lægen, en autoritet!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.486 visninger
20 svar
0 synes godt om
9. maj 2011

Caroline86

Hej tøser.

Først: det her er IKKE en debat som hvem der vælger at følge/ikke følge vaccinationsprogrammet! Det er blot det eksampel jeg bruger!!!

Here goes:

Jeg har tænkt meget over hvordan vi betragter vores læger. Tidligere var lægens ord det altafgørende, det alvidende og ALLE lyttede til hvad lægen sagde og rettede sig efter det. Da Camel (cigaretter) lavede en reklame hvor "lægen SELV røg Camel" steg deres salgstal VOLDSOMT...

Nå.. I dag virker det som om vi kun lytter til lægen anbefalinger hvis vi selv er enige!? Altså... Mit eksempel:

Jeg har ALDRIG hørt en læge der fraråder at børnene følger vaccinationsprogrammet.

Jeg talte med min læge forleden da jeg havde Laura dernede IGEN. Vi talte om at de jo konkluderer at det VAR mæslinger hun havde i december og talte om epædimien osv og blev ret hurtigt enige om at det er forkasteligt at nogen ikke følger det og derved risikerer at smitte små børn som Laura (hun var 9 mdr.).

Jeg er udmærket klar over at der er alle mulige grunde til at forældre fraråder disse vacciner, men hvorfor lytter man ikke til "lægens kloge ord" længere? Det gør sig også gældende med mange andre ting. At hvis "lægen ikke er enig, så har h*n ikke ret"... hmm.. det er i hvert fald den opfattelse jeg har!

Er lægen holdt op med at være en autoritet? Politiet er til dels, men er lægen også? Hører man kun efter hvad lægen siger hvis h*n siger det man gerne vil høre?

Er det fordi vi selv er blevet så kloge at vi selv stiller diagnoser og drager konklusioner eller er det netop fordi vi IKKE er ret kloge at vi ikke lytter?

Jeg lytter ikke altid. Men jeg har som oftest ret når jeg ikke lytter! Både ift. mig selv og ift. Laura. Jeg råbte alarm da hun blev syg i december men lægen mente det var en simpel virus. Vi endte med at drøne ind og ud af hospitalet, som I måske kan huske... Jeg har mærket i min krop at der var optakt til noget ifm. min sygdom. Lægen sagde nej, for den neurologiske undersøgelse var som den plejede. Jeg blev ved at sige jeg kunne mærke der var noget galt og at jeg ville have behandling, men de sendte mig hjem. Dagen efter fik jeg en ny parese...

Hvad tænker du? Er din læge en autoritet? hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg håber det bliver en god debat

HUSK: det er IKKE for at pege fingre af dem der vælger ikke at få børnene vaccineret!!!!

Knus Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2011

Caroline86

den røg dælme hurtigt ned...

op igen

Anmeld

9. maj 2011

Aves.

Caroline86 skriver:

Hej tøser.

Først: det her er IKKE en debat som hvem der vælger at følge/ikke følge vaccinationsprogrammet! Det er blot det eksampel jeg bruger!!!

Here goes:

Jeg har tænkt meget over hvordan vi betragter vores læger. Tidligere var lægens ord det altafgørende, det alvidende og ALLE lyttede til hvad lægen sagde og rettede sig efter det. Da Camel (cigaretter) lavede en reklame hvor "lægen SELV røg Camel" steg deres salgstal VOLDSOMT...

Nå.. I dag virker det som om vi kun lytter til lægen anbefalinger hvis vi selv er enige!? Altså... Mit eksempel:

Jeg har ALDRIG hørt en læge der fraråder at børnene følger vaccinationsprogrammet.

Jeg talte med min læge forleden da jeg havde Laura dernede IGEN. Vi talte om at de jo konkluderer at det VAR mæslinger hun havde i december og talte om epædimien osv og blev ret hurtigt enige om at det er forkasteligt at nogen ikke følger det og derved risikerer at smitte små børn som Laura (hun var 9 mdr.).

Jeg er udmærket klar over at der er alle mulige grunde til at forældre fraråder disse vacciner, men hvorfor lytter man ikke til "lægens kloge ord" længere? Det gør sig også gældende med mange andre ting. At hvis "lægen ikke er enig, så har h*n ikke ret"... hmm.. det er i hvert fald den opfattelse jeg har!

Er lægen holdt op med at være en autoritet? Politiet er til dels, men er lægen også? Hører man kun efter hvad lægen siger hvis h*n siger det man gerne vil høre?

Er det fordi vi selv er blevet så kloge at vi selv stiller diagnoser og drager konklusioner eller er det netop fordi vi IKKE er ret kloge at vi ikke lytter?

Jeg lytter ikke altid. Men jeg har som oftest ret når jeg ikke lytter! Både ift. mig selv og ift. Laura. Jeg råbte alarm da hun blev syg i december men lægen mente det var en simpel virus. Vi endte med at drøne ind og ud af hospitalet, som I måske kan huske... Jeg har mærket i min krop at der var optakt til noget ifm. min sygdom. Lægen sagde nej, for den neurologiske undersøgelse var som den plejede. Jeg blev ved at sige jeg kunne mærke der var noget galt og at jeg ville have behandling, men de sendte mig hjem. Dagen efter fik jeg en ny parese...

HUSK: det er IKKE for at pege fingre af dem der vælger ikke at få børnene vaccineret!!!!

Knus Caroline

For mig er de...men jeg tror det hele glider lidt fordi folk går hjem og googler sygdomme, læser om de fejl der laves af læger og som altid er skete og altid vil ske, det er jo mennesker...og så kommer der en eller anden holdning affødt af EB og BT og deres spisesedler som jo kun handler om at sælge aviser...

Det tror jeg er det der sker....synes det er trist, da lægerne jo har ekspertice og sidder med den sidste nye viden...selvfølgelig er det ok at forholde sig kritisk, men altså...

Giver det her mening eller?

Anmeld

9. maj 2011

JacobsMoar

Jeg tror tit vi google'er tingene for meget, og derfor "ser" nogle symptomer som vi ikke rigtig har haft, men som vi pludselig får.. Helt uden at vide det.. 

Derudover er læge blevet et mere almindeligt arbejde, lægen anses ikke for byens kloge mand mere.. Og deraf drager man sine egne konklusioner.. 

Jeg synes man skal lytte til lægen, men også til sig selv.. Jeg har faktisk et meget godt eksempel:

Jeg vred rundt i knæet på en skiferie, det kunne hverken strækkes helt, men heller ikke bøjes helt.. Da jeg kom hjem blev det bedre, men aldrig helt godt, så jeg tog til lægen, min læge undersøgte knæet og blev enig med sig selv om, at det var ikke noget og det skulle bare genoptrænes.. Jeps, det gjorde jeg så, nu var der jo givet grønt lys.. 
Det blev bare aldrig godt.. Så jeg tog til lægen igen.. Hmm, neej.. Det kunne han godt se, han var ikke meget for det, men sendte mig videre til scanning..
Svaret på scanningen kom, og tjaa.. Ingenting at se, lægen grinte nærmest og sagde; Ja, det var jo også det jeg sagde..
Nå, så måtte det jo bare være mig den var gal med.. Men det blev ved, det blev aldrig rigtig godt, og det gjorde konstant ondt..
Jeg valgte derefter at bestille tid hos en anden læge i samme lægehus, forklarede hende hele forløbet.. det kunne hun jo godt se, det var stadig ikke godt nok..
Jeg blev sendt videre til fysioterapeut.. Han dom var: Skadet minisk, som har siddet i klemme, og deraf blev "løs" og hypermobile led, derfor jeg ikke selv kunne genoptræne det.. 

Var jeg ikke blevet ved, havde mit knæ stadig ikke været på toppen, så lyt til lægen, men også dig selv

Anmeld

9. maj 2011

Mi

For mig er lægen ikke en autoritet men en fagperson. Jeg lytter til lægen, men ved også at de er mennesker og at lægen laver vurderinger og skøn i mange tilfælde, hvor der ikke kan laves prøver og lign for at diagnosticere. Jeg tager imod anbefalinger fra lægen, men stoler også  på min egen intuition.

Anmeld

9. maj 2011

Caroline86

Eva. skriver:

For mig er de...men jeg tror det hele glider lidt fordi folk går hjem og googler sygdomme, læser om de fejl der laves af læger og som altid er skete og altid vil ske, det er jo mennesker...og så kommer der en eller anden holdning affødt af EB og BT og deres spisesedler som jo kun handler om at sælge aviser...

Det tror jeg er det der sker....synes det er trist, da lægerne jo har ekspertice og sidder med den sidste nye viden...selvfølgelig er det ok at forholde sig kritisk, men altså...

Giver det her mening eller?

ja, masser af mening

Og tror du har ret...

Wikipedia og google er faktisk ikke altid vores ven

Men ja, du har nok ret! Vi er selv blevet for kloge... vores små lommediagnoser kommer frem og så tager lægen nok fejl hvis de ikke er enige..

Jeg synes så ikke at lægerne bliver trænet nok med patienter... "der skal spares"... min søs bliver færdig med sin kandidat her til sommer og hun siger også der er skåret ALT for meget ned på praktikken... Hun har så valgt at tage noget af uddannelsen i udlandet hvor hun har fået lov til at have med patienter at gøre og det ruster hende vist lidt bedre

Jeg synes bare det er underligt med den udvikling i autoriter...

Anmeld

9. maj 2011

SSL

Jeg tænker at man kan være ualminelig uheldig og få en rigtig dårlig læge, som faktisk bare ønsker at være førtidpensioneret (føles det som).. Jeg havde en læge, da jeg boede i Rødovre, og han var SÅ dårlig, han lavede den ene fejl på den anden, det endte med at jeg fik en ekstraordinær tid hos min læge i taastrup - og han måtte spørge hvem min læge var, for det var helt forkasteligt dén diagnose jeg fik, ham stolede jeg ikke en meter på! Det var nu ikke noget alvorligt, men hvad hvis det var???

Jeg synes at der efterhånden høres og mange mange dårlige læger, og at folk fejl diagnostiseres (staves), jeg hører om mange der er utrygge ved deres læger, og sådan bør det ikke være.. Jeg tror man er heldig hvis man udelukkende har en god læge, som man er inderligt glad for Men jeg tror da på at findes

Anmeld

9. maj 2011

Aves.

Caroline86 skriver:

ja, masser af mening

Og tror du har ret...

Wikipedia og google er faktisk ikke altid vores ven

Men ja, du har nok ret! Vi er selv blevet for kloge... vores små lommediagnoser kommer frem og så tager lægen nok fejl hvis de ikke er enige..

Jeg synes så ikke at lægerne bliver trænet nok med patienter... "der skal spares"... min søs bliver færdig med sin kandidat her til sommer og hun siger også der er skåret ALT for meget ned på praktikken... Hun har så valgt at tage noget af uddannelsen i udlandet hvor hun har fået lov til at have med patienter at gøre og det ruster hende vist lidt bedre

Jeg synes bare det er underligt med den udvikling i autoriter...

Ja, det er både trist og underligt at udviklingen er sådan...og alle de neskæringer indenfor uddannelser, og så dem der har med mennesker at gøre, det er så sørgeligt...

Anmeld

9. maj 2011

Ranarupta

Caroline86 skriver:

Hej tøser.

Here goes:

Knus Caroline

Ihh, smuksak, du fik sat ord på, hvad jeg flere gange har prøvet på.

Jeg er undrende ligesom du er. Så håber, at der er nogen, der kan udvide min horisont  

Anmeld

9. maj 2011

Bshizzle

Mi skriver:

For mig er lægen ikke en autoritet men en fagperson. Jeg lytter til lægen, men ved også at de er mennesker og at lægen laver vurderinger og skøn i mange tilfælde, hvor der ikke kan laves prøver og lign for at diagnosticere. Jeg tager imod anbefalinger fra lægen, men stoler også  på min egen intuition.

Den hopper jeg med på..

I nogle tilfælde er det osse endt med at jeg har fået ret, og lægen ikke skønnede det så galt... selvom det var galt..!

Men jeg lytter og tager da imod de råd min læge kommer med.
Men må ærlig indrømme at jeg ikke altid følger de råd, for mange gange er de råd ej hjulpet på mig/os.

Men helt sikkert.. jeg er er en god lytter..
Og min læge er rigtig god til at snakke  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.