Overdreven forkælelse, Hvorfor er det ikke ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2011

Anonym trådstarter

Vingummien skriver:

JEg kan godt se at nogle kan tage skade, da de er forkælet på den forkerte måde hvis man kan sige sådan.

Men af kærlighed osv af sine forældre kan man aldrig få for meget af

Nej, men jeg snakker om ting også. At få alle ting i verden som kun andre børn drømmer om. Kærlighed kan ikke overgives, kun undergives. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2011

Vingummien

Anonym skriver:

Nej, men jeg snakker om ting også. At få alle ting i verden som kun andre børn drømmer om. Kærlighed kan ikke overgives, kun undergives. 

Ja men når jeg tænker at en er forkælet tænker jeg ikke på ting. Nej jeg tænker på sådan en der kan banke et andet barn og forældrene bare står og kigger og bagefter fortæller barnet at det er dejlig, Forstår du hvad jeg mener?

Anmeld

6. maj 2011

Anonym trådstarter

Tkcuf skriver:

Jeg tror egentlig ikke det er selve forkælelsen af børn der er dårlig- det er dem der KØBER deres børn med gaver istedet for kærlighed der ender med at ungerne vokser op og har det svært. Jeg kender en pige der altid har fået alt, sin vilje, alverdens gaver, rejser, smykker, tøj, heste, biler, af sin mor og far der arbejeder meget og aldrig rigtig SER hende for den hun er- og hun er faktisk en ret ubehagelig person nu- hun ejer ikke medfølelse og forstår simpelthen ikke et nej fra nogen

Jeg vil også give mine børn alt de drømmer om, inden for rimelighedens grænser, også opfordre dem til at spare op selv, for det er vigtigt at lære. Men min kærlighed får de ubegrænset altid

Desværre kender jeg ingen der er blevet dårlige mennesker af forkælelse, men hende du snakker om har jo også lidt af svigt.. og så det jo klart at hun er blevet følelseskold, det har jo intet med tingene at gøre. Hun kunne også ikke være blevet forkælet, og blevet præcis sådan der, det er svigtet der har gjort hende sådan. 

Anmeld

6. maj 2011

Anonym trådstarter

Vingummien skriver:

Ja men når jeg tænker at en er forkælet tænker jeg ikke på ting. Nej jeg tænker på sådan en der kan banke et andet barn og forældrene bare står og kigger og bagefter fortæller barnet at det er dejlig, Forstår du hvad jeg mener?

Men hvorfor tænker du sådan? er det noget du har erfaring med? (vil gerne vide hvorfor folk tænker om det som de gør)

Anmeld

6. maj 2011

Bondepigen

KaLee skriver:

Jeg tror det bunder i hvordan man bruger ordet forkælelse - og hvordan man ellers opdrager på sit barn. 

Så længe at barnet stadig lærer om f.eks. hvor tingene kommer fra, at alt ikke bare kommer flyvende osv, så kan jeg ikke se noget galt i at forkæle sit barn  :-)

Jeg har så også set den anden side af medaljen - at få en masse ting, men ikke de rette redskaber til at bruge videre i livet - og det er ikke ok. 

Anmeld

6. maj 2011

Vingummien

Anonym skriver:

Men hvorfor tænker du sådan? er det noget du har erfaring med? (vil gerne vide hvorfor folk tænker om det som de gør)

Ja det syntes jeg. Så kan de stå og se på at deres egne børn f.eks slår et andet. Og når det andet barn får nok og giver igen, så tænder forældren helt af. Syntes det giver et forkert signal til barnet. Og jeg vil da sige at det er forkert at lære sine børn at de må slå

Anmeld

6. maj 2011

Mi

Jeg har mødt rigtig mange forskellige børn, forældre og måder at opdrage på igennem mit arbejde i børnehave og sfo. Jeg har oplevet en del familier som giver deres børn alt hvad de peger på, aldrig siger nej til noget og bære børnene igennem livet. De børn kan godt udvikle sig positivt, men jeg ser oftest at de får svært ved at indordne sig i en klasse med op til 23 elever som alle har lige ret til at blive hørt. Det kan blive svært at forstå at de, i andre sammenhæng end hjemme, ikke kan få lige det de har lyst til. Jeg tænker også, at de børn kan komme til at stå i en økonomisk situation engang som voksne, hvor de virkelig må spare på pengene, og det kan jo være svært hvis man aldrig har lært at udsætte sit behov for at få noget.

Men man kan aldrig give dem for meget samværd, kærlighed eller opbakning, og at de bliver materielt forkælet mener jeg ikke er så slemt, hvis de bare lærer at hele verden ikke drejer rundt om dem, og at de skal respektere andre og give plads til andre. Men jeg har helt ærligt svært ved at se at et barn som aldrig får et nej, kan blive særlig sjovt for omverdenen at være sammen med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.