Synes lige jeg ville smide denne artikel ind til dem som måtte have lyst til, at læse! Jeg husker Sigsgaard fra min semiarietid og synes det er lidt trist, at han så sjældent bliver hevet op i disse tider.... Og eks også på sider som denne.
"Du ved det egentlig godt: Det er ikke rart for dit barn at få skældud, og det er heller ikke rart for dig. Hvad værre er, det hjælper overhovedet ikke! Så drop de løftede pegefingre og hårde ord, og fokusér i stedet på kærlig opdragelse uden skældud.
Du behøver ikke råbe af mig – du kan da bare sige det helt almindeligt!” Sådan har min datter mere end én gang sagt til mig, når jeg hæver stemmen over for hende. Jeg har ellers lovet mig selv ikke at skælde ud, men indimellem er det svært at holde hovedet koldt. Derfor husker jeg jævnligt mig selv på en fireårig piges forklaring til børneforsker Erik Sigsgaard: “Skældud er, når de voksne slår med stemmen.” Det gør indtryk.
Erik Sigsgaard er en af de eneste i Danmark, der har forsket i, hvordan børn bliver påvirket af at blive skældt ud. Resultaterne taler deres eget tydelige sprog, for ligesom børn bliver påvirket af fysisk straf, bliver de også påvirket af skældud.
“Børn hører ikke ‘ad, hvor er det ulækkert, det du gør’. I stedet hører de ‘ad, hvor er du ulækker’. Så når du skælder dine børn ud, får de skyldfølelse og føler sig forkerte. Derfor har det stor betydning for selvopfattelsen på lang sigt, hvis barnet bliver skældt ud ofte,” forklarer Erik Sigsgaard.
Skældud skaber også afstand mellem dig og dit barn, påpeger Erik Sigsgaard.
“Derfor ville det være så godt, hvis vi talte mindre om opdragelse og mere om at leve sammen. For i virkeligheden er det vel det, det handler om. Altså, at vi lærer børnene, hvordan vi lever sammen med hinanden, så alle kan holde ud at være der.”
En præcis definition på skældud findes ikke, men de fleste af os kan genkende det, når vi hører nogen hæve stemmen eller tale nedsættende og kommanderende til børn. De værste skældud er da også dem, du giver i fuld offentlighed, fordi dit barn oplever det som meget ydmygende, når du hæver stemmen foran andre.
“Mit bedste råd er, at du prøver at sætte dig i dit barns sted og tænker over, hvordan du selv
ville opleve situationen, hvis det var dig, der blev skældt ud. De færreste af os er jo ligeglade med at få at vide, at vi er forkerte – og slet ikke, hvis det foregår foran andre.”
http://voresborn.dk/barn-familieliv/7462-drop-skaeldud-det-hjaelper-ikke