Ja den er faktisk ikke helt nem den debat...
Jeg tror faktisk det er fordi vi er blevet mere selvbevidste og klogere på livet og erfaringer fra andre i familien og vennerne..
I gamle dage, da lægen var den absolut klogeste i byen, stolede man blindt på lægen.. Nogle gange gik det skidt men langt de fleste gange gik det godt.. men de gange tingene er gået skidt er logisk nok blevet blæst meget mere op, da det er det der interessere folk mest - altså skandaler... Når man har hørt tilpas mange skandaler så ryger ens evne til at stole på mennesket og dermed vælger man at "overbooke" sin viden... Second appinion (staves) osv...
Men jeg tror i den grad også at det handler om at vi som menneske med tiden stoler mere på os selv og vores dømmekraft.. Vi er blevet mere bevidste (ved hjælp af forskning bl.a.) om hvor ddet gør ondt når man har et hjerteanfald eller hvordan det gør ondt når man har forstuvet en fod eller har influenza eler lign... Det er også pga medierne at vi har mere viden indenfor sygdomme osv.. Der bliver vist nye forskningsresultater som man kan læse om.. Og det er bare ikke altid at ens læge lige når at opdatere sig indenfor et bestemt felt...
De fleste praktiserende læger har heller ikke special viden.. Og nogle gange er denne special viden så bred at de stadig ikke ved en disse om bestemte områder...
Eksempel: Jeg har en søvn sygdom der hedder idiopatisk hypersomni og har været på forskellig slags medicin.. En dag da jeg alligevel snakkede med lægen om noget helt helt andet, spurgte han faktisk ind til min mediccin og sådan, og fortalte at det var fordi han stod med en problemstilling mht medicinering af en der havde den samme sygdom.. han spurgte MIG til råds, fordi han ikke vidste noget om det.. Han giver bare min medicin fordi en anden læge (special læge) havde sat min diagnose..
Dertil skal det lige siges at min egen læge har speciale indenfor neurologi (som min sygdom hører inde under)...
Jeg tror også at vi med tiden forventer mere og merec af vores læger... Vi er blevet nogle forkælede møgunger for at sige det lige ud.. Vi forventer at lægen ved alt (som i gamle dage, hvor der bare ikke var nær så meget at vide) og samtidig forventer vi at få undersøgelser osv når vi siger til... Så samtidig med at vi forventer alt for meget af lægen og samtidig er vi sværer at stille os tilfreds...
Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det, men vi er med tiden blevet dårligerre til at stole på andre mennesker, og det tror jeg er fordi vi har fået indblik i hvor mange onde mennesker der er i verden.
Jeg synes bestemt det er fint at være kritisk overfor lægen siger og mener, da lægens egen mening/erfaring altid vil ha en hvis betydning.. Samtidig kan han jo ikke mærke hvordan hovedpinen føles på os, og derfor er det, synes jeg, vigtigt at man lærer at udtrykke sig klart og tydeligt og måske i billedform for at være sikker på at lægen ved mere præcist hvordan det gør ondt..
Fx; det føles som om der sidder en lille mand i mit knæ og banker med et søm..
Så ved lægen mere præcist hvordan det føles..