Nusseklud - hvorlænge....?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2011

afrobabies

patella skriver:

Men jeg tænker lidt, er der en grund til evt. nedtrapning? altså jeg mener, den kan vaskes ved 60 grader (han har i øvrigt 3 stk.) og han er glad når han har den, den får ham til ro i trætte og uoverkommelige situationer. Og så elsker han bare at ha den med sig overalt hvor han færdes... 

Jeg mener bare at hvis i vil have den fra ham på et tidspunkt, så vil det være hårdt at undvære den fuldstændig, hvis han er vant til at have den hele tiden...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2011

SussieThyssen

patella skriver:

Hej

Min dreng på snart 1½ år er meget meget glad for sin nusseklud. I starten var det kun om natten og til middagsluren den var populær, resten af dagen var han ligeglad. Så gjorde vi nok den fejl, at vi havde den med, hvis vi skulle et sted hen, hvor han ikke lige kunne komme til at overholde sin sengetid. Det fik ham til ro og så kunne han sidde og putte ved en af os indtil vi ku komme hjem.

Men det blev ligesom vendepunktet. Nu vil han gerne ha den stort set hele dagen. Ind i mellem lægger han den dog fra sig og hygger sig uden den i nogle timer. 

Egentlig har jeg det fint med det - den er ikke en erstatning for os, og det må den heller ikke blive naturligvis. Men jeg tænker lidt om det er godt eller skidt at han har den på sig meget af dagen. Den gir ham tydeligvis tryghed. Er det først når han når 3 års alderen at det måske kunne blive et "problem" og hvad er i så fald problemet i det???? ...

Håber nogle vil dele ud af deres erfaringer i denne forbindelse... 

Patella

De fleste børn vokser fra suttekluden eller nussekluden om du vil når de begynder i børnehaven, og så bruger de den kun når de skal sove.
Og som sådan er den da fuldt ud lige så god som en bamse eller en sut, hvis man er kommet af med sutten.
SÅ lad du bare trolden beholde sin klud, så længe som han har lyst.
Jeg havde selv min til jeg var omkring 7 år tror jeg

Anmeld

29. april 2011

patella

Mi skriver:

Mine døtre har alle haft en og de har elsket den højere end deres sut. Især laura har været meget glad for sin og havde den også med rundt når hun legede. Jeg syntes ikke at det gør noget og det gik ligesom over af sig selv. Her da hun startede i skole havde hun tydeligvis brug for lidt ekstra tryghed og begynde at have en i sin seng igen. Det kan jeg ikke se der er noget galt i, for hun er ikke afhængig af den, men syntes bare det er lidt mere hyggeligt når hun ligger med den.

Godt at høre at det er helt normalt og ikke "skader"

Anmeld

29. april 2011

patella

Mi skriver:

Mine døtre har alle haft en og de har elsket den højere end deres sut. Især laura har været meget glad for sin og havde den også med rundt når hun legede. Jeg syntes ikke at det gør noget og det gik ligesom over af sig selv. Her da hun startede i skole havde hun tydeligvis brug for lidt ekstra tryghed og begynde at have en i sin seng igen. Det kan jeg ikke se der er noget galt i, for hun er ikke afhængig af den, men syntes bare det er lidt mere hyggeligt når hun ligger med den.

Godt at høre at det er helt normalt og ikke "skader"

Anmeld

29. april 2011

patella

victoria2008 skriver:

Jeg mener bare at hvis i vil have den fra ham på et tidspunkt, så vil det være hårdt at undvære den fuldstændig, hvis han er vant til at have den hele tiden...

Ja det har du helt ret i. Så vil det være en god måde at gøre det på... Det KAN risikere at gå hen og blive en kamp

Anmeld

29. april 2011

patella

SussieThyssen skriver:

De fleste børn vokser fra suttekluden eller nussekluden om du vil når de begynder i børnehaven, og så bruger de den kun når de skal sove.
Og som sådan er den da fuldt ud lige så god som en bamse eller en sut, hvis man er kommet af med sutten.
SÅ lad du bare trolden beholde sin klud, så længe som han har lyst.
Jeg havde selv min til jeg var omkring 7 år tror jeg

Ja du har egentlig ret i at det er at sammenligne med en sut ... det havde jeg ikke helt tænkt over. 

Anmeld

29. april 2011

JustAnotherName

Hej

Min dreng på snart 1½ år er meget meget glad for sin nusseklud. I starten var det kun om natten og til middagsluren den var populær, resten af dagen var han ligeglad. Så gjorde vi nok den fejl, at vi havde den med, hvis vi skulle et sted hen, hvor han ikke lige kunne komme til at overholde sin sengetid. Det fik ham til ro og så kunne han sidde og putte ved en af os indtil vi ku komme hjem.

Men det blev ligesom vendepunktet. Nu vil han gerne ha den stort set hele dagen. Ind i mellem lægger han den dog fra sig og hygger sig uden den i nogle timer. 

Egentlig har jeg det fint med det - den er ikke en erstatning for os, og det må den heller ikke blive naturligvis. Men jeg tænker lidt om det er godt eller skidt at han har den på sig meget af dagen. Den gir ham tydeligvis tryghed. Er det først når han når 3 års alderen at det måske kunne blive et "problem" og hvad er i så fald problemet i det???? ...

Håber nogle vil dele ud af deres erfaringer i denne forbindelse... 

Patella

Min ældste datter på 3½ år bruger STADIG sin nusseklud, og er meget glad for den! ....Og det skal hun have lov til!

Den følger af og til med ud i bilen. Men når hun fx. skal i børnehave, så lader hun den ligge i autostolen og vente, indtil hun bliver hentet igen - så er gensynsglæden stor. Hun har den af og til med sig. Men den hæmmer hende ikke!! Hun bruger den når hun skal sove, og så er hun bare glad for den.

Igen, som du siger, så erstatter den på ingen måde den nærhed hun får fra os. Og den er heller ikke så afgørende at den hæmmer hende - fx. at hun ikke har frie hænder eller vil andre ting. Hun har et rimelig afslappet forhold til det, men er dog fortsat knyttet til den, og den tryghed den giver hende.

Jeg syntes ikke det er et problem. Ikke endnu ihvertfald!

Andre gange er det en bamse (en bestemt hund, som hun har), som hun gerne vil have med. Igen så venter den i bilen, indtil hun bliver hentet igen. Ellers indgår den i en leg, eller ligger "glemt for en tid" på et bord eller gulvet, mens hun laver andre ting.

Så udfra mine egne erfaringer, er mit råd :
LAD HAM HAVE SIN NUSSEKLUD, HVIS HAN ER GLAD FOR DEN!

Anmeld

29. april 2011

Nessie

patella skriver:

Tror du han selv finder ud af at lægge den fra sig? Det kunne da være en nem måde at komme ud af det på...

Så med andre ord, så er det ok at han går med den - det er ikke "for dårligt" af mig, at jeg ikke prøve at vænne ham af med det allerede?! 

Som sagt syns jeg egentlig det er ok, den kan desuden vaskes ved 60 grader, hvilket ofter er nødvendigt, da den kommer på gulvet de mest mærkelig steder

Nej, jeg synes det er fint at han har den. Og som du fortæller det, så er det jo ikke sadan at han har den på sig konstant, men godt kan lægge den fra sig når han leger.
Min nevø var også meget glad for sin nusseklud, og det løste sig selv ved at han bare brugte den mindre og mindre. Kan ikke huske hvor gammel han var, han er er 21 i dag (og bruger ikke længer nusseklud)

Jeg har selv en bamse. som min far købte da jeg blev født. havde den med mig alle vegne da jeg var lille, har syet den sammen mange gange, og den var med mig i USA, da jeg var udvekslingsstudent. Den sad bare på min kommode, men det var rart at have noget trygt med hjemmefra. Jeg har den endnu, den sidder stadig på en kommode

Anmeld

29. april 2011

camilla28

cathrine har en nusseklud som er et hvid og sort ternet pudebetræk ... hun er 2 o hun elsker den ,, så vent og se hvad der sker cathrine har sin når hun  sover eller er træt elle  når man lige har brug for den o vi ser det ikke som et problem

Anmeld

29. april 2011

Cris

Jeg tror, at du kan to ting: lad ham bare have den og måske bliver den lidt glemt med alderen. Eller du kan bare gemme den om dagen. Han vil blive ked af det og måske sur og gal. Men sådan er det. Om aften inden du putter ham så giver du ham igen og så er det godnat. Efter et par dag har han forstået den nye rutine igen. Min søster gjord det med min nevø og hans sut...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.