Har i lys i vinduet i aften for at mindes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2011

Mumto3

NEJ, det gør vi ikke!!! Min mor er født og opvokset på Bornholm og efter at resten af Danmark blev befriet blev Bornholm angrebet og sønderbombet!!!

Det var umuligt at få fat i nogen, både indenrigs- og udenrigsministerierne var lukket helt ned fordi alle var ude og feste, så der var ingen der kom og hjælp. Bornholmerne kunne ikke forsvare sig selv, så de var et let bytte.

Den 7 maj skulle hele Rønne evakueres fordi de blev bombet så heftigt. Min mormor måtte forlade hus og hjem, hun havde lige givet min mor lidt mos på en tallerken, og min morfar sagde bare: kom så vi skal afsted nu. Min mormor ville gå ind og skylde tallerken af, men min morfar holdt hende tilbage. Så på trappestenen uden for hoveddøren måtte hun forlade lidt opvask, og putte min mor i en barnevogn og så eller bare gå. De anede ikke hvor de skulle gå hen, og de havde INTET med.  De anede ikke om de nogensinde skulle se noget af deres hjem igen  eller ej. De skulle bare væk fra flyverne der kastede den ene bombe efter den anden. Hele nattehimlen var lyst op af flammerne fra husene der brændte! Det var d. 7.maj 1945!!! Min mor overlevede, men der har ikke været noget af fejre i vores familie d. 5. maj hvor resten af Danmark bare jublede og ingen skændede bornholmerne en tanke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2011

Sof

Jeg gør 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.