Hej.
Jeg er ssa og har været udlært i ca 2½ år. Jeg arbejder på et pl.hjem og er ene ssa på en etage.
Jeg har også 3 børn og jeg må indrømme, at det var hårdt at tage denne udd med 3 børn, hus, mand, aftaler, forpligtelser, lektier, praktikker osv osv.
Jeg lavede lektier 6 dage om ugen. Holdte fri om lørdagen. Og jeg kunne først lave lektier efter kl 20, når den mindste (født 2004) var kommet i seng. Det var meget alm at jeg lavede lektier til over midnat. Men men men..... Jeg er også meget selvkritisk. Mit arbejde skal ikke være "godt nok" Det skal være det bedste, jeg kan lave.
Jeg tog også ssh og ssa næsten i rap. Kun med 3 måneders arbejde imellem. Og jeg kan huske, jeg var MÆTTET og træt af at være elev, da jeg nåede til min sidste praktik i hjemmeplejen. Det var i december måned og jeg var sgu lige ved at få stress. Puhha....
Jeg følte ikke jeg havde været andet end elev og lavet lektier i 2½ år. Men jeg kom igennem det til UG 
Jeg havde været ufaglært i 1 år, så jeg vidste godt hvad arbejdet indebar.
Økonomisk fik jeg aktiveringsydelse pga jeg kun var ansat på 20 timer som afløser. Dette var i 2005.
Nu er jeg jo så udlært og har 2½ års erfaring indenfor plejehjemmet. Men der er mange muligheder. Fx har høreklinikken i nordjylland søgt ssa'er. Nogle stillinger på kommunekontorer kan en ssa'er besidde. Man kan jo selv blive gruppeleder ell få forskellige funktioner i sit alm arbejde, fx blekoordinator, demenskoordinator osv.
Men vil lige sige at jeg synes, der er en stigende tildens til nærmest at springe ssh udd "over". Man bør huske på, at netop på denne udd, lærer man de allermeste grundlæggende og basale ting i sit arbejde med mennesker. Ikke at forklejne nogen, men de ssa'er der springer over ssh udd, kommer altså til at mangle noget helt grundlæggende og basalt viden.
VH Kloster