lærer vs socialrådgiver - del ud af jeres erfaringer :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.579 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. maj 2011

Lunae

Jeg står og overvejer om jeg skal søge ind på lærer eller socialrådgiver! er der nogen, som kunne have lyst til at dele ud af deres erfaringer, både om uddannelserne, men ligeledes om arbejdet bagefter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2011

tinasmor

Jeg tror selvfølgelig det kommer helt an på hvor man arbejder. Men jeg har to veninder som er lærere i KBH. Det er nogle hårde skoler og de er faktisk efter kun ganske få år (4 og 6 år) næsten klar til at smide håndklædet i ringen. De siger det er hårdt at have 6 timer hver dag hvor der ud over det faglige også er en hel masse konflikter, elever der er krop umulige, larm osv. Selvfølgelig siger de også, at der er en masse givende ved arbejdet, men alligevel føler de slet ikke at de var rustet nok til at komme ud og undervise fordi uddannelsen var så overfladisk. Men igen tror jeg måske meget det kommer an på hvilken skole man vil arbejde på. Jeg har personlig ikke selv erfarring med nogle af de to job du overvejer.

Held og lykke med hvilken vej du vælger.

Anmeld

6. maj 2011

qp

Lunae skriver:

Jeg står og overvejer om jeg skal søge ind på lærer eller socialrådgiver! er der nogen, som kunne have lyst til at dele ud af deres erfaringer, både om uddannelserne, men ligeledes om arbejdet bagefter

Du har masser af ferie som lærer hvilket er en fordel når man har børn

Anmeld

6. maj 2011

eElak

Jeg kigger med... 

Jeg skal godt nok ikke være lærer, men regner med at søge ind som socialrådgiver

Anmeld

6. maj 2011

Lunae

tinasmor skriver:

Jeg tror selvfølgelig det kommer helt an på hvor man arbejder. Men jeg har to veninder som er lærere i KBH. Det er nogle hårde skoler og de er faktisk efter kun ganske få år (4 og 6 år) næsten klar til at smide håndklædet i ringen. De siger det er hårdt at have 6 timer hver dag hvor der ud over det faglige også er en hel masse konflikter, elever der er krop umulige, larm osv. Selvfølgelig siger de også, at der er en masse givende ved arbejdet, men alligevel føler de slet ikke at de var rustet nok til at komme ud og undervise fordi uddannelsen var så overfladisk. Men igen tror jeg måske meget det kommer an på hvilken skole man vil arbejde på. Jeg har personlig ikke selv erfarring med nogle af de to job du overvejer.

Held og lykke med hvilken vej du vælger.

tak for svar! Jeg synes også uddannelsen er en smule for faglig og ikke særlig pædagogisk, men jeg håber at kunne rumme de vanskelige børn - det er i hvert fald min "mission"

Anmeld

6. maj 2011

Lunae

qp skriver:

Du har masser af ferie som lærer hvilket er en fordel når man har børn

Ja det er selvfølgelig rigtigt

Anmeld

6. maj 2011

Lunae

KaLee skriver:

Jeg kigger med... 

Jeg skal godt nok ikke være lærer, men regner med at søge ind som socialrådgiver

Du er velkommen! jeg er også ret klar på socialrådgiveruddannelsen, men da jeg var til åbent hus på uddannelserne lød læreren helt klart mest tiltalende! Nu må vi se

Anmeld

6. maj 2011

N&J

Altså jeg må indrømme, at jeg er glad for at jeg er uddannet pædagog især i den sidste praktik (som lærer), jeg tror der er nogle faglige kvalifikationer som man efterhånden får som lærer (nogle gør i hvert fald), men som jeg måske bare har fra starten fordi jeg er pædagog, fik i hvert fald at vide at han (praktiklæreren) tydeligt kunne mærke at jeg var pædagog, fordi jeg havde et overblik og et fokus på eleverne som hele mennesker istedet for konflikter eller ligende. 

Jeg tror problemet ligger i fokuset på læreruddannelsen, det ville være mere hensigtsmæssigt at vide hvordan man tackler konflikter, boligt svage elever osv. ved at benytte sig af pædagogiske redskaber og teorier, oveni dannelsesteorier og lign. 

Anmeld

6. maj 2011

N&J

Hov må heller lige tilføje at jeg helt klart er glad for min uddannelse som lærer indtil videre, men jeg mangler lidt af elementerne fra pæd. udd. fx. at folk rummede hinanden lidt mere..

Er sikker på jeg denne gang har truffet det rigtige valg ift. arbejdsliv i fremtiden..  

Anmeld

7. maj 2011

Mamalou

Hejsa!Jeg er uddannet socialrådgiver og har været det siden 2009. Jeg stod faktisk lidt i samme situation, da jeg stod for at søge ind på uddannelse - altså om det skulle være lærer eller socialrådgiver. Jeg er glad for mit valg, men må samtidig påpege, at man som socialrådgiver ikke har de bedste arbejdsvilkår ihvertfald ikke inden for det offentlige, idet økonomien er utrolig bærende. Jeg arbejder indenfor børn og familieområdet (når jeg ikke er på barsel) og da jeg søgte ind på uddanelsen, vidste jeg at det var det jeg ville. Det er et utroligt spændende og meget udfordrende job - men jeg vil ikke lægge skjul på, at det også er utroligt hårdt da arbejdspresset er (for) stort og sådan er det i langt de fleste kommuner. Det er selvfølgelig også en mulighed at søge job indenfor det private, men de Jobs hænger ikke på træerne og kræver du har erfaring. Jeg har ikke fortrudt mit valg af uddannelse, men jeg var ikke bevidst om de reele arbejdsvilkår inden jeg stod som nyuddannet og det var hårdt! Jeg oplevede at de på uddannelsen malede forholdende lyserøde, mens virkeligheden var en anden. Faktisk har jeg indtrykket af, at mange nyuddannet i dag, har svært ved at få job pga besparelser rundt omkring i kommunerne. Jeg havde job fra sidste semester, så skrev bachelor samtidig med jeg arbejdede deltid. Det blev vist lidt et rodet svar, men har du spørgsmål eller lign., så skriv endelig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.