Jeg har mødt rigtig mange forskellige børn, forældre og måder at opdrage på igennem mit arbejde i børnehave og sfo. Jeg har oplevet en del familier som giver deres børn alt hvad de peger på, aldrig siger nej til noget og bære børnene igennem livet. De børn kan godt udvikle sig positivt, men jeg ser oftest at de får svært ved at indordne sig i en klasse med op til 23 elever som alle har lige ret til at blive hørt. Det kan blive svært at forstå at de, i andre sammenhæng end hjemme, ikke kan få lige det de har lyst til. Jeg tænker også, at de børn kan komme til at stå i en økonomisk situation engang som voksne, hvor de virkelig må spare på pengene, og det kan jo være svært hvis man aldrig har lært at udsætte sit behov for at få noget.
Men man kan aldrig give dem for meget samværd, kærlighed eller opbakning, og at de bliver materielt forkælet mener jeg ikke er så slemt, hvis de bare lærer at hele verden ikke drejer rundt om dem, og at de skal respektere andre og give plads til andre. Men jeg har helt ærligt svært ved at se at et barn som aldrig får et nej, kan blive særlig sjovt for omverdenen at være sammen med.
Anmeld