Puha, den er rigtig rigtig svær! Jeg er på ingen måde enig i, at det ikke er noget, du skal blande dig i...tværtimod. Du står lige nu i det store dilemma, at du skal vælge mellem enten at tage konfrontationen direkte med din veninde og eks eller tage den direkte vej og give kommunen et hint. Jeg ville uden tvivl vælge først mulighed som udgngspunkt. Klapper de i som østers, kan du altid tage 2. løsning som sidste udvej, men det er ikke muligt at tage det den anden vej rundt.
Først og fremmest tror jeg det er rigtig vigtigt, at du tager en rolig snak med dem, hvor du for alt i verden ikke lyder klandrende, bebrejdende eller som om du synes, de er ulækre. Angreb får de fleste til at lukke af, og det er på ingen måde i din interesse. Samtidig vil din private konfrontation give dem muligheden for at indse og løse problemet uden kommunal indblanding, og det vil i mine øjne være at gøre dem en tjeneste...hvilket de forhåbentlig også kan se.
Du kunne evt. tage en snak med dem en aften, hvor ungerne er lagt i seng og lægge ud med at understrege, at det ikke er for at være klandrende, men at det er et problem, der påvirker din søn. Har din søn tit ondt i maven, kan du enten direkte forklare dem, at du mener deres dårlige hygiejne er kilden, eller "sugar coate" det ved at sige, at du er blevet rådet til at være ekstra opmærksom på hygiejnen grundet din søns sarte mave. Det ER rigtig tricky, og jeg tror ikke der er anden udvej end at tage tyren ved hornene og gå direkte til sagen. Du kan også prøve at komme med små hints. Er de typerne, der gerne vil have beviser, kan du evt. printe lidt information om bakterievækst ved den måde de vasker op på, når mad står ude mv.
Jeg håber, du finder en god måde at snakke med dem om problemet, og at de kan forstå, at det er pga din søns velfærd, at du blander dig og ikke fordi du synes, de lever ulækkert. Din søns velfærd er jo jeres alles ansvar, mens din personlige holdning til deres hygiejne er din sag, og ikke noget du skal konfrontere dem med