Jeg har ikke læst de andre svar så jeg undskylder hvis jeg gentager.
Men det første jeg tænker er at det er da helt normalt. Min datter på snart 4 kan have dage hvor hun er på nøjagtig samme måde. Samtidig tænker jeg at det er en reaktion på at være blevet storesøster, du skriver den lille men ved jo ikke hvor lille den lille er:-) Min datter har reageret kraftigt på at være blevet storesøster og vi kæmper stadig selvom lillesøster snart bliver 1 år.
Det med ikke selv at ville tage tøj på ser jeg som et råb om opmærksomhed, lidt i stil med kan godt selv, men det var mere rart hvis du gjorde det mor. Jeg synes man skal give hende den opmærksomhed og så hjælpe hende med tøjet. Jeg vil væde på at hvis du ikke sætter hårdt mod hårdt så vil hun lige så stille selv tage tøjet på. Eller gør det til en leg. Her gør jeg sådan at jeg siger til Amalie at vi skal se hvem der bliver først færdige hende eller lillesøster og så kommer tøjet på i en fart. De dage hvor hun selv vil bestemme lader jeg hende bestemme, men styret så hun ikke kommer ud af døren i tøj der slet ikke passer til årstiden, eller til det vi nu skal hen til f.eks stor strut kjole i børnehaven osv.
Det at hun slår, river osv ser jeg også som et råb om opmærksomhed - hun vil have jer for sig selv. Måske du kunne få tid til at bruge lidt tid alene med hende ude af huset hvor lillebror/søster ikke er.
Min egen erfarring er ihvertfald at trodsalderen sammenlagt med ny baby i huset godt kan give lidt vanskeligheder, som man må forsøge og komme igennem på beste vis. Det du gør - gør hun også, hvis du råber og skriger gør hun det også osv. Hvis man vil have sit barn til at ændre adfærd er man nødtil selv og være rollemodellen der trækker vejret dybt og behersker sig.
Lettere sagt en gjort I know for her trækker det også tænder ud.
Anmeld