heller ikke spørge nogen om lov for at skifte navn til "maria"

Efternavne skal du have lov til under visse omstændigheder, men der er en liste over frie efternavne på nedenstående link

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/soeginavnelister/frieefternavne/

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

Det er ikke så meget med hvad om det er lovligt. Det er det. Ikke lige det efternavn fordi der ikke er mere end 2000 der hedder det. men det er jo i min familie og derfor må jeg gerne tage det.

Det er mere sådan i forhold til egen familie, hvad de vil sige til det.

Ville i blive stødt, eller irriterede eller hvordan man nu ska sige det, hvis jeres fars, søsters, datters, datter tog sin oldemors efternavn (Som også er dit) og brugte som mellemnavn?

Især når nu oldemor kun gav drengebørnene mellemnavnet? Dog har disse givet deres piger navnet også.

Anmeld

18. maj 2011

BabyMus

Jeg ville i hvert fald ikke blive stødt på nogen måde. Hvis det er et navn I har i jeres familie, så kan jeg ikke se at nogle skulle sige noget til at du tar navnet, selvom du er pige, og de andre der har det er på drengenes side.

Men ellers så tal da med dem i din familie der hedder det, og hør hvad de siger til det. Så ved du det da med sikkerhed inden du gør noget. (:

Anmeld

18. maj 2011

mulle7430

så længe du er i familie kan du tage det....jeg fik michael´s mellemnavn og efternavn og vi er ikke gift og min datter fik mit mellemnavn betty ( efter min mormor ) da jeg slette mit...men ved ikke om det stadig er gratis det var det ihvertfalde da vi skifte mellem/efternavne herhjemme

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

BabyMus skriver:

Jeg ville i hvert fald ikke blive stødt på nogen måde. Hvis det er et navn I har i jeres familie, så kan jeg ikke se at nogle skulle sige noget til at du tar navnet, selvom du er pige, og de andre der har det er på drengenes side.

Men ellers så tal da med dem i din familie der hedder det, og hør hvad de siger til det. Så ved du det da med sikkerhed inden du gør noget. (:

Snakker ikke rigtig med den side af familien. Altså udover min mormor.

men måske er det også bare min egen tvivl. Altså om jeg vil føle mig tilpas med nanvnet. Synes det er smukt, og vil rigtig gerne have noget fra min mormors familie da hun betyder alt for mig, men igen vil jeg føle mig som en ¤¤¤¤¤¤¤ eller ville det bare være helt upassende til mig. 

Anmeld

18. maj 2011

Anonym trådstarter

mulle7430 skriver:

så længe du er i familie kan du tage det....jeg fik michael´s mellemnavn og efternavn og vi er ikke gift og min datter fik mit mellemnavn betty ( efter min mormor ) da jeg slette mit...men ved ikke om det stadig er gratis det var det ihvertfalde da vi skifte mellem/efternavne herhjemme

Det koster vist omkring 50o kr. nu.

Og tak for svar. Til jer alle sammen. ): Det er rart lige at hører lidt flere perpektiver på det.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.