Øv for en amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2011

Sitrani

Et lille tip: Prøv at tømme lidt mælk ud, inden din datter skal tage fat.. Hvis de er så spændte, som du skriver, så kan "hårdheden" jo forsvinde lidt, hvis du tømmer dem inden....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2011

Anonym trådstarter

Mus84 skriver:

Hej.

Og må jeg sige hvor ligner vores situation også hinanden.. Jeg fødte også for 2 uger siden, og har også lidt amme problemer eller jeg havde.. Blev sendt hjem på 2. dagen og allerede om aftenen der måtte jeg have hjælp fra barselsgangen til at ligge hende til et spændt bryst. Om morgenen måtte jeg derind fordi jeg igen ikke kunne ligge hende til det spændte bryst, og måtte derfor have det malket ud derinde, der tilbød de så også at vi blev indlagt igen så vi fik styr på amningen.

Jeg havde også sår meget slemme sår! av for den da! Nu er det ene bryst helt fint og mærker hende slet ikke tage fat der, men til gengæld kommer der rigtig meget mælk ud fra det bryst! Det andet bruger jeg suttebrik som hun heldigvis gerne vil tage af. Fordi hun ikke tager ordentlig fat hver gang og hurtig kommer sår på.. Har du prøvet forskellige suttebrikker evt??

Men kan kun sige der er mange af os i samme situation, og det er hårdt virkelig hårdt! Jeg er også bare i så meget underskud af søvn, og det er så frustrerene når man ikke ved hvorfor hun græder og kan til tider ikke trøste hende.. Vi kan bare bakke hinanden op herinde og bare få den erfaring alle andre har herinde som har været det igennem og som siger det bliver bedre, vi er bare i den fase lige nu

Men hvad med evt udmalkning, altså prøve at give hende din mælk på flaske, for at aflaste brystet og dig selv lidt? Det har jeg virkelig overvejet og endda også købt en brystpumpe tør bare ikke rigtig sprænge ud i det endnu.. Nogen der har nogen erfaring med dette?

Håber det gav lidt mening og gav lidt hjælp og håb og gejst  som vi alle ind imellem godt kunne bruge lidt af

Linda

tak for svar.

Det er allerede blevet meget bedre. MEN har dog besluttet og forliget mig med tanken om at amning og mig bare ikke er et makkerpar, og det derfor ikke er noget som skal fortsætte i lang tid endnu.

Skønt at det fungerer osv, selv om hun sover meget, og mine bryster derfor altid ender med at være overspændte, så hun næsten ik kan få fat. Men vi klarer os igennem - men jeg er bare ikke mentalt med i det. Tænker når nu man skal amme så meget og i så lang tid, så skal det være godt for os begge. Gav hende en flaske den anden aften med MME, og nøj følelsen i kroppen var bare helt anderledes - afslappet. Så det gjorde lige det sidste til at jeg nu føler mig sikker på at fade amningen ud. Det skal ikke gøre hurtigt eller her og nu, bare ligeså stille. Har udskiftet go'nat amningen til en flaske MME, og vil så køre med dette i en periode, inden jeg napper endnu en amning fra.

Så nu må vi se hvordan det kommer til at forløbe..!

Anmeld

21. maj 2011

Anonym trådstarter

AnneAlbertsen skriver:

Havde du en god fødsel?

Jeg sidder og tænker på at det ikke er ret lang tid siden du har født. 

Du har et barn i forvejen og at få et mere er en kæmpe udfordring for mor. Der sker så mange skred i alt det trygge og kendte og man ønsker til tider at alt var som før. 

Du er fuld af hormoner og følelser. GRÆD! Føl de følelser du føler. Giv dig selv lov! Få far til at tage den lille (hvis du kan) og gå en tur eller tag væk med den store. Mærk at det i havde ikke er ændret. 

Hvis du har sår og revner på brysterne så er her et par gode råd (jeg døjede med revner i 1/2 år indtil jeg fandt frem til disse løsninger):

Tag en stofble klip den i små firkanter 3X3 cm. 

Put dem i en gryde og dæk dem med vand. Lad det koge et øjeblik. Put nu disse stykker sammen med vandet i en skål og lidt senere evt. i en pose. 

Luft brysterne så ofte du kan gerne med en varm hårtørrer. Når brysterne så skal pakkes ind, så put en kogt våd klud på, det fremskynder helingsprocessen. Drop cremer og alverdens ting og sager, det forsinker processen.

Når du sover så lig med bare bryster. Når du skal amme, så læg en stofble hen over det bryst du ikke ammer fra. 

Når disse gode råd er sagt. Så giv dig selv en deadline for hvor længe du vil forsøge. En dag mere/en uge mere/14 dage eller 2 mdr. 

MEN det er ikke forkert ikke at have lyst til amme sit barn!!!! Alt det du har været igennem graviditet og ikke mindst fødslen er så kropsligt og fysisk at man helt trænger til en pause, men den får man ikke for man skal stadig bløde og man skal have efterveer og man skal amme (nogle gange i smerte). 

Men husk at give dig selv lov til at være ked af det. Find ud af om det er noget andet end amningen du er ked af. Fødslen/kæresten/din krop/den store der pludselig er blevet alt for stor...

For dælen der er SÅ mange nye ting igen i det at blive mor for anden gang...

De kærligste tanker 

Anne

Tusind tak for svar.

Havde en super fødsel. 4-5 timer fra start til slut, ingen bristninger, fødte i vand, ingen smertelindring osv. Så en rigtig positiv oplevelse.

Græder når jeg har behov, og har en super mand, som trøster og er god til at se objektivt på tingene og komme med gode råd.

Alt i alt bunder det jo nok i ens egen forventninger til sig selv, som bare er alt for høje + de forventninger og tanker man tror andre har til en.

Men nu 2 uger efter fødslen, går det hele heldigvis meget bedre..!

Anmeld

21. maj 2011

foto på lærred

For mig tog til næsten 3 uger hvor det gjorde hammerondt. Derefter gik det næsten fra den ene dag til den anden hvor det blev meget bedre.

Jeg har ikke læst de andre svar så ved ikke om du har svaret. Men at de er overspændte, kan det være fordi der går for lang tid i mellem at de bliver "tømt"?

Hvis der kommer revner osv. så fik jeg anbefalet hvidkålsblad som man lige river med en gaffel så det safter lidt, som man bruger i mellem amningerne (det giver ikke smag for baby)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.