social & sundheds acc ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2011

bøgelund

Fru Nielsen skriver:

Jaja det er rigtig, men ender jo ud med at være assistent, og egentlig derofr jeg bare kaldt det det.....

jeg har taget det hele i en køre.. og er nu assistent.. noget bestemt du vil vide? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2011

numsefisk

Profilbillede for numsefisk
bøgelund1 skriver:

jeg har taget det hele i en køre.. og er nu assistent.. noget bestemt du vil vide? 

Jeg begynder som hjælper på mandag og tager dem begge ud i en køre

Mere ved jeg faktisk ikke

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

12. maj 2011

Fru Nielsen

bøgelund1 skriver:

Jamen alt.... Lige fra økonomi osv osv......

Anmeld

12. maj 2011

Fru Nielsen

IsabellaCiinea skriver:

Ja okay, men der kan du jo søge om at få voksen elevløn, da du er over 25

Hvor meget er det, ved du det???

Anmeld

12. maj 2011

akskovmose

I sommers blev jeg færdig med sosa - uddannelsen, jeg blev optaget direkte på uddannelsen, uden at skulle have hjælperuddannelsen først, dvs jeg gjorde det på 1 år og 8 mdr (mener jeg) Jeg havde lige som du 3 børn under uddannelsen. Jeg fik voksenelevløn, svarrende til løntrin 11, inden for det kommunale knap 18.000.- før skat. Jeg havde nogle klassekammerater som tog uddannelsen som et sammenhængende forløb først hjælper pg direkte på assistent.. Det er en god bred uddannelse, som jeg syntes man kan bruge på mange områder. Nu ved jeg ikke hvilken landsdel du kommer fra, men her i region midtjylland, bliver der VOLDSOMT skåret i sosa'erne, så der er ikke meget arbejde at få.

I selve skoleperioderne, arbejdede vi både med alm klasseundervisning, men hovedsagelig som arbejdsgrupper, og med vejleder på.. (har gået på sosu-skolen i Herning) 

Glæd dig til at komme igang, du kan lære meget, både fagligt men ikke mindst om dig selv også..

Pøj Pøj med uddannelsen..

Annette

Anmeld

12. maj 2011

BellaCiinea

Fru Nielsen skriver:

Hvor meget er det, ved du det???

Tjah det har Akskovmose lige svaret på, så slap jeg for at finde ud af det

Anmeld

12. maj 2011

Mimic

Du kan KUN få voksenelevløn hvis du er over 25 OG har minimum 1 års relevant arbejdserfaring, inden for området, jeg er færdig med udd. til hjælper her i juni og håber på at komme videre på assistent. hjælper uddannelsen giver dog stadig ikke mulighed for at få voksenelevløn på assistent uddannelsen, da praktikken ikke tæller som reelt arbejde.

desuden er det i det sydlige jylland (går på skole i fredericia) svært at komme ind på skolen og uddannelsen til ass. da der er utroligt mange ansøgere...

Anmeld

12. maj 2011

CamillaValby

Mimic skriver:

Du kan KUN få voksenelevløn hvis du er over 25 OG har minimum 1 års relevant arbejdserfaring, inden for området, jeg er færdig med udd. til hjælper her i juni og håber på at komme videre på assistent. hjælper uddannelsen giver dog stadig ikke mulighed for at få voksenelevløn på assistent uddannelsen, da praktikken ikke tæller som reelt arbejde.

desuden er det i det sydlige jylland (går på skole i fredericia) svært at komme ind på skolen og uddannelsen til ass. da der er utroligt mange ansøgere...

Til TS.
Der er meget gruppe arbejde i skole perioden. Det burde ikke variére fra skole til skole, men den skole jeg går på har vi mange lektier for altså læsestof så du skal sætte tiden af til det, og specielt hvis du virkelig gerne vil gøre noget ud af det.

Anmeld

12. maj 2011

bøgelund

Fru Nielsen skriver:

Jamen alt.... Lige fra økonomi osv osv......

jamen da du jo er over 25, kan du søge om voksenelevløn.. 

og grundet din alder, tror jeg ikke du behøver grundforløbet.. af hvad jeg ved, så kan man ikke tage det sammenhængende forløb mere. så når du er færdig med hjælperen, skal du søge ind på assistenten.. 

Anmeld

12. maj 2011

Kloster

Hej.

Jeg er ssa og har været udlært i ca 2½ år. Jeg arbejder på et pl.hjem og er ene ssa på en etage.

Jeg har også 3 børn og jeg må indrømme, at det var hårdt at tage denne udd med 3 børn, hus, mand, aftaler, forpligtelser, lektier, praktikker osv osv.

Jeg lavede lektier 6 dage om ugen. Holdte fri om lørdagen. Og jeg kunne først lave lektier efter kl 20, når den mindste (født 2004) var kommet i seng. Det var meget alm at jeg lavede lektier til over midnat. Men men men..... Jeg er også meget selvkritisk. Mit arbejde skal ikke være "godt nok" Det skal være det bedste, jeg kan lave.

Jeg tog også ssh og ssa næsten i rap. Kun med 3 måneders arbejde imellem. Og jeg kan huske, jeg var MÆTTET og træt af at være elev, da jeg nåede til min sidste praktik i hjemmeplejen. Det var i december måned og jeg var sgu lige ved at få stress. Puhha....

Jeg følte ikke jeg havde været andet end elev og lavet lektier i 2½ år. Men jeg kom igennem det til UG

Jeg havde været ufaglært i 1 år, så jeg vidste godt hvad arbejdet indebar.

Økonomisk fik jeg aktiveringsydelse pga jeg kun var ansat på 20 timer som afløser. Dette var i 2005.

Nu er jeg jo så udlært og har 2½ års erfaring indenfor plejehjemmet. Men der er mange muligheder. Fx har høreklinikken i nordjylland søgt ssa'er. Nogle stillinger på kommunekontorer kan en ssa'er besidde. Man kan jo selv blive gruppeleder ell få forskellige funktioner i sit alm arbejde, fx blekoordinator, demenskoordinator osv.

Men vil lige sige at jeg synes, der er en stigende tildens til nærmest at springe ssh udd "over". Man bør huske på, at netop på denne udd, lærer man de allermeste grundlæggende og basale ting i sit arbejde med mennesker. Ikke at forklejne nogen, men de ssa'er der springer over ssh udd, kommer altså til at mangle noget helt grundlæggende og basalt viden.

VH Kloster

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.