uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.354 visninger
21 svar
0 synes godt om
3. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg er en pige som snart er færdig med min gyminasielle uddannelse og har besluttet mig for at uanset hvad vil jeg starte på en vidergående uddannelse efter sommerferien men spørgsmålet er hvilken? jeg har en familie som går ekstremt meget op i uddannelse hvor alle har min. to mellemlange uddannelser, så tror jeg ville have det svært med at tage en kort vidergående uddannelse, men har været vidt omkring nedfor skriver jeg dem jeg har overvejet så er i velkommen til at skrive hvad i laver eller tænker lyder spændende jeg elsker at gå i detaljer med ting og har en sygdom som gør jeg får anfald når jeg er stresset og at jeg er døv på det ene øre, jeg er rigtig god til mat. og elsker at have kontakt med andre mennesker, min gennemsnit er på lidt over 7 efter den nye skala.

ergoterapeut (arbejde på sygehuset)

finansøkonom/finansbachelor (hvor jeg enten ville være taksator eller bankrådgiver)

bygningsinginør

lærere

pædagog

sygeplejeske(men er bange for jeg ville føle det var fordi jeg havde for lavt gennemsnit til at blive læge)

præst

sådan en som hjælper præster(kan ikk lige pt. huske hvad de hedder) men de kan også arbejde på museumer osv.

laborant (som forsker)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2011

Fru Aagaard

Det svært og rådgive dig, især fordi at det er så spredt det hele, altså, mange forskellige uddannelser, du har i tankerne, og det er såmænd også fint.

Jeg har selv taget en finansøkonom, og er glad for jeg har den, bruger den dog ikke til noget, da jeg havnede i Forsvaret.

Finansøkonom, det godt at kunne lide mat og tal - for det der meget af.

Pu ha, ved ikke lige hvad jeg skal skrive, men tag den du føler dig bedst tilpas med, og det du lyster mest, ikke hvad andre (familien) tænker og synes.

Anmeld

3. maj 2011

Anonym trådstarter

Fru Aagaard skriver:

Det svært og rådgive dig, især fordi at det er så spredt det hele, altså, mange forskellige uddannelser, du har i tankerne, og det er såmænd også fint.

Jeg har selv taget en finansøkonom, og er glad for jeg har den, bruger den dog ikke til noget, da jeg havnede i Forsvaret.

Finansøkonom, det godt at kunne lide mat og tal - for det der meget af.

Pu ha, ved ikke lige hvad jeg skal skrive, men tag den du føler dig bedst tilpas med, og det du lyster mest, ikke hvad andre (familien) tænker og synes.

jeg ville også have været i forsvaret som sygeplejesk men det er jo lidt svært når jeg er døv på det ene øre men du har helt ret i at man ikke skal tænke på hvad familien siger, men det er altså også surt til hver frokost med dem at blive set ned på tænker jeg.

Anmeld

3. maj 2011

Fru Aagaard

Anonym skriver:

jeg ville også have været i forsvaret som sygeplejesk men det er jo lidt svært når jeg er døv på det ene øre men du har helt ret i at man ikke skal tænke på hvad familien siger, men det er altså også surt til hver frokost med dem at blive set ned på tænker jeg.

Du skal være stolt af det du laver, og op med hovedet og ret ryggen

Vil de se ned på dig, så synes jeg de smålige, de burde være glad for du er glad for det du laver

Her er også rigtig spændende inde

Anmeld

3. maj 2011

Anonym trådstarter

Fru Aagaard skriver:

Du skal være stolt af det du laver, og op med hovedet og ret ryggen

Vil de se ned på dig, så synes jeg de smålige, de burde være glad for du er glad for det du laver

Her er også rigtig spændende inde

det ved jeg der er min bror har været udsendt til Kosovo og har to fætre der inde, så hører da en hel del om det

det er egentlig også min tanke at jeg skal være glad for det, men jeg tvivler på om jeg ville vær glad hvis mine forældre ikke er stolte af mig, men må så ærligt indrømme min far ønsker enten at jeg læser jura eller bliver læge og har ikke lige gennemsnittet til læge og gider da godt nok ikke læse jura det lyder så kedeliget :b

Anmeld

3. maj 2011

Kay

puuuh der er godtnok meget forskel på de forskellige uddannelser... er selv pædagog... og vil sige at det er en uddannelse du skal vælge hvis du brænder for at arbejde med mennesker... for ellers tror jeg ikke det er "det værd"... ved ik om du forstår... altså et er at lønnen ike er den bedste... et andet er at, du skal kunne være der 110% og kunne holde af, holde om, og holde med på godt og ondt... igen altefter hvilke job du har i tankerne efter uddannelsen som pædagog... for der er MANGE forskellige slags jobs...

mit råd til dig... er mærk din mave fornemmelse, og følg den... vælg det du tror pog føler vil gøre dig gladest i fremtiden, istedet for at starte på noget bare fordi at "man" i din familie har flere uddannelser... gør hvad der er bedst for dig <3

Anmeld

3. maj 2011

Mussi30

For det første, er det vel for sent? Fristen for at søge ind på en videregående uddannelse er 1. marts?

For det andet, så synes jeg det ville være et bedre valg at finde ud af hvad du vil først... De jobs du har nævnt, er næsten alle jobs man skal brænde for, for ikke at brænde ud. Jeg er selv lærer, jeg ved hvad jeg taler om!

Og de uddannelser du har nævnt er jo alle sammen lange uddannelser, hvor du skal bruge en del år. Det ville være rigtigt ærgerligt at bruge så mange år på noget som man ikke brænder 100% for...

Så mit råd ville nok være, at tage et sabbatår. Find et arbejde du kan have til du finder ud af hvad det er du vil

Anmeld

3. maj 2011

eElak

Hvorfor have så travlt?

Jeg taler af (småbitter) erfaring omkring at springe ud i en uddannelse fordi "det burde man". 

STOP OP og lyt til dig selv - er der NOGLE af de her uddannelser du oprigtigt brænder for?

Du lyder lidt ligesom mig for 8-10 år siden. Dvs. tiden hvor jeg tog en gymnasiel uddannelse.. Jeg ANEDE IKKE hvad jeg ville med mit liv, men flere forslog at jeg burde være lærer... Det vidste jeg dog at jeg ikke ville.. ;-)

MEn jeg havde (har) en passion for psykologi og at hjælpe mennesker, så jeg tænkte at jeg da skulle være psykolog. Men da jeg ikke ville sidde på en skolebænk i mange mange år, så ville jeg tage en pædagoguddannelse og så uddanne mig videre derfra.

Jeg droppede ud af pædagoguddannelsen efter 1 års tid - fandt ud af at det var IKKE den vej jeg skulle gå. Derefter brugte jeg nogle år på at finde ud af hvad jeg rigtigt ville... For jeg har stadig samme passion for at hjælpe mennesker, som jeg havde dengang.. I mellemtiden har jeg bare fundet ud af at "kanalisere" denne passion..

Jeg endte (pt) med at tage en kontoruddannelse - som jeg er færdig med om 1,5 måned. Da jeg startede på uddannelsen på 3 år siden, var det for at få job i kommunen bagefter og så læse videre til socialformidler på sigt (det samme som socialrådgiver, blot med løn, men længere "studietid).

Nu er jobsituationen blevet noget rigtigt MØG, så jeg står højst sandsynligt uden job om 1,5 måned. IKKE det jeg regnede med...

Så nu skal jeg højst sandsynlig tage den vej, som jeg kunne have valgt for 3 år siden - at tage socialrådgiveruddannelsen på SU ;-)

Det har været en lang vej at komme til hvor jeg er... og jeg har intet fortrudt undervejs..

beklager min lange smøre, men pointen er - hvis du har muligheden, så VENT lidt og overvej hvad du virkelig vil. Evt se om du kan få job inden for en (eller flere) af de brancher som du overvejer.

med det sagt - talnørd, og kan lide at gå i detaljer - jeg tror du ville blive en god finansøkonomon - jeg tænkte med det samme på økonomijob, da jeg læste dit indlæg.

EDIT: Forresten - dont give a flying fuck for hvad dine forældre mener. Selvom de har drømme - så er det her DIT liv og IKKE deres! De skal nok acceptere dit valg, så længe du er glad. :-) 

Anmeld

3. maj 2011

eElak

Mussi30 skriver:

For det første, er det vel for sent? Fristen for at søge ind på en videregående uddannelse er 1. marts?

For det andet, så synes jeg det ville være et bedre valg at finde ud af hvad du vil først... De jobs du har nævnt, er næsten alle jobs man skal brænde for, for ikke at brænde ud. Jeg er selv lærer, jeg ved hvad jeg taler om!

Og de uddannelser du har nævnt er jo alle sammen lange uddannelser, hvor du skal bruge en del år. Det ville være rigtigt ærgerligt at bruge så mange år på noget som man ikke brænder 100% for...

Så mit råd ville nok være, at tage et sabbatår. Find et arbejde du kan have til du finder ud af hvad det er du vil

Nej - kvote 2 der var fristen 15. marts.

kvote 1, der er fristen 5. juli :-)

Anmeld

3. maj 2011

Anonym trådstarter

Kay skriver:

puuuh der er godtnok meget forskel på de forskellige uddannelser... er selv pædagog... og vil sige at det er en uddannelse du skal vælge hvis du brænder for at arbejde med mennesker... for ellers tror jeg ikke det er "det værd"... ved ik om du forstår... altså et er at lønnen ike er den bedste... et andet er at, du skal kunne være der 110% og kunne holde af, holde om, og holde med på godt og ondt... igen altefter hvilke job du har i tankerne efter uddannelsen som pædagog... for der er MANGE forskellige slags jobs...

mit råd til dig... er mærk din mave fornemmelse, og følg den... vælg det du tror pog føler vil gøre dig gladest i fremtiden, istedet for at starte på noget bare fordi at "man" i din familie har flere uddannelser... gør hvad der er bedst for dig <3

giver dig helt ret og det er også udelukkende min beslutning at jeg vil starte til sommer, alle i familien har rådet mig til et sabbat år, men det med pædagog havde jeg overvejet i en vuggestue, men ved ikke om det ikke ville være for stressende, for har været i praktik sådan et sted, hvor jeg blev bedt om at blive fordi en pædagog var syg osv, jeg skal kunne undværes for ellers bliver jeg simpelthen for stresset og får anfald, så tror det er dumt af mig selvom jeg virklig brænder for at passe små børn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.