Hjælp til urtehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.313 visninger
20 svar
0 synes godt om
28. april 2011

TbCp

Jeg har et stykke i min have som jeg godt kunne tænke mig at lave til urtehave... det skal ryddes da der er masser af ukrudt...

Men jeg er helt på bar bund! Skal der gøres noget ved jorden før man kan så ting?
Hvilke ting er nemmest at holde? Og er det for sent at begynde nu?

Håber nogle ved noget om dette og kan hjælpe mig lidt

På forhånd tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

jydeinden

nu ved jeg ikke hvilken slags jord du har i, altså her mener jeg om det er en meget tør jord, eller en meget leret jord. men uanset hvad så vil jeg synes det er en god ide at tage lidt gødning og vende i jorden der hvor du ønsker at dyrke.. om det er for sent eller ej ved jeg dog ikke, men tror godt du kan så endnu

Anmeld

28. april 2011

hc=k

TbCp skriver:

Jeg har et stykke i min have som jeg godt kunne tænke mig at lave til urtehave... det skal ryddes da der er masser af ukrudt...

Men jeg er helt på bar bund! Skal der gøres noget ved jorden før man kan så ting?
Hvilke ting er nemmest at holde? Og er det for sent at begynde nu?

Håber nogle ved noget om dette og kan hjælpe mig lidt

På forhånd tak.

Det nemmeste du kan gøre for dig selv er at kører på en planteskole og spørge dig frem.

Anmeld

28. april 2011

TbCp

jydeinden skriver:

nu ved jeg ikke hvilken slags jord du har i, altså her mener jeg om det er en meget tør jord, eller en meget leret jord. men uanset hvad så vil jeg synes det er en god ide at tage lidt gødning og vende i jorden der hvor du ønsker at dyrke.. om det er for sent eller ej ved jeg dog ikke, men tror godt du kan så endnu

Det vil jeg huske! Gødning... Tjek

Anmeld

28. april 2011

TbCp

hc=k skriver:

Det nemmeste du kan gøre for dig selv er at kører på en planteskole og spørge dig frem.

Argh håbede lidt at der var nogen herinde med grønne fingre, så jeg slap for at stå og lyde dum på en planteskole

Anmeld

28. april 2011

Ni-ko-li-ne

når i har fjernet ukrudtet, skal i fræse jorden.... giv den en ordentlig tur...

hvis jorden er meget hård og leret, er det godt at blande muld og sand i... det fræser i i...

jordbær planter er lette, der skal kun net over når bærene titter frem.... bær buske er lette....

persille er ultra let, timian og rosmarin passer sig selv... man klipper i dem som man har lyst...

gulerødder er lette...rødbeder også

kartofler er faktisk også nemme nok...

citronmelisse, salvie... begge rigtig flotte....

kålplanter er liiiiidt svære

der er en milliard ting.... SLÅ DIG LØØØØØØØØØØØØØØS

Anmeld

28. april 2011

marollemarie

Vi brugte sidste sommer på at klargøre et hjørne af vores have, som var totalt vokset til med ukrudt. Det er vigtigt at vende jorden mange gange og lade rødderne tørre ud. Så kan man fjerne udkrudtet og gentage processen. Ellers blive det ved med at komme. Du kan jo også bruge kemikaler, men det ved jeg ikke rigtigt noget om. Jeg kan ikke så godt lide at sprøjte der, hvor jeg vil dyrke mad at spise.

Jeg vil ikke anbefale at fræse fordi så hakker man ukrudtet i småstykker og det er sværere at fjerne. Så det er bare igang med skovlen! Det er god træning. Og i det her vejr er det jo ikke så slemt.

Anmeld

28. april 2011

TbCp

Ni-ko-li-ne skriver:

når i har fjernet ukrudtet, skal i fræse jorden.... giv den en ordentlig tur...

hvis jorden er meget hård og leret, er det godt at blande muld og sand i... det fræser i i...

jordbær planter er lette, der skal kun net over når bærene titter frem.... bær buske er lette....

persille er ultra let, timian og rosmarin passer sig selv... man klipper i dem som man har lyst...

gulerødder er lette...rødbeder også

kartofler er faktisk også nemme nok...

citronmelisse, salvie... begge rigtig flotte....

kålplanter er liiiiidt svære

der er en milliard ting.... SLÅ DIG LØØØØØØØØØØØØØØS

Altså med sådan en fræser... eller kan det gøres med "hånd-kraft"?

Ajj jeg er virkelig en "retard" til haveting så spørger nok dumt

Anmeld

28. april 2011

TbCp

marollemarie skriver:

Vi brugte sidste sommer på at klargøre et hjørne af vores have, som var totalt vokset til med ukrudt. Det er vigtigt at vende jorden mange gange og lade rødderne tørre ud. Så kan man fjerne udkrudtet og gentage processen. Ellers blive det ved med at komme. Du kan jo også bruge kemikaler, men det ved jeg ikke rigtigt noget om. Jeg kan ikke så godt lide at sprøjte der, hvor jeg vil dyrke mad at spise.

Jeg vil ikke anbefale at fræse fordi så hakker man ukrudtet i småstykker og det er sværere at fjerne. Så det er bare igang med skovlen! Det er god træning. Og i det her vejr er det jo ikke så slemt.

Tak for svar...

Tror jeg forsøger at undgå kemikalierne til en start ihverfald, så må vi se hvor meget jeg bander over det

Anmeld

28. april 2011

Ni-ko-li-ne

TbCp skriver:

Altså med sådan en fræser... eller kan det gøres med "hånd-kraft"?

Ajj jeg er virkelig en "retard" til haveting så spørger nok dumt

hvis det skal være håndkraft skal du tage en spade og vende hvert et spade stik... men det er lige så fint...

man kan leje en fræser til rimelig ok pris for een dags tid:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.